herstel fortunei!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: herstel fortunei!

Berichtdoor cpo op 27 jan 2013 12:01

wij hebben hetzelfde "probleem" ze zijn gewoon te hoog en te breed om die kruin te beschermen, wel hebben we het bij 2 hoge palmen met wat kleinere kruin geprobeert; bladeren bij elkaar gebonden en jute eromheen gebonden.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 27 jan 2013 12:10

hahaha, ik heb een ladder en heb ook al wat geprobeerd maar verder als de bladeren bij elkaar knopen kom ik niet.

ik zat me net te bedenken, als ik de bladeren bij elkaar heb gebonden en maak een koker ruim om de stam kan ik hem met latten zo naar boven drukken om de bladeren :) maar dat is nu te laat want de vorst is alweer voorbij.

of ik plant heb onder het zolderraam, dan laat ik zo een bigbag maar beneden vallen :lol:

de palm ziet er NOG goed uit en geen scheurtjes in het blad te ontdekken dus ik verwacht weinig schade.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jan 2013 12:18

Weet je wij hebben nog noooooooit beschermt en ook wij hebben een paar jaar geleden onze grote palmen meeverhuist. Eind sept pas verplant en toen begon zo ongeveer 1 dec de winter in dat jaar. We hebben toen 1 palm verloren door speerrot. Het jaar erop een zware winter en 2 hebben toen speerrot gekregen maar beide zijn hersteld. 1 palm herstelde zichzelf en 1 hebben we afgezaagt, deze 2 palmen hebben door de verhuizing en nare winters een kleine kruin, en die hebben we nu een soort van beschermt. De dikste palm en ook de volste kruin hebben we ook deze winter niets aan gedaan het ding is gewoon te groot, te breed om er iets mee te kunnen doen. En nu hebben we gelukkig geen strenge winter gehad, helaas wel veel nattigheid, maar ja daar kan je nu eenmaal niets aan doen. Een fotoreportage van onze palmenverhuizing staat ook ergens op dit forum, misschien wel leuk om te zien, het is geen kleine klus namelijk! Je gaat het niet redden met alleen een schep zal ik maar zeggen, haha ;)
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 27 jan 2013 12:36

verplanten is inderdaad een flinke klus ongeacht welk formaat, de vele kleine wortels maken je het heel moeilijk.

tevens is het gewicht een groot probleem, ik heb sinds vorig jaar een takel die ik om het plant gat kan zetten, voor het aanplanten en voor het rooien. een grote palm die een beetje los gestoken is takel ik met 1 hand uit de grond.
dit heeft als voordeel dat je veel wortels en grond kunt laten zitten omdat je zelf niks hoeft te tillen.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 12:56

Persoonlijk vind ik die groot aangekochte en geplantte T. fortuneis niet mooi. Zij hebben steeds een smalle onderstam en daar waar de groei na te zijn aangeslagen doorkomt gaat de stam dan zijn normale dikte krijgen doordat de wortels gezet zijn en dan krijg je die steeds duidelijk zichtbare verdikking bovenaan. Beetje potsierlijk vind ik. Veel mooier zijn de grote palmen die hun stam hier in volle grond hebben kunnen vormen. Mooi dik en robuust en ruig behaard.
Maar goed, dat is natuurlijk ieders goesting.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor cpo op 28 jan 2013 11:48

Ha ja dat klopt wel, onze palmen zijn dan ook 12 jaar oud en in de volle grond opgegroeit, maar door de verhuizing zijn ze alsnog hun volle kruin kwijt geraakt en ik had 4 grote in mijn tuin staan, waarvan 3 dicht opelkaar, het resultaat is dat ik 3 smalle hoge stammen heb en 1 die alleen stond en veel meer ruimte had, is een megadikke en volle stam.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jan 2013 11:56

Ik herken het probleem, ook bij mijn nog veel kleinere Trachy (stam ong een dikke meter) is de volle kroon bijna ontembaar :roll:
Daarom heb ik er gewoon een paraplu boven gezet, handvat komt tot ong de speer en dan met ijzerdraad aan de stam gemaakt tegen het opstijgen en aan de buiten kant enkele koorden van de punt van de plu schuin naar beneden zoals scheerlijnen van een tent.
Werkt perfect en staat muurvast. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Ricardo op 29 jan 2013 22:43

lapalmeraie schreef:Ik herken het probleem, ook bij mijn nog veel kleinere Trachy (stam ong een dikke meter) is de volle kroon bijna ontembaar :roll:
Daarom heb ik er gewoon een paraplu boven gezet, handvat komt tot ong de speer en dan met ijzerdraad aan de stam gemaakt tegen het opstijgen en aan de buiten kant enkele koorden van de punt van de plu schuin naar beneden zoals scheerlijnen van een tent.
Werkt perfect en staat muurvast. :thumb_up:

Zou je hier eens een foto van kunnen plaatsen, mijn plu valt steeds ondanks dat ik het goed aan de stam vast heb gemaakt (komt door de harde wind soms)
Ricardo

0 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 29 jan 2013 22:56

Een lange stok aan de steel van de paraplu tapen en deze stok aan de stam van je palm tapen en hij zit goed vast
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 29 jan 2013 22:56

Een lange stok aan de steel van de paraplu tapen en deze stok aan de stam van je palm tapen en hij zit goed vast
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen