bladeren drogen uit van citroenboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

bladeren drogen uit van citroenboom

Berichtdoor Herman op 04 maart 2013 00:18

:mrgreen: :mrgreen: Nu het bijna voorjaar is verdorren alle bladderen van mijn citroenboom.
Deze heeft van november tot nu droog overwinterd met een Temp van 0 tot 5 graden.
Iets aan de lage kant, dat weet ik maar ik wilde hem niet in de garage zetten daar het daar te donker is.
heeft de plant te droog gestaan of is er een andere reden :?:
Herman

30 bedankjes

Re: bladeren drogen uit van citroenboom

Berichtdoor ick op 04 maart 2013 11:57

Nou, ik weet dat mijn citrus flink wat water nodig heeft in de winter.
Het boompje staat in een onverwarmd kamertje (waar het nooit vriest, maar wel koud wordt) en krijgt daar vrij veel licht. Zo'n 2 keer per week geef ik ongeveer anderhalve liter water om de grond niet uit te laten drogen. Tussendoor laat ik het wel opdrogen.

Is de grond bij jouw citrus niet volledig uitgedroogd?
Mocht het zo zijn dat je plant te droog heeft gestaan, wat ik wel waarschijnlijk vind, dan heb je toch nog een goede kans dat het wel weer goed komt, is mijn ervaring; let dan vanaf nu wel heel goed op dat de plant niet meer uitdroogt, maar ook zeker niet te nat staat. De bladval zal voorlopig waarschijnlijk nog doorgaan, maar zodra je ziet dat de plant ook uitloopt ben je een heel eind en is je plant (hopelijk) gered.

Hoewel een Citrus best kieskeurig is wat verzorging betreft, heb ik gemerkt dat -ie ook wel vergevingsgezind is als je het een keer een beetje fout hebt gedaan; je krijgt wel 'straf' (in de vorm van bladval) maar meestal herstelt de plant daarna weer. Zo gaat het bij mijn plant al zo'n 18 jaar goed...

Suuces!
groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 maart 2013 13:03

Ze mogen niet droog overwinterd worden maar moeten licht vochtig gehouden worden. Logisch voor een bladhoudende plant. Maar hij is niet verloren hoor, als je hem nu water geeft gaat die wel herstarten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Herman op 04 maart 2013 17:54

Jongens :thai: bedankt voor de reactie, zo zie je maar dat je steeds weer een ervaring rijker wordt.
Heb ik toch een jaar of 5 geluk gehad met deze citroenplant. Hij was wel altijd aan de droge kant deze tijd van het jaar. Normaliter geef ik vanaf november tot februari mijn kuipplanten geen water.

groetjes :) Herman
Herman

30 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken