Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nieuwe bladeren op gevriesdroogde Olijfboom

Berichtdoor shusui op 19 jan 2013 07:24

Pyrus salicifolia is een mooie vervanger , makkelijke mooie plant en zeer winterhard... (en ook wat goedkoper dan een olijf)

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 25 jan 2013 07:11

Ja precies, Pyrus salicifolia is een erg goed alternatief. En volledig winterhard!

Nu ja na deze koude winter, of vorstperiode, zou de mode wel gedaan zijn met overal van die malle grote bakken met peperdure olijfen...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Nody op 25 jan 2013 12:37

Mijn olijfboom in pot staat in de koude berging. De wasdroger staat daar ook, dus af en toe warmt het wel wat op.

De grond in keihard bevroren (is deels tuinaarde), maar nog geen schade te ontdekken.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2013 22:13

Mijn exemplaar kon gewoonweg niet meer bij in de serre en nam ook simpelweg te veel plaats in. Daarom had ik vorige lente besloten de boom uit te planten. Heb er 4 palen rondgeslagen en noppenfolie rondgedaan en over het geheel een bigbag. Op de grond rond de stam in een spiraalvorm een warmtekabeltje gelegd (veel te zwak) en in de boom heb ik een slinger van die oude kerstverlichting gehangen. Hopelijk is het voldoende.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 28 jan 2013 06:53

Een Olijf is in ons klimaat, zeker in de volle grond, een kansloze missie. Moeizaam of helemaal niet doorstaan ze de kou. Ze worden alleen maar slechter en slechter totdat ze uiteindelijk allemaal het loodje leggen.
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 jan 2013 18:43

Kansloze missie vind ik niet. Alleen als je niet bereid bent de olijf te beschermen in de winterperiode, dan is het idd. gedoemd te mislukken. Maar dat geldt voor veel exoten waar we het hier over hebben. Zelf een Trachycarpus is in veel gevallen niet volledig bestand tegen onze winters zonder enige bescherming in winterse periodes.
Ik heb hier nu zo'n 5 jaar een olijfboompje staan, dat ik ieder jaar flink moet snoeien om de omvang enigszins in de perken te houden. Bovendien heb ik ieder seizoen een -bescheiden- olijfoogst van het boompje. Ongetwijfeld zou deze boom het beter doen in een mediterraan klimaat, maar ik geloof toch echt dat het boompje het hier best naar zijn zin heeft, mét bescherming 's winters...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 28 jan 2013 20:55

We hebben al 6 jaar een grote, oude olijfboom in de tuin staan en die doet het supergoed hoor.
In de winter beschermen en in de zomer kan je genieten van een prachtige boom.
Voor mij een van de makkelijkste exoten die in mijn tuin staat.

groetjes,
Danielle
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 02 feb 2013 08:40

Olijfen gaan alleen aardig als ze goed warm en beschut staan in de mildere kuststreken en grote steden.

Maar in gebieden waar het -20 C of kouder wordt nu en dan gaan ze vroeg of laat kapot.

Zelfs in Zuid Frankrijk hebben ze af en toe flinke vorstschade als er een koude winter geweest is. Dat zegt toch iets.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 02 feb 2013 09:05

Wat de meeste mensen vergeten is dat er ook binnen de olijfbomen verschillende soorten bestaan. Het ene veel minder winterhard dan het andere. Bijvoorbeeld de Olea Europea type 'Lessini' kan tegen strenge vorst en is ziektebestendig.
Mij olijfboom is nu al drie jaar in volle grond (vorig jaar trouwens -17 zonder bescherming behalve hooi aan de voet).
Olijfbomen afkomstig van de Pyrenëeen zijn ook zeer bestending tegen regen, kou en sneeuw. Dus bij de aankoop van zo een boom is het van belang dat je de precieze afkomst kent. Daarbij een boom die na 40 jaar van Puglia of de Spaanse vlaktes ineens de Benelux grond ingaat kan je weinig verwachten.
Ik raad ook iedereen aan om een boom met een aanvaardbare stamomtrek te kopen. Dit om de winterhardheid te verhogen.
Bescherming van de boom tot -12 is NIET nodig.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2013 12:12

Mijn exemplaar eens bekeken vandaag in zijn bescherming en deze is totaal ongehavend de winter (tot nu toe) doorgekomen.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken