Hallo allemaal.
Ik ben sinds deze week ook lid van Palmvrienden en zal me even voorstellen. Mijn naam is Pieter, 39 jaar en ik woon in Zoetermeer.
Van jongs af aan kweek ik al planten. Toen ik nog geen eigen tuin had begon het met een pitje uit mijn appel stiekem in de bloempot van mijn moeder stoppen. Later ging ik op mijn kamer vleesetende planten kweken. Toen mocht ik een verwaarloosd stuk grond van mijn oom gebruiken en begon ik begin jaren negentig bamboe te kweken. Ik begon met een Phyllostachys nigra. Drie zielige sprietjes, van nog geen 50 cm. hoog en maar een paar millimeter dik, groeiden langzaam maar zeker uit tot een flinke bos van zo’n 5 meter hoog met stelen van ruim 2 centimeter.
“Big is beautifull” was het thema dus wilde ik nog grotere soorten hebben. Ph. viridiglaucescens werd mijn tweede bamboe. Die werd inderdaad groot maar viel toch wat tegen. Slakken vraten de jonge stengels aan en ook stierven jonge stengels regelmatig af. Ook had ik nog geen bamboefolie gebruikt dus woekerde hij er flink op los. Uiteindelijk besloot ik hem weg te halen en te vervangen door mijn nieuwe liefde Ph. vivax. Ik wilde het liefst een groene omdat ik dacht: hoe meer bladgroen, hoe meer energie hij kan opbouwen, en hoe groter hij wordt. Bij Xotus in Delft vond ik een Ph. vivax aureocaulis die alleen maar groene steeltjes in zijn potje had en inderdaad is hij netjes groen gebleven. Ook de groei ging goed. De eerste jaren niet echt uitbundig omdat ie in de schaduw van wat populieren stond, maar toen die werden gekapt ging ie als een speer. Polsdikke stammen en een hoogte van zo’n 8 meter was het voorlopige hoogtepunt.
Blij met zoveel moois wilde ik ook de Ph. vivax aureocaulis hebben. Helaas heb ik toen een plant gekocht waar bamboemijt in bleek te zitten. Ik heb toen de aangetaste delen weggeknipt maar desondanks breide de bamboemijt zich langzaam uit over al mijn bamboes. Ik besloot om, met pijn in het hart, alles af te zagen en te verwijderen en weer vanuit de wortels te beginnen. Gelukkig heb ik dat gedaan in de winter 2011/2012 toen alle bamboes behoorlijk kapot zijn gegaan doordat de grond was bevroren en blad en stengels uitdroogden. Had het toch nog zijn voordeel dat ze geen blad meer hadden. Ph. vivax kwam terug met een meter of drie. De rest ook behoorlijk kleiner. Maar de mijt lijkt weg te zijn. Binnenkort nog eens controleren of dat echt zo is.
Inmiddels had ik een appartement met een klein tuintje gekocht. Ik heb daar een vijvertje aangelegd en een moerasje voor vleesetende planten. Ook heb ik wat geëxperimenteerd met wat andere tropische planten dan bamboe. Vorig jaar ben ik verhuisd naar een huis met grotere tuin. Nu ben ik dus bezig met het inrichten daarvan. Een grote vijver is inmiddels aangelegd en ook weer een moerasje voor vleesetende planten. Nu is het wachten op het voorjaar om verder te gaan met het inrichten en te beginnen met het planten van tropische planten.
Ik ga straks eens uitzoeken hoe het uploaden van foto’s werkt en als dat lukt beginnen met de bamboefoto’s.
Kan dat beter bij “Even voorstellen?” of bij “Foto album en video”?
Het lijkt me leuk om te kijken welke leden in de buurt van Zoetermeer wonen en te zien of die hier foto’s van de tuin hebben staan. Maar ik zie niet echt hoe ik dat makkelijk kan vinden. Is daar een overzicht van te vinden? Of is dat een idee om een overzichtskaartje te maken zodat je makkelijk kan zoeken op woonplaats, lid en tuinfoto’s?