Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Nosferatu op 14 feb 2013 21:16

Ik durf ook niet goed ... als het zo blijft duren aiaiai... het blijft maar kwakkelen die winter. En mijn paraplu's waaien steeds weer kapot! Ik krijg er nu geen nieuwe meer van de vrouw. Zijn er al 6 stuk! Dus nu moeten ze het maar zonder doen ;-) FOERT!
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 14 feb 2013 21:25

Bedankt voor de tips Dimi. De lichtslang zit idd maar 2 keer rond de speer maar raakt deze niet. Had al gehoord over verbranding door lichtslangen dus heb ik zo weinig mogelijk groen proberen te raken. Volgend jaar mss eens op u manier proberen, kzou deze niet graag verliezen! Hopelijk gaat ie dit jaar goed aan de groei :thumb_up:
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Remy op 14 feb 2013 23:11

Nosferatu schreef:Ik durf ook niet goed ... als het zo blijft duren aiaiai... het blijft maar kwakkelen die winter. En mijn paraplu's waaien steeds weer kapot! Ik krijg er nu geen nieuwe meer van de vrouw. Zijn er al 6 stuk! Dus nu moeten ze het maar zonder doen ;-) FOERT!

Als je een plastic zeil o.i.d. in vieren vouwt en een hoek openklapt heb je een soort trechter die je gemakkelijk over een speer heen kan zetten. De hoeken kun je aan de takken tapen/ binden zodat alles op zijn plaats blijft. 2 minuten werk en kost niks ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 15 feb 2013 00:17

Ik heb ook een keer mijn armata verbrand met een lichtslang, was zo heet geworden dat de speren er zo uitgetrokken konden worden, gelukkig is hij hiervan hersteld. Mijn filibusta die toch al een reus werd, heeft dit foutje helaas niet overleefd.

Hier hoef ik me deze winter geen zorgen over te maken aangezien er geen lichtslang aan te pas is gekomen, uiteraard zijn er dan weer andere zorgen aanwezig of de exootjes niet te koud hebben gestaan.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 17 feb 2013 13:50

Nog geen verdere schade ontdekt tot op heden, de kans dat zelfs m'n gescheurde basjoos het overleven blijft ook nog aanwezig. Gisteren de boomvarens een flinke plens water gegeven.

Ik durf toch al stilletjes te melden dat ik keiharde exoten in de tuin heb staan die zich na 6 jaar goed gesetteld hebben.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 19 feb 2013 10:34

Net een speer van een P.canariensis eruit kunnen trekken, deze was ik als enige vergeten binnen te zetten voordat ik op vakantie ging. En toen was 'ie eraan. De rest staat in de onverwarmde schuur en ziet er tot op heden redelijk goed uit.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 feb 2013 10:51

Van de 17 of 18 vorig voorjaar verplantte T. fortuneis die ik als zaailing eerst tegen de gevel had gezet in 2006 heb ik er bij 5 ondertussen de speer kunnen uithalen. Deze waren in verhouding tot de anderen ook kleinere en wat zwakker ogende exemplaren dus ik verwachtte dit ook wel ergens. Nu afwachten of ze gaan herstellen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 21 feb 2013 13:20

Toch wel wat schade en leermomentjes. Mijn grootste fatsia staat met de bovenste bladeren in de felle februari zon. Dit in combinatie met wat nachtvorst zorgt ervoor dat de hele bovenkant verbrand is. Hetzelfde geldt voor een aantal varens en wat knoppen van de camelia. In de zomer staan deze planten in de schaduw door een grote klimroos, die nu dus kaal is :roll: Volgend jaar komt er met dit soort dagen wat doek overheen, puur tegen de zon.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 13 maart 2013 04:02

En de winter is weer bezig met zijn vernielzuchtig werk!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 maart 2013 11:26

Ik denk dat we over een week of 2 wel realistischere lijstjes te zien gaan krijgen met wat er allemaal stuk is gegaan deze winter. Bij mij zijn een heel deel van de verplantte T. fortuneis ten prooi gevallen aan speerrot en op de andere planten zit ik met een heel pak aan kapotte bladeren. Het zal weer even duren voor de planten er weer toonbaar gaan uitzien deze zomer. Voor zij die het te boven komen tenminste.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming