C. medullaris in een verwarmde tent!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor rabbit op 18 feb 2013 21:04

Eduard schreef:Ik heb hier toch een sterk vermoede dat het hier over die ingevoerde stammetjes gaat, zoals aangegeven hoor ik daar niet veel goeds over,
@ Bert behandel die je van mij wel maar op de aangegeven manier, zou die sneuvelen wat ik niet denk krijg je een nieuwe van mij.
Gr. Eduard.

Hij doet het nog steeds goed in ieder geval geen terugslag.
Dat geld overigens voor al mijn boomvarens.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 19 feb 2013 11:32

Het gaat bij mij in ieder geval niet om ingevoerde stammetjes Eduard, al mijn medu's komen van Ponga en zijn zaailingen...

Ingevoerde stammen zijn wel problematischer, dat ben ik meteen met je eens, maar dat is dus bij mij niet van toepassing. Verluchten zou wel een belangrijke factor kunnen zijn ja, wie weet.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 feb 2013 12:07

griphuz schreef: Verluchten zou wel een belangrijke factor kunnen zijn ja, wie weet.

Groetjes,
Remko.

Ik weet wel zeker dat dit de schimmel geen kans geeft! Twee jaar geleden was ik door omstandigheden [vakantie] vergeten die ventilator te plaatsen, je wilt niet weten hoe sommige planten eruit zagen, de C. tomentosissima was wit van de schimmel zo ook de D.fibrosa stammen en zelfs sommige samengebonden washingtonia's, stilstaande vochtige lucht de kweekmachine voor schimmels ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 feb 2013 12:18

Het is in ieder geval keer op keer de enige soort waar ik nu telkens problemen mee heb. Al de andere boom- en andere varensoorten doen het super waarbij ik er zo veel als mogelijk rekening mee houd wat hun persoonlijke waterbehoefte is.
Ik heb ondertussen de ventilator afgezet en vanavond breng ik het poeder er met een kwastje op aan maar als ik het geheel zo bekijk lijkt het me toch dat ik werkelijk alle vuiligheid mooi heb weggekregen en dat ik nu rechtstreeks op gezond "hout" zit. Het enige dat ik in huis heb is de Bordeause pap wat ik gebruik bij speerrot bij de palmen en waarmee ik ook de fruitboomsoorten die ik heb behandel. Hopelijk lukt het daarmee.
Wat die witte wormpjes betrefd, deze waren erg klein pakweg 5mm lang en 2 mm dik. Ze zaten ook niet over de hele plek verspreid maar eerder gecentreerd op de plek die het rotst was waar ik de vloeistof zo uitduwde. Erg vergelijkbaar als natte potgrond en ik ben vrij zeker deze wormpjes toch ook al eerder eens tegengekomen te hebben toen ik met een plaag zat van rouwvarenmugjes dus ik ben toch 90% overtuigd dat het dit was. Ik had natuurlijk beter een foto getrokken maar toen ik eraan begon kon ik de boel niet snel genoeg proper gemaakt krijgen. Wanneer ik het produkt straks heb aangebracht zal ik ook even met insecticide spuiten en morgen de boel overdag nog eens flink luchten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 maart 2013 20:23

Aangezien het te warm werd met de eerste 13ºC. die we vandaag kregen ging de temp. in de tent snel boven de 20ºC. uit, normaal lucht ik alleen beneden en volstaat dit, nu moest het bovenste gedeelte ook open anders kreeg ik de hitte er niet meer uit, het blad ziet er nog prima uit, dus denk dat de missie geslaagd is tot nu toe, we zijn er nog niet haal de foly ook nog niet weg dit blijft nog zeker 5 weken zitten, een sneeuwbui en het blad is bruin! Dan zou die moeite voor niets zijn geweest,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor voschke op 04 maart 2013 21:08

ziet er goed uit! :thumb_up:
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 maart 2013 21:33

Inderdaad, Top Eduard :thumb_up: Benieuwd wat die komend jaar zal worden :)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 04 maart 2013 22:38

Goed gedaan :applaus: :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 05 maart 2013 00:48

Als ik dat zo zie staat jou exemplaar toch ook met (minstens) de kop in de zon, niet?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 05 maart 2013 09:45

Hey Eduard,
Ziet er super uit,
spijtiggenoeg hier gisteren alle veren van de medu moeten snoeien..bij het watergeven wat aan het verschuiven geweest in de serre en de veren van de medu waren zwart..misschien in het najaar toch maar even enkele dagen vroeger binnen zetten ipv het uiterste uit de kan te halen en teveel vorst over zich te laten komen..De C.australis "anno 2009" heeft ook van de veeg..
Tja,zo krijg je dan wel terug een overzicht in de serre natuurlijk. :mrgreen:
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens