Marc_S schreef:Rob,
Ik heb veel trachycarpus van verschillende lokaties en ik vind het leuke ervan om te kijken of er nu verschillen zitten in deze afgezonderde lokaties of dat dit zo klein is dat je ze allen onder een noemer kan plaatsen.
Daarbij wil ik kijken of er bij de diverse soorten toch geen tussen zitten die het net wel zouden doen in mijn tuin.
Als voorbeeld de Nova, vroeger verkocht als, princeps of green princeps die het al 5 winters achter elkaar overleefd heeft als kleine plant na iederjaar al zij blad te zijn verloren en 2 maal de speer. Iedere andere Trachy geeft het na 2 jaar op en deze, ook nu weer begint een nieuwe speer eruit te duwen na speerrot en geen blad meer over.
Dit is het leuke van de hobby maar daar zal jij en vele andren wel over kunnen meepraten.
Marc
Erg herkenbaar ja.
De ervaringen zijn nog wel pril hier, dus echt veel speerrot herstellingen heb ik bijvoorbeeld nog niet gezien. Mogelijk dit jaar voor het eerst; ik had vorig jaar 5 middenmaatjes takil aangeplant (ik zal in het midden laten of het de echte is -ander discussie), maar 3 ervan zijn speerloos, de andere twee liggen in de vuilbak.
Ben er redelijk nuchter onder geworden, ik probeer verschillende dingen gewoon uit en neem het verlies al lerende. "Proberen is leren, en proberen moet je ook je ook leren (durven)...."
De eerste trachycarpussen uit eigen kweek gaan hier binnenkort permanent de grond in, oa. T. Nova. heb wel nog backup in 10L containers
NB: het stikt hier van de mooie lijstjes. Al die lijstjes zijn over een paar jaar woeste tuinen vol met palmen en bananen