Hitch schreef:Als je het niet leuk vind een grotere potmaat te moeten nemen omdat het geheel erg zwaar is om te verslepen dan zie ik je keuze naar een betonnen pot niet echt als logisch hoor. Waarom denk je aan de isolerende faktor van je nieuwe pot wanneer je hem dan toch naar binnen zeult? Dan maakt dat toch helemaal niet uit?
Ik zou voor een metserskuip opteren, deze zijn erg sterk en naar mijn gevoel redelijk hanteerbaar en je hebt ze ook in verschillende maten. Een T. fortunei groeit naar mijn gevoel meer naar de breedte uit dan naar de diepte dus ik zou toch voor een bredere kuip gaan hoewel hierboven mensen zijn die daar een andere mening over blijken te hebben.
Ik heb deze winter van een aantal mensen gehoord die olijf bomen hebben met ronde pot en zo dat het vaak lastig isoleren is van de pot. ook naar vorst die uit de grond komt naar boven toe. daarom dacht ik zelf een betonnen pot te maken met isolerende beton dan hoef ik die niet meer te isoleren over winter en heb ik altijd schoon zicht van de pot winter zomer. kan er geen isolatie weg waaien etc..
en door dat die in beton is zou ik dan beugels voorzien om zo m'n bescherming aan te brengen tegen overdreven vocht op plant en wat wind bescherming te bieden. of is dat allemaal overdreven.
eigenlijk zou ik als ik 1 pot maak er in eens terwijl ik een mal heb er een stuk of 7 maken zodat ik die overal in de tuin kan plaatsen.