Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dalmatee op 27 jan 2013 10:56

Heb openingen net onder het dak gemaakt zodat er geen regen maar wel wind onder de overkapping komt. De basjoos zijn helemaal opengescheurd en grote ijslollys geworden, deze zijn dus voor de eerste keer in jaren naar de vaantjes. Verder wat kleine donkere plekjes op de canariensis en humilis. De antartica's en ( verassend) de revolutas staan er schitterend bij, daar waar deze in eerdere winters er echt wel slechter bij hebben gestaan. Helaas zijn de agaves ook vochtig dus dat kan ook bijna niet goed gaan. We zien het verder wel, hopelijk niet weer een goede vorstperiode want dat kan voor veel exoten die het nu misschien net gehaald hebben de doodsteek betekenen.

Hoop dat het bij jullie allemaal meevalt.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 11:30

Dooi is reeds gisteravond begonnen al voelde dat met die snedige wind zo niet aan. Momenteel is het zo'n 4-5°C en de sneeuw is snel aan het verdwijnen. Jammer genoeg is het sinds een uurtje beginnen te regenen maar ja, je kunt niet alles hebben. We zullen van sneeuw naar slijk gaan vrees ik. Voor mij hoeft het echt nog geen 10-12° te worden zoals ze aangeven voor komende week want daarvan gaat de sapstroom bij heel wat planten reeds opgevoerd worden en ik ga er toch echt wel van uit dat we ergens in februari nog wat klappen van de zweep zullen mogen ervaren wat dan echt wel flinke schade gaat geven.
Nu heb ik even wat T. fortuneis nagekeken en wat me nu meteen opvalt is dat die bladeren waar de sneeuw op is blijven liggen beschadigt zijn en deze die meer rechtop stonden en waar dus geen sneeuw op is kunnen blijven liggen totaal onbeschadigd zijn. Volgend jaar klop ik meteen alle sneeuw geheid van mijn palmbladeren af.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 27 jan 2013 11:42

Persoonlijk denk ik dat het op gang komen van de sapstroom, al is het maar voor even, een belangrijk middel is om speerrot te voorkomen. Voorlopig is het maar een paar dagen vrij warm en dan gaan we naar normaal is de verwachting. trouwens, ook zonder sneeuw zie je dat horizontale bladeren veel eerder beschadigen dan verticale. Ik vond het vorig jaar ook heel bijzonder dat een blad wat juist was ontvouwen net voor februari afgelopen jaar en dus in mijn ogen kwetsbaar was na de vorstperiode geen centje schade had, terwijl horizontale bladeren dat wel hadden. Hier kwam geen sneeuw aan te pas.
Dennis_S

350 bedankjes

Berichtdoor koen op 28 jan 2013 23:32

Al de Chamaeropsen zijn er goed doorgekomen, niets van bladschade in tegenstelling tot vorig jaar. De ingepakte musa stammen staan noog overeind, maar het is te vroeg om een oordeel te vellen. Daar het zo lang gevroren heeft, denk ik dat de stammen verloren zullen zijn. Daar ik wel veel bladeren rond de stammen gekieperd heb, denk ik wel dat de onderste delen van de stammen niet verloren zullen zijn, waardoor ze in de lente snel de hoogte zullen in schieten. Vorig jaar was mijn bescherming veel poverder, en diende alles vanuit de grond terug te keren .... in mei en juni kwamen toen pas de eerste plukjes boven. Uiteindelijk werden ze in augustus twee meter hoog. We zijn al weer zover, als het nu niet meer te hard vriest ....
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 jan 2013 11:35

Hier regent het zachtjes bij een t° van 9°C. Heb de serre helemaal opengezet zodat het er eens goed kan 'trekken' en heb een tiental kuipen met boom- en andere varensoorten buiten gezet die dit zeker wel zullen appreciëren om eens een douchke te krijgen. Tegen een uur of 4 zet ik ze terug binnen.
Zondag geven ze als nachtt° terug een -1°C voor hier. Eerst alles nat maken en dan er wat vorst laten intrekken. Niet zo goed, vooral voor de palmen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jan 2013 23:29

Hier zijn alle Fatsia allemaal weer omhoog gekomen het blad, als of er niets gebeurd is! Ben er nog niet aan te gekomen door mijn studie maar hier staan de trachy nog ingepakt. Gelukkig door wigwam-methode kunnen ze wel luchten maar had ze graag willen uitpakken.

Nu niets anders als regen, regen en nog een regen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nody op 01 feb 2013 13:37

De laatste wintermaand is alweer aangebroken. :D

Er komt volgende week een noordwestelijke stroming op gang. Dit brengt gelukkig alleen lichte nachtvorst en overdag temperaturen ruim boven nul.

Oftewel: Het wordt normaal weer voor de tijd van het jaar.
Nog maar 28 dagen en het is meteorologisch lente! :thumb_up:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Remy op 01 feb 2013 14:54

Yep, dan breekt weer 1 van de mooiste tuinmaanden van het jaar aan. Er staat in maart altijd veel in bloei hier en zo te zien zijn de knoppen van o.a. de Magnolia's, Rhodo's en Camelia nog intact. Ik heb goede hoop dat ik na 3 jaar weer eens een bloeiende Camelia in de tuin heb.

Wat ik deze winter ook bijzonder vind is dat mijn 3 "bladverliezende" Azalea's nog steeds groen zijn. Blijkbaar is het voor deze planten tot nu toe toch niet zo'n strenge winter... Hopelijk blijft februari wat zachter, dan gaat het een heel mooi voorjaar worden!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 01 feb 2013 15:58

Niet al te vroeg gaan juichen,maart en april kunnen nog vies gaan spoken!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Rico op 01 feb 2013 21:10

Mocht dat het geval zijn Turtleboy, dan heb ik hier nog wel het nummer van de "Ghost busters" :mrgreen:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips