Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor StijnV op 13 maart 2013 22:13

Vannacht is het hier boven de dikke sneeuwlaag afgekoeld tot maar liefst -16°C !
Gelukkig had ik er me aan verwacht en dankzij de lichtslangen zal er geen schade zijn.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 maart 2013 23:40

Ik hoop niet dat voor de meeste op het forum de laatste vorst de boosdoener is voor veel planten!

Vanacht is toen ik om 6:45 uur keek op de thermometer was het -6,9 gr in de flevopolder. Dit moet een enorme schrik zijn voor mijn Opuntia lindheimerii, Opuntia microdasys en diverse agave zaailingen die in een platte bak kas staan. Na een lange dag op school toch even kunnen kijken en zien er nog prima uit, geen schade.

Blijkbaar kunnen ze onder kurkdroge omstandigheden met een zonnetje overdag heel veel hebben ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 maart 2013 02:10

Beetje jammer dat ik mijn idee voor winterschermen nog niet helemaal ten uitvoer heb kunnen brengen.

maar het systeem werkt met alleen vliesdoek en een houtenframe (foto's en tekeningen volgen nog in de loop van dit jaar :-)

Maar vannacht was het min 6 hier en in de schermen was het plus 3.
Op dit moment is het min 2 hier en in het "huisje" is het plus 7 met een stukje lichtsnoer van maar 1,5 meter (plus minus 20 wat) in een huisje van 50 x 50 x 150 cm

Vandaag met zon was het bijna plus 30 bij een temperatuur van 7 graden buiten.
Ik heb nog geen temperaturen gemeten van onder de 2 graden met maar een klein stukje lichtsnoer.

Even of topic in het tuinblad groei en bloei gaat het deze maan over jungle gardens en subtropische planten. Maar wat hier beschreven staat zijn wij al velen malen verder.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 maart 2013 11:54

Voor deze nacht nog een -7 en volgende nacht nog een klapper van -9 en dan hebben we het blijkbaar gehad want dan is de nachtvorst over. - (toch nog 64 dagen te gaan met kans op (nacht)vorst) - Echt een raar weerbeeld Van een -9 naar een +1/+2 de volgende nacht.
Het is hier nu 3° (waar ik al blij mee ben) maar vorig jaar was het vandaag 14°C wat ik dan toch weer liever zou hebben.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 14 maart 2013 12:36

Kmi geeft nachtvorst tot bijna einde maart... voor midden belgie. En ik heb de indruk dat ze met de dag opnieuw pessimistischer worden bij het kmi.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 14 maart 2013 13:10

Het was maar -2,2 om 6H vanochtend. Het GFS en ECMWF berekenden rond -7 graden en nu het sneeuwdek grotendeels is aangevreten denk ik dat het de komende nachten wel zal meevallen met die vorst.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 15:00

Voor volgende nacht nog een -9°C voor hier in Baal:( Er ligt hier ook nog steeds sneeuw al is het grootste gedeelte wel weggesmolten.
Komende week gelukkig niets dan positieve dag-/nachtt° (woensdag nog een randgeval met 0°C 's nachts) maar alle dagen wel regen.

Ben vandaag de tuin nog eens rondgegaan en trok bij verschillende jonge aanplant T. fortuneis van vorig jaar de speer er zo uit en soms zelfs de hele kern. Daar zitten ongetwijfeld slachtoffers bij die geen herstel meer gaan laten. Deze week de koudste t° van de hele winter gemeten, -11°C maar wel telkens met natte palmharten van de dooi van overdag pfff. Mijn grootste T. fortunei heeft allemaal beschadigt blad maar er zitten 2 mooie frisgroene speren klaar. Gaat dus het begin van de zomer met een kale kop in. Hoop dat de bloesems en bladknoppen van mijn exotische fruitbomen niet te erg beschadigt zijn want ze stonden op openen bij de 3 warme dagen voor deze vorstprik en ze zien er "gekrompen" uit nu. Mijn Olea europeae die ik bij die warme dagen al had uitgepakt omdat ik geen zware vorst meer verwachtte ziet er gelukkig nog ongeschonden uit. De Musa's waar ik eerst zo blij mee was dat ze zo weinig schade vertoonden ga ik opnieuw een stuk moeten inkorten. Jammer jammer jammer.

Ik merk ook dat alles wat achter loopt in de tuin maar dat is misschien maar goed ook want anders was de schade niet te overzien na deze week die er gelukkig bijna opzit.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 15 maart 2013 15:34

Bij mijn trachy's ook wat bladschade, maar geen losse speren. Op 1 fortunei na ziet alles er best redelijk uit volgens mij... Ik heb alles, eigenwijs als ik ben, vandaag weer uitgepakt. Er komt hier voorlopig geen echte nachtvorst meer en tegen de regen ga ik niet beschermen. Paraplu's waaiden iedere keer kapot en de bladeren raken met dat inpakken e.d. ook iedere keer beschadigd. Met de positieve temperaturen de komende week (weken) moeten ze wel tegen een beetje regen kunnen lijkt me...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 maart 2013 15:46

morgen gaan de D.Antartica's uitgepakt worden.
Regen zal ze wel goed doen.

Ik laat de brahea Armata nog even ingepakt staan.

Mijn T. Fortineii in de volle grond staat al 4 winters zonder enige winterbescherming en dit jaar nauwelijks schade (paar bruine puntjes).

De 5 grote Trachyc liggen in een soort tunnekas maar die ga ik morgen recht op zetten (fleesdoek laat ik nog wel op de bladeren zitten).

verders laat ik alles nog in gepakt staan (maar dat is niet zo heel veel)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 maart 2013 17:00

Met dit weekend in het vizier is het grootste deel ook wel over, het wordt echter alles behalve lekker lenteweer. Volgende week lijken we in een overgangsgebied te zitten, de pluimen zullen dus dagelijks best wel eens flinke verschillen kunnen. De kou zit namelijk ook begin volgende week niet ver weg, dus lichte vorst in de nacht is best mogelijk. Op de langer termijn, is er eindelijk licht aan de tunnel met betere temperaturen. De termijn is helaas veel te ver vooruit, maar dergelijke oplossingen zien is veel aangenamer dan dat alle modellen voor kou gaan zover je kunt kijken.

Overigens is deze winterse periode hier redelijk geruisloos verlopen, met relatief slechts lichte vorst in de nachten en ruim boven 0 overdag.
Exotic Life

57 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips