Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2013 00:51

Morgenavond zet ik mijn kuipplanten alvast terug in de serre. Alle andere winterbescherming zit nog steeds op zijn plaats dus daar heb ik geen werk aan.
Hier geven ze alvast vorst elke nacht van maandag tot voorlopig de 17 de van -2 tot -6 en woensdag kans op sneeuwval. Leuk is wat anders. Zal mijn lenteplannen nog maar even opbergen voorlopig. :(
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Nody op 09 maart 2013 07:55

De minimum temperaturen vanaf maandag zullen vooral afhangen van de sneeuwval op zondag en of deze blijft liggen.

Ik weet niet wat ik liever heb. :?

Voordeel van sneeuw is isolatie, dus dringt de vorst minder snel de grond en kleine plantjes in. Nadeel is dat het dan eerder -10 wordt dan -5 graden.

Het noorden van NL krijgt zeker een sneeuwdek. Ik woon in midden NL, dus net op de grens van het aanstaande 'rampgebied' en had gisteren nog 13 graden genoteerd.

Vanmiddag maar een paar dingetjes inpakken... alweer!!! :(
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2013 10:38

Gisterenavond is het beginnen te regenen en dat is nu nog steeds volop aan de gang. Alles kletsnat en dan komende week vorst er boven op... :cry:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 09 maart 2013 11:52

Eerlijk gezegd ben ik aan het overwegen om deze hobby op te geven. Als je ook aan de vooravond van de 'officiële' lente zelfs mét winterbeschermingen al niet meer op beide oren kunt slapen, kunnen die paar maanden plezier niet meer opwegen tegen de stress en het werk dat er de rest van het jaar bij komt kijken.

Met zo'n kaarten kan je zelfs in het midden van juli nog een flinke nachtvorst verwachten (kwam in de 16de eeuw trouwens frequent voor in onze streken) en kan je dus onmogelijk schone, volgroeide planten met gezond en fris blad bekomen als deze klimaatsverandering zich doorzet.

Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken om eventueel in de toekomst nog een vijftal bananenbomen volgens de Amerikaanse methode op de zolder van mijn vader onder te brengen en aan het kijken wat er nog mogelijk is met zaden en bollen (voodoo lelies) die gemakkelijk binnen kunnen worden opgeborgen. Ik heb me ook aangesloten bij een lokale terrariumvereniging om binnenshuis op kleine schaal nog mijn meest favoriete exoten te kunnen houden zoals siernetels, nepenthes, aardorchideeën, Desmodium gyrans etc. Misschien kan ik het nog strategisch aanpakken om één of twee grote kamerplanten te houden die zowel swinters binnenshuis en szomers in de tuin er goed uit zien.

Het is natuurlijk niet zo dat ik nu ineens mijn hele collectie op de composthoop ga zwieren maar wat er met mijn huidig niveau van bescherming niet meer overleeft ga ik waarschijnlijk enkel vervangen door inheemse of alpiene planten die vorstbestendig zijn en gelukkig zijn daar ook nog wel leuke soorten tussen te vinden zoals bamboe en podophylum. Op termijn ga ik dan waarschijnlijk wel meer investeren in verre reizen want ik blijf hoe dan ook flink verslaafd aan de schoonheid van al die bijzondere tropische plantensoorten. Misschien is er wel een ontwikkelingsproject in de tropische regenwouden waar ik zou kunnen meewerken voor natuurbescherming ofzo om het plezier aan een goed doel te kunnen koppelen.
Bijlagen
BRRR.png
BRRR.png (22.77 KiB) 1527 keer bekeken
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2013 12:07

Tja dat zijn keuzes die je maakt in het leven he. Je weet dat je met planten bezig bent die hier van oorsprong niet voorkomen dus weet je ook dat dat meer moeite en inzet vraagt maar ook dat je erg afhankelijk bent van het weer in ons klimaat. Soms valt dat mee, vaak valt dat tegen. Het is helemaal niet zo uitzonderlijk dat het in maart gaat vriezen maar door die paar dagen vroeg lenteweer zit de zomersfeer er natuurlijk meteen in en dan valt het wel dik tegen dat je even terug moet overschakelen op de "wintermentaliteit". Voor hetzelfde geld lag het land momenteel nog onder een dik pak sneeuw zoals enkele jaren terug.
Dat het geen makkelijke hobby is en dat ze opofferingen vraagt weet je van tevoren. Als je dat niet kunt opbrengen kun je idd beter een andere hobby gaan zoeken.

Suc6 ermee :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 09 maart 2013 12:33

Ik begrijp de frustratie maar ben het met Hitch eens. Ik vind het allemaal nog te doen en die lente bonus daagjes in maart zijn mooi meegenomen. Het aftellen naar de lente is begonnen en dat vind ik persoonlijk toch wel de leukste tijd, mits je tuin niet een begrafenis is geworden.

Zolang ik trachys onbeschermd en de gevoeligere planten met wat bescherming de winter door krijg, krijg ik geen genoeg van deze hobby en geniet ik vollop in het groeiseizoen van mijn exotische tuin in Nederland, wat nog steeds uniek is hier.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 maart 2013 13:30

Nog steeds 8,5 ° hier,wel flink geregend(34l) deze nacht.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 maart 2013 15:16

Herstel is alweer in zicht, hopelijk zet deze ook zo consistent door als deze late winterprik die al vroeg op de kaarten stond.

Afbeelding

Gemiddelde van deze winterprik blijft rond die -10C hangen op 850 hPa niveau. Mocht de zon schijnen worden ijsdagen dan toch wel erg lastig gelukkig. Noorden lijkt nog altijd de meeste kans op sneeuw te hebben, al zijn de laatste uitvoer wat meer verdeeld. Dat wordt dus nowcasten vanaf zondag!
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 09 maart 2013 15:30

Gelukkig gisteren nog even wat plasticfolie gehaald en over de ingepakte planten gedaan want anders zou alles nu kletsnat zijn :fluiten:
Deze hobby blijft een uitdaging en dat vindt ik ook wel iets hebben, mensen zeggen tegen mij dat het ze teveel werk zou zijn al dat inpakken maar voor een hobby vindt ik de tijd die ik erin steek wel meevallen zeker t.o.v. andere hobbies.
Bovendien heb je d.m.v. je gewaagde exotische tuinplanten iets heel aparts wat je nog steeds niet zo vaak ziet 8-)
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 10 maart 2013 09:50

Vandaag wat sneeuw op de daken wat nu weer aan het smelten is. Hopelijk blijft de prik kort zoals Robin in de grafiek laat zien. Straks maar wat fleecedoek in de antartica doen en de musa's inpakken.
Momenteel een graadje boven nul en grijs.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips