De mysterieuze Maretak.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: De mysterieuze Maretak.

Berichtdoor Nody op 12 jan 2013 13:44

Bij mij staat een straat verderop een oude fruitboom (appel?) met een flinke maretak erop. Ik denk dat ze die gezaaid hebben want hij groeit ideaal net onder de kroon.

Het lijkt me wel leuk om over een paar jaar een paar van deze plantjes te proberen op een van mijn eucalyptussen of eiken. Kun je deze bessen ergens kopen?
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 jan 2013 06:15

Eduard schreef:O volgens mij hadden ze daar geen weet van, ik zij nog wat zonde dat dit verdwijnt vroeg eentje wat er zo bijzonder aan was, je bedoeld toch niet die kraaiennesten! Zegt genoeg ;) Ga ook vaak mijn gras halen in een natuurgebied voor mijn sprinkhanenkweek waar ook mooie poelen liggen, laten ze nu dit grasmaaien net op het moment dat de kleine kikkers het land op gaan! Toen ik er wat over zij kreeg ik als antwoord weet je wel hoeveel kindersterfte er is in de wereld, ik ging door de grond, later kwam ik op die plek een opzichter tegen die tegen mij zij, je hebt gelijk maar het is te duur om alles zelf te beheren, we besteden dit soort zaken uit aan de goedkoopste aanbieder, en als advies, je kunt je beter niet zo druk maken, dit is slecht voor je gezondheid :?
Gr. Eduard.

Misschien moet je dat aan Ravon melden! Ook natuurbeheerders moeten zich aan wetgeving houden! Ze zouden ook later kunnen maaien bijvoorbeeld.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 jan 2013 06:18

Dennis_S schreef:Bij mijn weten moeten het rosacea-en zijn, dus appel, meidoorn, etc. Of dus populieren. Ik ken ook voorbeelden van grote bollen op Canadese populieren in Baarn. En in Belmonte in Wageningen zitten ze op sierappels, maar zijn daar denk ik ook 'gezaaid'. In Baarn moeten het wel wilde zijn, want ze zitten zeker 15 m hoog.

Geen ervaring op andere boomsoorten, maar in de natuur heb ik ze nooit op andere dan genoemde soorten gezien. Succes met experimenteren. het helpt om de bast iets te beschadigen en het zaad met wat mos af te dekken zodat het vochtiger blijft. Zorg dat de zon de boel niet teveel uitdroogt en nevel regelmatig.

In Baarn staan ze in wat vroeger het Kantonspark geweest moet zijn. De vroegere hortus botanicus daar. Dus niet oorspronkelijk wild.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 19 jan 2013 06:20

In Oost Polen in Bialowieza heb ik ooit veel marretak op winterlinde (Tilia cordata) gezien. Ook op Robinia kan je marretak tegenkomen.

Dat ze in Nederland bijna alleen in Zuid Limburg groeien schijnt met de hogere zomertemperatuur te maken te hebben.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor birdwatcher op 06 feb 2013 11:43

Maretak wordt niet voor niets vogellijm genoemd,de zaden zijn erg plakkerig en vogels die de bessen eten vegen dus vaak hun snavel af aan de tak waarop ze zitten,op deze manier plakken ze dus ook de zaden op een tak,ze hoeven niet eerst opgegeten te worden.

enkele voorbeelden van halfparasieten in Nederland:

Wilde weit, Melampyrum arvense, halfparasiet op gras
Moeraskartelblad - Pedicularis palustris. halfparasiet op gras
Heidekartelblad (Pedicularis sylvatica)
Gewone ogentroost - Euphrasia officinalis halfparasiet op gras.
Zwartkoren , Melampyrum nemorosum, halfparasiet op gras
Hengel (Melampyrum pratense)
birdwatcher

6 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 07 feb 2013 10:16

maar is ook heel raar waar ze groeien ik woon 30 km boven bitburg(Duitsland) daar groeit niets maar als ik naar bitburg rij daar groeit echt veel.vergeet niet hiet in duitsland zijn ze beschermt en veel fruitbomen gaat dood als er teveel aan groeit
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 13 feb 2013 09:47

ik kan t niet helpen maar ik vind de titel van dit topic klinken als die van een suske en wiske album haha
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 13 feb 2013 17:25

Inderdaad. :lol: :lol:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor epiphyllumguy op 09 dec 2013 02:51

they grow here all around on trees
epiphyllumguy

2 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 19 dec 2013 16:29

op plekken waar ze van nature voorkomen zit er voldoende kalk in de bodem.Maar gebleken is dat ze een vrij hoog.. .aanpassingsvermogen hebben .
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken