Tuin aanleg advies gevraagd!

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Tuin aanleg advies gevraagd!

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 12:44

Hallo allemaal,

Ik kan haast niet wachten om gewapend met mijn trouwe schep de tuin aan te vallen.
De bedoeling is om hem vol te stampen met allerlei mooie exotische vriendjes. Ik heb wel al een idee hoe ik het ongeveer wil hebben, maar zit met een berg grind en worteldoek te kijken. die is niet zomaar worteldoek, dit gebruiken ze vaak bij bouwprojecten om onder een laag puin te leggen en er dan met vrachtwagens overheen te rijden zonder dat het puin in de grond zakt. Ideaal tegen onkruid, maar ik twijfel of de grond wel kan ademen en luchten. Ik hoef ook maar zelden de planten water te geven in de zomer... Op dit worteldoek ligt een dikke laag bijna nieuw split.

Mijn idee was om heuveltjes te maken waar dan groepen met planten komen te staan en daartussen hele smalle paadjes die een heel stuk lager liggen, soort van goot. De goot dan bekleden met het dikke worteldoek en volgooien met grind. De goten wil ik dan proberen om de tuin uit te laten lopen. Op de heuveltjes wil ik dan schors gooien tussen de planten.
Dit klinkt misschien alsof ik een grote tuin heb, maar het gaat om een stukje van 4 bij 6 meter... :cry:
Dus ik weet niet of mijn idee wel nuttig/haalbaar is.

Ik kan het split ook op marktplaats zetten, maar dit hebben we net twee jaar en ik ben bang voor de reactie van mijn vriendin, Ik zie al voor me hoe ze mij net als een draak, met een straal van vuur en rook in een hoopje as veranderd :onzeker:

Wat raden jullie aan? (het mag ook anoniem :lol: )
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: Tuin aanleg advies gevraagd!

Berichtdoor Esther op 27 jan 2013 13:40

Als je het pad lager legt als de tuin, spoelt dan niet je tuingrond met schors in je goten? Dan heb je de rotzooi tussen je split liggen en in die vervuiling krijg je dan vervolgens onkruid.

Tenzij je er verhoogde borders van maakt met van die borderranden er omheen.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 14:17

Daar heb je wel een goed punt Esther! :thumb_up:

Pfff ellendig dilemma...
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 jan 2013 14:28

Afhankelijk van je bodemgesteldheid zou eea zelfs kunnen leiden tot paadjes die onder water komen te staan bij een goede bui.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 14:35

Alles hangt er ook een beetje van af of je de planten die je daar wil neerzetten er definiteif wil uitplanten of dat er gaan bijzijn die terug uit de grond moeten ter overwintering oid. Als je veel split gebruikt verhoogd ook het kalkgehalte in de bodem waar dan ook weer niet alle planten mee gediend zijn. Persoonlijk zou ik het split weghalen maar ik snap wel je dilemma als je thuis met "een draak van een vrouw zit" :D
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 17:06

Bedankt voor de reacties :thumb_up:

Er komen een stuk of 10/15 (kleinere) palmen in te staan die ook blijven staan. Verder een aantal bananen, canna's, colocasia's en nog wat van dat soort knollen en bollen die er dus wel uitgehaald moeten worden.

Er zit hier best veel klei in de grond. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het allemaal nog wat extra natter blijft. Ik had min of meer gehoopt dat door het goed vormen van de heuvels en goten het meeste water via de goten weg zou stromen uit de tuin. Ik heb echter wel vaker super goede ideeën gehad die op een super grote flop uitdraaiden...

Nu zie ik hier wel vaker dat mensen bananen en palmen naast elkaar hebben staan. Nu vroeg ik mij af, met dank aan Hitch, beschadig je in het najaar dan niet te veel wortels van de palmen als de bananen er uit moeten?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Filip Wauters op 27 jan 2013 19:15

Hallo,

wat je ook zou kunnen doen is de worteldoek over de hele tuin uitspreiden, dan de berg grint openrijven zodat een droge grinttuin ontstaat die je dan kunt inplanten. Daar tussen leg je gelijk met de grinthoogte een aantal strategisch geplaatste grote stapstenen . Voordeel is dat je nergens met wateroverlast zult zitten, geen onkruid doorkrijgt door de worteldoek, je geen plaats verspilt aan paadjes terwijl iedereen toch meestal te weinig plantruimte heeft, en de tuin weinig onderhoud vraagt. Het onkruid dat nog groeit is nieuw van bovenaf toegewaait en makkelijk uit te trekken. De tuin zal een Oosterse look krijgen door alle stenen( je moet er wel voor zijn natuurlijk, maar Japans is weer in nu ), maar hoe meer je aanplant hoe groener de look wordt en hoe minder Oosters en kattenbakachtig het wordt.

Het enige nadeel is dat je telkens bij het planten een kruis in de doek moet snijden om aan te planten.

groeten

Filip
Filip Wauters

0 bedankjes

Berichtdoor Rico op 27 jan 2013 19:40

Bedankt voor je reactie Filip.
Dit is ongeveer zoals ik het nu ook heb. Al ligt het nu nog volledig vlak. En in plaats grote stapstenen liggen er groepjes lavastenen in.
Ik denk dat het snijden van kruizen om plantgaten te maken onbegonnen werk is als er toch zeker 50 planten in het stukje tuin van 4x6 mtr. komen te staan ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 27 jan 2013 20:03

@ Hitch Lang niet alle split is kalksteen.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Rico op 28 jan 2013 10:08

Hoe gaat het eigenlijk bij de mensen die de tuin volgegooid hebben met schors? Blijft dat een beetje op de grond liggen of is dat na 1 zomer volledig door de grond gemengd zodat je er niks meer van ziet? En komt er echt minder onkruid doorheen dan wanneer je het niet gebruikt? Het ziet er wel erg mooi uit.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips