Mijn nieuwe Fatsia is al tot de helft bruin en zwart, maar vorig jaar kwamen mijn bonte Fatsia's ook weer terug uit de grond dus dat zal wel loslopen. Ook al was dat pas eind mei.Dat is het nu juist. Vaak weten de planten met geringe of geen bescherming toch een aanzienlijke vorstperiode of winter te overleven, maar zijn zodanig beschadigd dat ze uit de grond moeten terug komen ofwel helemaal opnieuw moeten uitlopen omdat vele delen van de plant verloren zijn.
Zo gaat het natuurlijk niet vooruit. De bedoeling is, om bijvoorbeeld de Fatsia bij naam te noemen, dat deze struik na een tijd mooie proporties aanneemt waardoor ze met haar glimmende bladeren en ook bloei een echte blikvanger wordt van een paar meter hoog.
Zo heb ik vorige winter Phormiums Tenax gehad die de winter zonder bescherming overleefd hadden maar volledig terug uit de grond dienden te komen. Het voorjaar leek nergens op, in de zomer hadden ze maar bescheiden afmetingen. Een achteruitgang dus, terwijl Phormiums met hun lange zwaardvormige bladeren juist zo mooi zijn. Zo kwam dit deel van de tuin niet tot haar recht.
De moraal van het verhaal is volgens mij om hoe dan ook deze planten te beschermen om bij een tegenvallende winter de schade te beperken. Daarom heb ik deze keer massa's bladeren over mijn Phormiums aangebracht. (Ze waren hooguit 40cm hoog). Ik hoop natuurlijk dat ze nu niet zullen rotten,want teveel bescherming kan op een andere manier schade aanbrengen. De tijd zal het uitwijzen.
Zo heb ik vorig jaar toch, in tegenstelling tot de Fatsia en de Phormiums, lichtslangen aangebracht bij mijn Nerium Oleander, en het geheel ingepakt. Die had dan nauwelijks schade ondervonden, al is deze gevoeliger dan een Fatsia.
We leren allemaal uit onze ervaringen, maar ik wou hier gewoon eens aanbrengen dat 'de winter overleven' dikwijls maar een bescheiden ambitieloze minimumdoelstelling kan zijn om te redden wat er te redden valt.
Maar laat ons nu vooral positief uitkijken naar het voorjaar met zicht op een gezellige zomerse exotentuin.

exotisch tuinieren is een filosofie.