winter in aantocht ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winter in aantocht ?

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 11:02

Heb daarnet even de bescherming weggenomen van mijn Phoenix theophrastii en deze ziet er al bij al toch goed uit ondanks dat de verwarming was uitgevallen en het binnenin -9°C is geweest voor een nacht. De bladeren waren toen erg donker verkleurd en momenteel lijken ze dan weer lichter te zijn dan zou moeten. Het is alleszins nog te vroeg voor al conclusies te trekken. Binnen een maand of 2 heb ik alvast meer zekerheid en ondertussen heb ik ook een goede les gehad in wat wel en wat niet te doen om de planten te beschermen hoewel het tot op heden toch "maar" gevroren heeft tot -10°C hier met 4-5 ijsdagen tot -4° als laagste t°. Al bij al absoluut geen killerwinter te noemen maar eerder een normale winter. Nu nog afwachten wat februari nog achter de deur heeft want dit is in voorgaande jaren de zwaarste maand gebleken die de meeste schade veroorzaakte.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 30 jan 2013 21:23

Voorlopig ziet februari er nog goed uit, tot halverwege de maand af en toe een nachtvorst met misschien wat sneeuwprut. Ik heb inmiddels hier alle winterbescherming opgeborgen, ik was dat tentenkamp beu. Alleen de chamearops staat nog onder een afdak. Van het weekend ga ik alleen de speren van de palmen nog wat beschermen, zondag nl. kans op natte sneeuw. Alles is trouwens al weer aan het groeien, ongelofelijk :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 jan 2013 16:14

Dat vind ik wel heel erg optimistisch om dat nu al weg te doen. Het kan rap keren.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 31 jan 2013 17:59

Het zit er zo weer omheen hoor ;) De afgelopen dagen heeft die bescherming toch geen nut gehad. Ik heb liever dat de planten elke zonnestraal op kunnen vangen. Verder is het een kwestie van het weerbericht goed in de gaten houden en dat ziet er nog steeds redelijk uit.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 31 jan 2013 22:00

Alles wat hier beschermd is blijft dit ook zeker tot begin Maart, dan komen hier de eerste naar buiten en gaat heel langzaam de tent pas open, vorig jaar moest de winter nog komen!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 31 jan 2013 22:47

Inderdaad, ik het gevoel dat we nog veel meer gaan krijgen ;)
Zelf in april kan het nog mis gaan, April doet wat die wil :onzeker:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 feb 2013 09:18

Februari zou nog ellende kunnen brengen en zelfs Maart kan theoretisch nog koud zijn. Echter worden de dagen dan al een heel stuk langer (zeker maart/april), en daarmee ook de impact van eventuele nachtvorst steeds kleiner. Denk bijvoorbeeld aan de herfst in November waarin het ook al behoorlijk koud kan worden en de planten hier meestal nog allemaal buiten staan.
Als mijn planten goed de winter zijn doorgekomen kunnen ze de kou in Maart in de meeste gevallen ook prima verdragen. Afbreken van de bouwsels doe ik nu nog niet, in de afgelopen jaren was dit steeds eind februari of begin maart. Ik zet echter wel alles open en ontdoe de planten van de vliesdoek (dit zit er immers weer zo omheen ook). Behalve dan een paar basjoos die permanent in de noppenfolie staan.
Afhankelijk van wat je in de bescherming hebt en hoe je bescherming is opgebouwd kan het dus noodzakelijk zijn om te verluchten. Je moest eens weten hoeveel slachtoffers er vallen door verstikking agv de bescherming.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Remy op 01 feb 2013 15:10

Helemaal mee eens! Ik heb natuurlijk ook een stuk minder vorstgevoelige palmen in de tuin staan (de chamaerops is het meest kwetsbaar en staat nog droog). Daarom durf ik het wel aan om de trachy's zonder bescherming in de regen te laten staan.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 06 maart 2013 04:08

Nu is het even zeer aangenaam voorjaarsweer. Maar volgende week weer terug naar de diepvriezer. Met in Midden Duitsland temperaturen tot -14 C!!!

Komt er dan toch nog die vervloekte Elfstedentocht...

Vervloekt zijn we hier toch in het noorden!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 maart 2013 17:57

Op meteovista zie ik voor mijn woonplaats op de koudste nacht -1° voor de komende 14 D,vandaag 18° geweest.Inderdaad groot verschil met het het noorden.Hopelijk draait het anders en is het gauw 20°.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming