Enkele tuinfoto's Hitch

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Enkele tuinfoto's Hitch

Berichtdoor erna op 20 feb 2013 21:37

Hitch schreef:Hier een foto van april vorig jaar toen ik de Levistona decipiensen net terug had buitengezet. Ze zijn ondertussen weer net wat dikker en groter geworden maar zo veel zal dat nu ook weer niet schelen want groeien doen ze niet tot amper.

Oei, die zijn stukken groter dan mijn exemplaar. Zal dan toch maar een paar jaartjes wachten.
Bedankt voor de foto,

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 feb 2013 11:19

Hoi Michael, mooie grote tuin waar je nog de ruimte hebt, je hebt er hele mooie plantjes staan :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 11:25

Dank je Eduard. Het moet allemaal nog flink aan de groei gaan hoor. ;)
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 21 feb 2013 13:28

Wat een geweldig grote tuin. Toch wel jaloers! Ga je de vijver vullen met vissen of worden het Nelumbo komarovii en Thalia's?

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 13:40

In de vijver ga ik gewoon wat inheemse roofvisjes zetten als Zonnebaars en Stekelbaars om geen muggenplaag te krijgen en ook een stuk of 3 Geelwangschildpadden. Het moet een plantenvijver worden met een moerasgedeelte en waterval.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Arno op 21 feb 2013 14:39

Hallo Hitch,
Als je met de zonnebaars de Lepomis gibbosus bedoelt, deze is niet inheems ( komt uit noord-amerika ) maar wel erg mooi.
Ik heb ze zelf ook, maar ik heb alleen mannen :!:
Mij is verteld dat als je er vrouwen bijzet je er zo een ware plaag van hebt :oops: .
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 feb 2013 15:03

@ Arno, dat is met stekelbaarzen ook niet anders hoor, daar heb je er op een gegeven moment ook een hele zooi van :lol: Schildpadden zullen als ze de kans krijgen trouwens wel wat opeten. (De roodwang houd iig van een visje op z'n tijd. Weet niet of dat ook voor geelwangen geld)

@ Hitch, Ga je voor een natuurvijver of wil je het wel enigszins in de hand houden door bijv alle planten in bakken te zetten zodat ze niet zo gaan woekeren?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 17:15

Goh, in alle eerlijkheid nog geen benul van. Eigenlijk ga ik eerst een lijst maken met het soort planten dat ik er in wil en dan zie ik wel van daar. Moet me er verder nog in verdiepen want weet ook nog niet of ik een filter nodig heb aangezien ik met een waterval ga werken of welk bodemsubstraat het best is enz.
Eerst moet het terras af aan de achterzijde van het huis, dit word de moderne en strakke kant van de vijver en dan moet ik de garage afbreken en een nieuwe zetten. De zijwand hiervan word eigenlijk de kop van de vijver waar de waterval komt. De andere zijde van de vijver word de natuurlijk ogende kant die ik een wat rondere vorm ga geven en het einde van de vijver zou dan een moeraszone moeten worden. Zo zit het tenminste in mijn hoofd. Eerst was ik zinnens verderop in de tuin nog een kleine vijver bij te maken en de 2 vijvers met elkaar te verbinden dmv een klein riviertje of beek maar dit plan is niet haalbaar omdat mijn tuin afloopt en water nu eenmaal niet bergop kan stromen. :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 feb 2013 17:32

Even een voorbeeldje :lol:

Natuurvijver
Afbeelding

De vijver bij mijn oma, een iets oudere foto al, denk 2 jaar terug.

Hij is gemaakt door:
- Een kom uit te graven. Zeil erin te leggen, naar beneden omgeslagen op de randen.

- De bodem van de vijver een laagje van het uitgegraven zand erin te leggen als substraat. (dit brengt mee dat er al redelijk wat voeding in de vijver zit)

- Minimaal de helft van de vijver is gevuld met slootwater uit een boerensloot (Ook redelijk wat voeding maar het was een gezonde sloot dus niet superveel.)
Dit brengt al het nodige waterleven mee, watervlooien, stekelbaarsjes (3 en 10 doornig) en slakken. Maar ook de minder leuke beestjes, helemaal als je vijvervissen zou willen, denk aan bloedzuigers, bootsmannetjes, waterschorpioenen etc. Je waterleven is natuurlijk wel gelijk compleet.

- De rest van het water is gewoon kraan of regenwater.

- Enkele gekochte planten, bijvoorbeeld de waterlelie en de plant linksvoor (ben even de naam kwijt). Waterplanten zoals grof hoornblad en waterpest zijn gekocht en o.a. meegekomen met het water.

- De rest van de planten komen allemaal als stekjes uit het wild. Gele lis, watereppe, liesgras, moerasrolklaver, zegge soorten, pitrus, evt andere russen, zwanenbloem en egelkop.

Ik heb eigenlijk nooit de tijd genomen om alle soorten bij te houden maar het zijn er een hele zooi en sommige ervan kan ik me niet eens herinneren dat ze er in zijn gezet. ( ik was toen nog jong maar had toen al iets met natuur)

Als je water rijker is gaan bepaalde soorten als liesgras overheersen, en ook algengroei en kroos wordt meer. Maar hoe langer je planten verwijderd en niets toevoegt zoals bijv voer wordt het er alleen maar mooier op.

Het voordeel van een vijver zo vol met planten is dat de planten al het filterwerk doen. Zoals je ziet is het water kraakhelder (vijver is een beetje ondiep en moest toen nodig uitgediept worden).
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2013 17:57

Zou een moderator dit laatste stuk als nieuw topic kunnen openen zoals "Aanleg van een vijver" of zo. Lijkt me heel interessant en er zullen toch nog wel mensen zijn die tips en trucjes kunnen gebruiken, niet?
Al is het maar om foto's te posten van mooie vijvers om op ideëen te komen en zo want ik zou graag dieper ingaan op dit onderwerp aangezien hier toch ook veel liefhebbers zijn die zelf een vijver hebben.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video