Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Nosferatu op 24 jan 2013 11:27

Niet te vroeg victorie kraaien ;-)

Vanaf half februari gaan de temps weer bergafwaarts zo lijkt het... tuurlijk is nog veraf...
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor koen op 24 jan 2013 14:25

Mijn nieuwe Fatsia is al tot de helft bruin en zwart, maar vorig jaar kwamen mijn bonte Fatsia's ook weer terug uit de grond dus dat zal wel loslopen. Ook al was dat pas eind mei.

Dat is het nu juist. Vaak weten de planten met geringe of geen bescherming toch een aanzienlijke vorstperiode of winter te overleven, maar zijn zodanig beschadigd dat ze uit de grond moeten terug komen ofwel helemaal opnieuw moeten uitlopen omdat vele delen van de plant verloren zijn.
Zo gaat het natuurlijk niet vooruit. De bedoeling is, om bijvoorbeeld de Fatsia bij naam te noemen, dat deze struik na een tijd mooie proporties aanneemt waardoor ze met haar glimmende bladeren en ook bloei een echte blikvanger wordt van een paar meter hoog.
Zo heb ik vorige winter Phormiums Tenax gehad die de winter zonder bescherming overleefd hadden maar volledig terug uit de grond dienden te komen. Het voorjaar leek nergens op, in de zomer hadden ze maar bescheiden afmetingen. Een achteruitgang dus, terwijl Phormiums met hun lange zwaardvormige bladeren juist zo mooi zijn. Zo kwam dit deel van de tuin niet tot haar recht.
De moraal van het verhaal is volgens mij om hoe dan ook deze planten te beschermen om bij een tegenvallende winter de schade te beperken. Daarom heb ik deze keer massa's bladeren over mijn Phormiums aangebracht. (Ze waren hooguit 40cm hoog). Ik hoop natuurlijk dat ze nu niet zullen rotten,want teveel bescherming kan op een andere manier schade aanbrengen. De tijd zal het uitwijzen.
Zo heb ik vorig jaar toch, in tegenstelling tot de Fatsia en de Phormiums, lichtslangen aangebracht bij mijn Nerium Oleander, en het geheel ingepakt. Die had dan nauwelijks schade ondervonden, al is deze gevoeliger dan een Fatsia.
We leren allemaal uit onze ervaringen, maar ik wou hier gewoon eens aanbrengen dat 'de winter overleven' dikwijls maar een bescheiden ambitieloze minimumdoelstelling kan zijn om te redden wat er te redden valt.
Maar laat ons nu vooral positief uitkijken naar het voorjaar met zicht op een gezellige zomerse exotentuin. ;) :D
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 24 jan 2013 16:17

Lastig om met de winter planten over te potten, als je extra potgrond nodig hebt. Bent er zo 10 minuten mee bezig, om alleen al de aarde toe te voegen. (Filmpje)

Wat dat betreft blij dat het gaat dooien. :)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Rico op 24 jan 2013 21:58

Hahaha, daarom heb ik de zakken grond maar gewoon in de kamer verstopt achter de gordijnen en dergelijke.... :fluiten:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 24 jan 2013 23:32

Wat handigheid betreft, heb ik 2 linkerhanden en pak ik de dingen meestal verkeerd aan.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 jan 2013 23:33

Moet zeggen het is heel moeilijk om niet te veel te doen in deze periode, ik krijg massaal zin om te verpotten en lekker alles voor te breiden voor de zomer. Maar nee dat doe ik niet!
Zondag is inderdaad een dooi dag met regen en alle rotzooi door elkaar. Maar wel met -6 graden in de nacht! Dus eerst maar is zien of het wel een uitpak dag gaat worden ;)

De buren hebben Agave in kuip staan, helaas is het al duidelijk te zien want alle bladeren hangen naar beneden en dat voor een agave!
Hopelijk is Februari een zachte maand met weinig sapstroom zodat niet bij de volgende vorstperiode alles weer schade heeft zoals vorig jaar!

Wie staat ons bij?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nody op 24 jan 2013 23:47

@ koen

De bonte Fatsia's had ik ook (net als mijn normale Fatsia dit jaar) in de winter in de tuin geplant vorig jaar toen het ook zo zacht was. Een maad later kwam die vreselijke februari. Ik verwacht dat ze elk jaar steeds sterker worden. Ze waren natuurlijk 'opgegroeid' in een verwarmde kas en niks gewend. Ik denk dat ze elk jaar minder schade zullen lijden. De bonte (mini)-Fatsia's zijn trouwens helemaal bedekt met sneeuw, dus het nadeel dat ze tot dwergvorm zijn gereduceerd heeft ook weer een voordeel. Ik heb ze nu trouwens veel meer beschut staan tegen wind en zon.

Mijn inpakmateriaal was beperkt, dus ik moest kiezen. Ik koos voor de palmen. De rest moet het zo zien te redden. Zo niet dan kan ik weer iets anders proberen.

Mijn euc. debeuzevillei (onbeschermd) ziet er nu zelfs beter uit dan tijdens de boterzachte feestdagen. Hij heeft lang niet meer zo mooi rechtop gestaan, terwijl hij toen de hele tijd aan het treuren was. Najaar 2011 aangeplant, februari 2012 (ook onbeschermd): alleen onderste blaadjes werden bruin. Alle takken gezond en twee keer zo groot geworden afgelopen jaar.

Hetzelfde verhaal voor mijn Colocasia pink china (alleen bedekt met een beetje zaagsel): had 3 blaadjes bij aanplant in herfst 2011, had 15 2x zo grote bladeren gekregen afgelopen jaar.

Bijverwarmen doe ik niet. Als dat nodig is voor een exoot in de tuin dan hou ik hem wel in pot en zet hem binnen als het moet.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 jan 2013 00:43

s.janssen schreef:Moet zeggen het is heel moeilijk om niet te veel te doen in deze periode, ik krijg massaal zin om te verpotten en lekker alles voor te breiden voor de zomer. Maar nee dat doe ik niet!
Zondag is inderdaad een dooi dag met regen en alle rotzooi door elkaar. Maar wel met -6 graden in de nacht! Dus eerst maar is zien of het wel een uitpak dag gaat worden ;)

Hi Sylvan.
Verpotten kan en mag in deze tijd van het jaar zolang deze planten nu al binnen staan (en nog even binnen blijven).
Ik vind Februari zelfs wel een mooie tijd hiervoor. Behalve zaaien (canna!) is er weinig te doen, en verpotten is een goede besteding van dode tijd. Met een beetje geluk krijgt de plant al een zetje voordat het voorjaar goed is begonnen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 25 jan 2013 00:53

(voorlopig) de laatste loodjes, op naar de +10 met hopelijk wat zonuurtjes als bonus.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 25 jan 2013 09:40

Ik vroeg me eigenlijk af, of bij jullie de lente er ook al aan komt? Begin vorige week, begon mijn wilde appelboompje (binnen) plotseling een knop te krijgen en de groei weer op te pakken. Begin deze week deden de overige appelbomen dit en ook mijn Eucalyptus Caesia vertoonde groei voor het eerst sinds september. (terwijl het een kiempje met 2 mini bladeren is)
Ook steken de bloembollen hun groene kop boven de sneeuw uit. Ik denk dat er wel eens een vroege lente aan kan gaan komen.
kenbeimer

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips