Hoe gaat het met de in volle grond uitgeplante Sabal's? Welke soorten doen het goed bij jullie? Beschermen jullie ze? Zo ja hoe doe je dit dan?
Over 5 jaar kreeg ik van James (Europalms) 3 echt grote Sabal's voor een prijsje mee naar huis. Hij maande me aan om er voorzichtig mee om te springen omdat hij ervan overtuigd was dat deze drie allen geen rasechte S. minor's waren maar kruisingen met wat anders. Dit was ook op het zicht reeds duidelijk omdat ze alle drie een andere vorm en een andere bladkleur hadden. Ik sloeg zijn goede raad als volkomen groentje natuurlijk meteen in de wind en plantte de 3 uit. Ze waren allen tussen de 1.3 en de 1.5 m groot. Echt prachtige grote jongens. Was zo fier als een gieter. Tuurlijk kregen ze direct een horrorwinter op hun dak en ik had ze helemaal niet beschermd. 2 ervan waren zo rot als snot toen de lente aanbrak en ook de laatste verloor alle bladeren inclusief de massieve klaarzittende speer. Pijnlijke les voor me... (don't trust internet!!!) De laatstgenoemde herpakte echter en vormde 2 nieuwe (weliswaar belachelijk kleine) bladeren. Winter daarop bleek het tweelingbroertje van de vorige te zijn en wederom had ik (volhardend in mijn koppigheid) niets beschermd en verloor de Sabal opnieuw de bladeren.
In het voorjaar heb ik hem omdat hij echt niet meer om aan te zien was verplant (weet het, erg dom maar eigenlijk dacht ik dat hij dood was toen ik hem uitgroef tot ik de gezonde kluit zag!). Hij hernam opnieuw met 1 zielig blaadje dat halverwege de groei stilviel. De daaropvolgende winter beschermde ik hem wel tegen neerslag in welke vorm dan ook maar hij is evengoed afgestorven die winter.
Toen ben ik begonnen met kleinere en veel jongere Sabal's te planten, meerbepaald de Sabal minor en de Sabal minor 'Louisiana'. Deze beschermde ik vanaf het begin maar enkel met een glasplaat over de kop tegen de neerslag. Ze deden het telkens goed tot vroeg in de zomer en verloren dan steeds hun eerder gevormde bladeren welke helemaal verdroogden. Mijn vermoeden is dat door de geleverde warmte van de zon op de glasplaat de verdamping van de bladeren de vochttoevoer van de wortels niet kon volgen dit in samenwerking met wind. Heb alle planten verloren behalve de Sabal minor 'Louisiana' die zich er toch steeds doorsloeg en een blad of 2-3 vormde tegen het eind van de zomer. Deze winter heb ik het anders aangepakt en heb ik 4 paaltjes rond de palm geslagen en hier rond 1 laag noppenfolie gedaan enkel met de bedoeling om de wind te breken. Rondom de palm heb ik op de bodem een lichtslang gelegd en over de constructie ligt losjes nog een noppenfolie om de boel droog te houden. Benieuwd wat het resultaat gaat zijn over een maand of 2 als ik alles verwijder wanneer de kans op zwaardere vorst geweken is. Op de manier dat ik het eerst deed krijg ik nooit een grote plant dus ik hoop dat de nieuwe methode gaat helpen.
Nu heb ik deze week een Sabal x brazoriensis (= voormalige S. x texensis) gekocht en deze gaat volgend voorjaar meteen de grond in. Naar verluid zou deze de hoogste vorsttolerantie hebben en een mooie blauwe kleur krijgen maar bovenal ook stamvormend zijn.
Wat zijn jullie bevindingen en ervaringen met de Sabalsoorten?