Sabalsoorten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Sabalsoorten

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2013 12:06

Hoe gaat het met de in volle grond uitgeplante Sabal's? Welke soorten doen het goed bij jullie? Beschermen jullie ze? Zo ja hoe doe je dit dan?
Over 5 jaar kreeg ik van James (Europalms) 3 echt grote Sabal's voor een prijsje mee naar huis. Hij maande me aan om er voorzichtig mee om te springen omdat hij ervan overtuigd was dat deze drie allen geen rasechte S. minor's waren maar kruisingen met wat anders. Dit was ook op het zicht reeds duidelijk omdat ze alle drie een andere vorm en een andere bladkleur hadden. Ik sloeg zijn goede raad als volkomen groentje natuurlijk meteen in de wind en plantte de 3 uit. Ze waren allen tussen de 1.3 en de 1.5 m groot. Echt prachtige grote jongens. Was zo fier als een gieter. Tuurlijk kregen ze direct een horrorwinter op hun dak en ik had ze helemaal niet beschermd. 2 ervan waren zo rot als snot toen de lente aanbrak en ook de laatste verloor alle bladeren inclusief de massieve klaarzittende speer. Pijnlijke les voor me... (don't trust internet!!!) De laatstgenoemde herpakte echter en vormde 2 nieuwe (weliswaar belachelijk kleine) bladeren. Winter daarop bleek het tweelingbroertje van de vorige te zijn en wederom had ik (volhardend in mijn koppigheid) niets beschermd en verloor de Sabal opnieuw de bladeren.
In het voorjaar heb ik hem omdat hij echt niet meer om aan te zien was verplant (weet het, erg dom maar eigenlijk dacht ik dat hij dood was toen ik hem uitgroef tot ik de gezonde kluit zag!). Hij hernam opnieuw met 1 zielig blaadje dat halverwege de groei stilviel. De daaropvolgende winter beschermde ik hem wel tegen neerslag in welke vorm dan ook maar hij is evengoed afgestorven die winter.
Toen ben ik begonnen met kleinere en veel jongere Sabal's te planten, meerbepaald de Sabal minor en de Sabal minor 'Louisiana'. Deze beschermde ik vanaf het begin maar enkel met een glasplaat over de kop tegen de neerslag. Ze deden het telkens goed tot vroeg in de zomer en verloren dan steeds hun eerder gevormde bladeren welke helemaal verdroogden. Mijn vermoeden is dat door de geleverde warmte van de zon op de glasplaat de verdamping van de bladeren de vochttoevoer van de wortels niet kon volgen dit in samenwerking met wind. Heb alle planten verloren behalve de Sabal minor 'Louisiana' die zich er toch steeds doorsloeg en een blad of 2-3 vormde tegen het eind van de zomer. Deze winter heb ik het anders aangepakt en heb ik 4 paaltjes rond de palm geslagen en hier rond 1 laag noppenfolie gedaan enkel met de bedoeling om de wind te breken. Rondom de palm heb ik op de bodem een lichtslang gelegd en over de constructie ligt losjes nog een noppenfolie om de boel droog te houden. Benieuwd wat het resultaat gaat zijn over een maand of 2 als ik alles verwijder wanneer de kans op zwaardere vorst geweken is. Op de manier dat ik het eerst deed krijg ik nooit een grote plant dus ik hoop dat de nieuwe methode gaat helpen.
Nu heb ik deze week een Sabal x brazoriensis (= voormalige S. x texensis) gekocht en deze gaat volgend voorjaar meteen de grond in. Naar verluid zou deze de hoogste vorsttolerantie hebben en een mooie blauwe kleur krijgen maar bovenal ook stamvormend zijn.
Wat zijn jullie bevindingen en ervaringen met de Sabalsoorten?
Hitch

156 bedankjes

Re: Sabalsoorten

Berichtdoor Marc_S op 29 jan 2013 13:54

Ik heb al 5 jaar een Sabal minor in de volle grond staan en deze wordt niet groter en ook niet kleiner.
Hij verliest net zoveel blad als hij erbij krijgt.
Deze staat tegen de muur van een onverwarmde berging en krijgt van 's morgens vroeg als zon opkomt tot rond een uur of 3 de volle zon.
Eigenlijk moest hij de hele dag de volle zon krijgen, maar die plaats heb ik niet in mijn tuintje.
Sabal heeft ontzettend veel warmte nodig om goed te gedijen en de winter door te komen.
Zolang deze in de tuin staat heb ik hem nog nooit beschermt.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Troy op 29 jan 2013 15:22

Hier hele andere ervaringen met de Sabals. Alleen bescherming door middel van bladafval, allen in volle grond.

Verschillende Minors al jaren in de tuin staan en doen het prima. Heel belangrijk dat je een echte minor hebt en geen kruising met een minder winterharde soort als Palmetto enz.. De verschillen in uiterlijk zijn erg moeilijk te zien. En meestal zie je dit pas als hij in bloei komt maar je kunt het ook zien aan de kleur van het blad, dit is blauwer bij de echte.

Mccurtain doet het al 2 jaar prima

Riverside heeft hier moeite met de winters maar is er tot nu toe 3 keer doorheen gekomen.

Palmetto aantal keer geprobeerd en nooit gelukt de winter door te krijgen.

XTexensis Afgelopen zomer aangeplant en ziet er tot op heden prima uit.

Mexicana/Texana Zelfde verhaal als de Riverside. Moeite met de winters maar overleefd ze hier wel.

Tamaulipas Doet het al 2 winters prima.

Al met al ben ik toch wel een groot fan geworden van de Sabals :mrgreen:
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 jan 2013 23:13

1 x minor hier. Actief beschermd met lichtslang, rietmat en dakje. Vorig jaar voor eerst overwinterd en afgelopen zomer gebloeid.
Voorheen had ik er ook een, maar was wsl toch een kruising, eerste winter was het gedaan.

Sabal x brazoriensis staat op mijn lijstje - zowel om te zaaien als te zien. Bij mijn regelmatige werkvisits aan Texas zit ik er op een paar uur rijden vandaan ;)
Laatst bijgewerkt door Rob op 30 jan 2013 00:39, in totaal 1 keer bewerkt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jan 2013 23:19

Vorig jaar een Sabal minor in volle grond, helaas speerrot en niet overleeft.
Liefhebbers ervaring met de S.barmudana?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Troy op 30 jan 2013 01:24

Hey Rob,

Neem een goede camera mee :thumb_up: :D !

Sabal Bermudana is een prachtige plant maar enkele graden vorst en het is gebeurd. Heb ze verschillende keren gezaaid. Kiemen goed, groeien goed maar -6 is fataal helaas..
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 jan 2013 21:28

Ik ben ook heel erg te spreken over Sabal's. Het zijn relatief sterke palmen en goede overlevers. Er zijn ook enkele soorten die strenge vorst kunnen verdragen onder goede omstandigheden ! (vooral droog)
Ik persoonlijk ben vooral te spreken over de Sabal riverside !
Daarom besloten om even een verslagje te schrijven met veel foto's... ;)
Met de Sabal riverside kwam ik al heel vroeg in contact. Ik was nog maar net begonnen met mijn exoten verslaving en deze Sabal was toen een veel besproken palm op het Cemunnos-forum. Ik wou deze toen heel graag hebben natuurlijk en met veel toeval kwam ik toen snel een redelijk exemplaar tegen op kapaza. Heb niet getwijfeld en deze toen direct gaan halen. Hij kwam ook van een bekende exoten-liefhebber (Bart De Vriend). Hij had die in 2002 in Californië gekocht als zaadje en meegenomen naar België en hier gezaaid. De sabal heeft toen steeds bij Bart overwinterd in een koude serre (kas). Dus steeds droog maar nooit bijverwarmd e.d.
Hieronder de eerste foto's van toen ik hem had gekocht op 24 Augustus 2008, toen was die al 6 jaar oud...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie dagen later de palm verpot in een veel grotere kuip. Wist toen nog niet dat diepe potten beter zijn :P Zo kon die nog goed wortelen om dan het jaar er na in de volle grond te gaan...

Afbeelding

Afbeelding

Zijn eerste winter hier bij mij was de gekende eerste -20 graden winter (ik ben dus goed gedoopt ;)) Toen heeft die samen met alle andere palmen in een groot hok gestaan, dus hij stond droog. Heeft nooit bijverwarming gekregen want de vorige eigenaar had me veel vertrouwen gegeven in deze palm maar toen die extreme vorst kwam kreeg die toch maar een dot vliesdoek in het hart geduwd...

Afbeelding

Afbeelding

Zijn eerste winter bij mij had die met glans doorstaan, praktisch geen schade op wat bruine puntjes na. Helaas vind ik momenteel geen foto's terug van de uitplant in het voorjaar (Maart) van 2009, al weet ik zeker dat ik deze heb. Misschien vind ik ze later wel en voeg ze dan wel nog toe...
Omdat ik wist dat ik de palm niet ongeschonden uit de kuip zou kunnen krijgen omdat die er nog niet lang genoeg in stond en daardoor de kluit nog niet compact genoeg was natuurlijk, had ik er goed over nagedacht. Pot op de rand van een tafel gezet, bodem rondom losgesneden maar nog niet onderuit gehaalt. Dan voorzichtig de palm op zijn vaste plek geplaatst, bodem er voorzichtig onderuit gehaald en dan de zijkant van boven naar onder doorgesneden zodat ik die er ook mooi van rond kon halen. En jawel daar stond dan de kluit volledig intact en ongeschonden/onverstoord op zijn plaats ;) Hieronder enkele foto's van de riveride in de zomer van 2009 in volle grond...

Afbeelding

Afbeelding

In 2010 begon de speer duidelijk groter en dikker te worden...

Afbeelding

Klaar voor de winter 2010 - 2011 en eens goed gesnoeid want er stond nog oud blad op dat niet meer mooi was...

Afbeelding

Zijn eerste keer dat die bloeide in 2011. Was wel al laat op het seizoen dus de bloei is niet kunnen volgroeien helaas...

Afbeelding

Afbeelding

Eind 2011...

Afbeelding

Hieronder weer bloei vorig jaar in 2012...

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien krijgt die steeds gewoon een hokje zodat die droog en een beetje beschut staat. Nooit geen bijverwarming of inpakmethodes !

Afbeelding

Afbeelding

De Sabal riverside heeft nog nooit schade gehad ! Ik heb zelfs ook nog nooit donkere plekken in het blad gezien, deze is echt steenhard. Het hokje blijft die toch krijgen want dat kost me echt geen moeite en dan ben ik 100% zeker dat die nergens last van heeft... ;) Dikke aanrader dus maar beter eerst wat opkweken in pot tot die redelijk is van formaat, ik heb ook zaailingen en die hebben het inderdaad veel lastiger bij strenge vorst ! Op een heet plaatsje is de groeisnelheid nog heel goed voor een Sabal. Hier maakt die nu al zeker een blad of 4 per jaar :thumb_up: Heb deze ook bewust op het heetste plekje in de tuin geplant, word hier snel 30 graden en meer op mooie zomer dagen...
Hoop dat jullie hier iets aan hebben ?! :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Troy op 30 jan 2013 21:43

Erg mooie Riverside Dimi! Met zoon Sabal heb je toch een unieke plant in je tuin staan. Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat hij echt bovengrondse stamvorming gaat krijgen.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Rob op 30 jan 2013 23:36

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 jan 2013 08:20

Ja daar ben ik ook benieuwd naar Troy maar ik denk dat ik daarvoor nog wat jaartjes zoet ben ;)
Ik ben wel blij met deze unieke Sabal maar had toch graag geweten of er nog iemand een dergelijk of groter exemplaar heeft en eventueel ook in volle grond heeft staan. Dan kon ik eens vergelijken enzo hé...

Er is trouwens nog een beenharde Sabal waar ik zeer tevreden van ben. De Sabal minor Mccurtain zou de meest vorstbestendigste Sabal zijn. En hier lijkt toch veel waarheid in te zitten als je het mij vraagd. In 2011 een exemplaartje (stevige zaailing) uitgeplant in volle grond. Iedereen herrinnerd zich nog die koude golf vorig jaar in Februari natuurlijk. Wel toen heb ik enkel en velletje kleine noppenfolie over dat palmpje gelegd om het wat droog te houden. Ondanks een zaailing gaf het geen krimp :thumb_up: Hier een foto vlak na die koude golf begin 2012...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen