Musa Velutina / Ventricosum

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Velutina / Ventricosum

Berichtdoor veronique op 21 jan 2013 22:22

Bedankt Etienne :thai:
Tot nu toe gaat het heel goed,hopelijk blijft het ook zo tot de lente weer aanbreekt en ze weer naar buiten mogen.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Bjorn. op 23 jan 2013 22:28

Weet iemand waar je deze banaan kunt kopen?
Bjorn.

5 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 24 jan 2013 06:35

Ik heb momenteel zaad staan kiemen en weet (nog) niet hoeveel zaailingen dit gaat voortbrengen. Zelf wil ik er maar 2 laten doorgroeien. Als er meer zaailingen komen zoek ik daar een goed tehuis voor.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 jan 2013 11:36

Nosferatu schreef:Ik heb ergens gelezen dat als je ze in volle grond stopt, je ze danin oktober moet gelijk met de grond knippen. In het voorjaar zouden ze terug groeien. Klopt dit?

Fabeltje. De plant is echt niet vorstbestendig al willen sommige verkopers de klanten dit nog steeds wel eens wijsmaken.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 24 jan 2013 11:45

Toch is er iemand op het Amerikaanse brugmansiaforum die deze Velutina heeft staan en waar deze plant ook 's winters buiten staat en vorst overleeft en elk voorjaar weer groter terugkomt. Alsof er dan toch een verschil is in de soort. Misschien is de een vorstresistenter dan de andere?
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Rico op 24 jan 2013 20:25

Waar komt die persoon op het Amerikaanse brugmansiaforum dan vandaan? Amerika... :fluiten:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 24 jan 2013 21:21

Een mooie dwerg soort slechts 1,2 m (4ft) hoog, draagt ​​een beetje wasachtige bladeren met een roze middennerf . De bloemen zijn roze tot oranje en geeft zeer decoratieve vruchten. Ze zijn eetbaar en redelijk zoet, maar ook vol met zaden. Deze soort is erg koud tolerant en zal zelfs ijzig winters buiten overleven. Als alternatief is het een uitstekende kamerplant en is het een van de weinige bananen die daadwerkelijk zal bloeien en vruchten geeft in huis.

www.zadengigant.nl

daarentegen:

Musa Velutina

Klein blijvende banaan, tot max. 1,5 meter hoog,afkomstig uit de koudere streken van Azië. Makkelijk te kweken op een luwe warme plek buitenshuis. Kan hele pollen vormen die de tuin een tropisch tintje geven. Bijzonder is dat deze soort makkelijk in bloei komt. Hij heeft gele bloemen die prachtig tegen de rode schutbladeren afsteken. De bloem kan al na een maand of 5 verschijnen het kan ook een jaar of wat duren. Daarna verschijnen eetbare, vrij zoete dwergbanaantjes, vol met kleine zwarte zaden dus niet echt een feest om te eten. Door z'n beperkte omvang is deze soort zeer geschikt als kuipplant. Ondanks wat geruchten die beweren dat deze banaan redelijk winterhard is, zijn er tot nu toe geen goede overwinter-ervaringen mee in NL/B. In Costa Rica (foto) groeit deze banaan als bermonkruid. Meegebrachte zaden bleken goed kiemkrachtig, er zitten er een stuk of honderd in een banaantje. Het bleek dat nadat de banaan al richting bederven ging de zaden veel makkelijker uit het vruchtvlees te pulken waren.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 25 jan 2013 09:11

Dat verschil was mij ook al opgevallen. Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft. Ik ben van plan komende winter eentje binnen te overwinteren en eentje in de volle grond.
Toch vraag ik mij af of er geen verschillen binnen het ras zijn. De persoon uit Amerika zegt dat haar plant met gemak 12 graden vorst overleeft. Loopt elk jaar opnieuw uit en geeft bloemen en fruit.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Rico op 25 jan 2013 15:01

Het ligt er aan waar ze woont. In de woestijn vriest het ook bijna elke nacht en soms echt hard. Terwijl het overdag weer 40 graden is....
Dus kun je niet zomaar er van uit gaan dat hij hier ook min12 aan kan
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rico op 25 jan 2013 15:04

Het ligt er aan waar ze woont. In de woestijn vriest het ook bijna elke nacht en soms echt hard. Terwijl het overdag weer 40 graden is....
Dus kun je niet zomaar er van uit gaan dat hij hier ook min12 aan kan
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers