Rhododendron's verplanten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Rhododendron's verplanten

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:27

Op bijgaande foto zie je de 2 planten die er uit moeten en elders geplant worden omdat ze in de weg staan om er mijn schaduwhoek te maken voor de boomvarens waarbij ik palen moet plaatsen en schaduwdoek hangen. Geen idee wat hun leeftijd is maar zoals je kunt zien is vooral de linkerboom (dit noem ik toch geen struik meer) van redelijk formaat. Hij is zo'n 3.5 m hoog en heeft een dikke stam. Zou ik deze nog kunnen verplanten? Als ik het goed heb maken Rhododendrons vooral oppervlaktewortels dus diep ga ik normaal gezien niet moeten graven denk ik maar tot hoe ver van de stam zou ik moeten gaan om toch een mooi wortelgestel te kunnen behouden? Heeft er al eens iemand zo een exemplaar verplant? Wat denken jullie, gaat dit lukken of is dit een verloren zaak?
De rechterplant boeit me minder maar het zou natuurlijk wel leuker zijn als ik ook die goed en wel zou kunnen verplanten maar daar maak ik me alleszins minder zorgen over. Heb al kleinere Rhododendrons verplant en vaak trok ik ze met wat geweld zo uit de grond waarbij ik ze dan weer elders terug uitplantte, dit is steeds goed gegaan maar met deze wil ik toch wat voorzichtiger te werk gaan + zomaar uittrekken lijkt me met gewone mankracht geen optie :lol:
Bijlagen
DSC01033-800.jpg
DSC01033-800.jpg (83.16 KiB) 5364 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Re: Rhododendron's verplanten

Berichtdoor jos944 op 03 maart 2013 14:32

Ruim uitgraven (circa 60 / 70 rondom de stam).

Dikke wortels doorknippen/hakken en dat ongeveer 2 spades diep.

Als die helemaal los is. zo veel mogelijk aarde verwijderen van de wortels en in een ruim plantgat met verse aarde weer terugplaatsen.

Dan moet het wel goed komen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 14:38

Top! Ga ik dan toch maar eens proberen al zal ik daar toch beter nog even mee wachten misschien?

P.s. Het valt mij toch iedere keer weer op dat wanneer ik een foto trek van iets dit steeds veel kleiner uitkomt op het scherm dan dat ze in het echt zijn. Beetje raar maar zal wel aan de instellingen van de camera liggen ofwel aan de handeling van het in-/uitzoomen of zo. Om een idruk te geven, de stamdiamater is 15 cm bij de linkerplant.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 03 maart 2013 14:49

Ik zou het nu meteen doen als ik jou was ;-)
Ik heb begrepen dat eigenlijk de beste tijd voor het verplaatsen van een rhododendron is in het najaar (oktober schijnt goed te zijn) .. maar ja om daar nu op te wachten is ook zo wat.

Rhododendrons verplaatsen in juni / juli / augustus is bijna kansloos. Dan lopen ze zo hard terug dat het een paar jaar duurt voor ze weer mooi in bloem staan.

Dus dan houdt je de maanden maart april over. Gezien de hogere temperaturen die nu op komst zijn zou ik hem lekker zo snel mogelijk verplaatsen.

zorg wel voor goede aarde waar je ze inzet met behoorlijk wat koemest doorheen gemengd.

(wat betreft de foto's kan ook aan de hoge resolutie zijn van de foto zelf).

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 15:06

Zo zal geschieden, dan verplaats ik hem volgend weekend. Denk wel dat dat wat werk/tijd gaat vergen. Dat hij een jaartje of zo overslaat met bloei vind ik niet zo erg, heb er namelijk nog oudere staan en die bloeien als dusdanig dat je amper nog loof ziet (als het een goed jaar is). Bloemen genoeg dus in het voorjaar.

Die resolutie (sorry ben van zo'n dingen niet echt op de hoogte) moet ik die dan verlagen in het programma van het fototoestel zelf of moet ik daar iets aan doen wanneer ik de foto's hier plaats?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 03 maart 2013 15:12

Succes.

Ja ik denk dat je een paar uurtjes aan het graven / hakken bent om de eerste los te krijgen.

Zorg dat je een reserve steel voor je spa hebt ;-) want die gaat zeker sneuvelen bij zo een exemplaar.

De 2e zal daarna wat makkelijker gaan.

En ik denk dat je het pas volgend jaar iets in de bloei zal gaan merken :-) Dit jaar zitten de knoppen al vol erin als het goed is.

Over die resolutie ik vermoed dat je het bij het uploaden moet verlagen (maar ik ben ook hier geen ster in.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 03 maart 2013 15:20

Oei en ik heb over een paar weken m'n spade en m'n riek net gebroken bij het willen verwijderen van Miscanthus floridulus dus die moest ik toch nieuw kopen. Misschien maar ineens nog een reservesteel meebrengen :o
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 03 maart 2013 15:35

Zodra de omgevingstemperatuur en temperatuur van de bodem goed zijn,kun je ze verplanten.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 03 maart 2013 15:58

de grond is nu vorstvrij.. en de temperaturen zijn nu nog niet te hoog.
Dus zeker volgend weekend moet het kunnen.

en ja zorg voor een reserve steel. ER is niets vervelender dan te moeten stoppen vanwege een kapotte steel.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 03 maart 2013 16:46

Je hebt tegenwoordig ook spaden met een kunsttstof-steel (soort glasvezel). Die zijn wel een stuk duurder dan die met houten steel maar de eerste die zo'n steel doormidden breekt moet ik nog tegenkomen :)
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken