Onrijpe ananas giftig?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Onrijpe ananas giftig?

Berichtdoor Exotengek op 10 feb 2013 18:29

Hallo,

Ik zit nu op een website te kijken over de Ananas.
En daar zie ik tot mijn verbazing dat een onrijpe Ananas giftig is..
Is dat zo? of is dit maar een fabeltje?

Laat maar horen of het zo is.. Anders geen onrijpe ananassen eten :)

Mvg, Jowell.

ps: http://www.botaniewebsite.nl/ananas.html dit is de site waarvan ik het heb gehaald.
Exotengek

11 bedankjes

Re: Onrijpe ananas giftig?

Berichtdoor Dennis_S op 10 feb 2013 18:30

Waarom zou je onrijpe ananassen eten?
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 10 feb 2013 18:57

Tja, Waarom niet? of ze lekker zijn is een 2de..
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 11 feb 2013 00:47

zou best eens kunnen,eigelijk nooit bij stil gestaan,een groene onrijpe tomaat bevat ook wat giftige stoffen, is natuurlijk wel een heel andere plantensoort,maar toch,maar of een ananas nu wel of niet giftig is in onrijpe toestand ?? zou zomaar eens kunnen,m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 13 feb 2013 19:33

Hier wil ik ook wel meer over weten .onlangs 2 dikke ananassen gekocht bij Lidl .ik wou er confituur van maken . Toen ik de eerste klaarmaakte leek hij vrij hard/ weinig smaak en weinig sap. Ik heb hem dan gesneden en in de koelkast in folie bewaard tot de andere veel rijper leek . Ik heb dan maar de helft van de onrijpe ananas gebruikt voor de confituur en de rest weggegooid . Ik vraag me nu af of de confituur veilig kan gegeten worden ?
Gr. Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 feb 2013 19:40

Ik denk niet dat onrijpe ananas echt giftig is. De meeste vruchten zijn onrijp gewoon niet lekker en je krijgt er doorgaans buikpijn van. Waarschijnlijk gewoon om te voorkomen dat de vrucht te vroeg gegeten wordt i.v.m rijping van de zaden.

De ananas die je in de winkel koopt zijn waarschijnlijk rijp genoeg. En als je er confituur van maakt is het helemaal geen probleem denk ik. Waarschijnlijk breekt de stof waarvan je buikpijn zou krijgen zoiezo al af tijdens het bereiden.

Ik vermoed dat giftigheid van de ananas gewoon een broodje aap is of verwarring met de plant zelf misschien, maar wie eet er dan ook de plant zelf he :lol: :fluiten:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor RdB op 13 feb 2013 22:35

Onrijpe ananas is wel degelijk giftig....en totaal oneetbaar vanwege de vieze smaak. De kans dat uw harde ananas onrijp was is klein, ananas wordt rijp geplukt daar de vrucht niet narijpt. Mocht de ananas onrijp zijn geweest zal de confiture afschuwelijk smaken.

Ruud

ps. het vergelijken van een onrijpe tomaat (Solanaceae) met een ananas (Bromiliaceae) is onzinnig. Dan kan je nog beter appels met peren vergelijken (beide Rosaceae)
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 15 feb 2013 12:06

In Ananas zit ook een stof die vruchtafdrijvend is, dus vandaar dat het voor zwangere vrouwen niet zo'n goed idee is om ananas te eten, zeker niet veel!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 16 feb 2013 14:54

@ Griphuz.

Bedankt voor je reactie.
Dus voor gewone mensen zoals ik is het niet erg.
Natuurlijk eet je nooit Giftige of onrijpe dingen.

Best zinloos eigenlijk dit topic al zeg ik het zelf ;)

@ RdB

Je zei vieze smaak, maar dat heeft denk ik de meeste giftige troep wel.
Sopropo(Surinaamse groente) is ook erg bitter(Maar lekker) maar is niet gevaarlijk.
Zal wel met grote hoeveelheden wel slecht voor je zijn.

Natuurlijk is bitter wel een smaak dat voor de mens als waarschuwing wordt gebruikt,
Want kleine kinderen houden meer van zoet.. zuur en bitter willen ze liever niet.
En ananaskwekers weten het denk ik wel wanneer z'n vrucht rijp is.

Toch zie ik altijd nog groene ananassen in de winkel liggen, Houdt dat in dat ze niet rijp zijn?
want een ananas kan je niet zo even indrukken, want als een blad loslaat = hij rijp.

Of, gaat het toch anders? :onzeker:
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 16 feb 2013 16:07

En ananaskwekers weten het denk ik wel wanneer z'n vrucht rijp is.

Toch zie ik altijd nog groene ananassen in de winkel liggen, Houdt dat in dat ze niet rijp zijn?
want een ananas kan je niet zo even indrukken, want als een blad loslaat = hij rijp.

Of, gaat het toch anders? :onzeker:

Ik heb ondervonden dat ze niet altijd rijp zijn als ze verkocht worden - ze waren echt nog vrij groen bij de aankoop en bij het aansnijden nog heel hard, saploos en smaakloos . Gelukkig had ik er maar 1 gesneden en de andere zeker nog een week laten liggen en die was dan wel rijp en lekker !
Narijpen kan dus blijkbaar wel .
Gr. Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten