Hoi, zeker een geluk bij een bijna ongeluk, is een hond toch nuttig! de boomvaren zal hierdoor niet afsterven kan nog wel een paar graatjes meer aan [de stam] maar het blad dus niet, nieuw blad is meteen door het kapot vriezen van de cellen dood en dat zie je meteen, heb vorig jaar in de lente en najaar 4 veren verloren bij -3.5ºC. en dan blijft het oude blad groen, wil echter niet zeggen dat het geen schade heeft opgelopen, dit manifesteert zich straks bij het uitpakken en de eerste zon die erover heen gaat, is er schade opgelopen door bevriezing dan verkleurt het binnen een week en wordt bruin, dus ja dat uitpakken zal nog wel even duren tot de lijsterbes boom zijn blad laat uitlopen, anders is het hele experiment voor niets geweest, dus zal zeker nog 4 weken geduld moeten hebben! In het verleden toen die nog in de winterstalling stond is die ook wel eens met volle mooie groene kroon buiten gezet en kreeg die een forse sneeuwbui over zich heen, ik was toen niet op tijd erbij alle blad waar sneeuw op lag verkleurde de dag daarna al met uitzondering van twee veren die onder het besneeuwde blad zaten die bleven groen, het is dus een heel gedoe de plant mooi de herfst, winter, voorjaar door te loodsen.
Maar hier gebeurde onvoorziene zaken! en wat is als er een algemene stroomstoring is, dan heb je niets meer, de stallingen had ik met de petroleumkachels verder kunnen opwarmen maar de medullaris dus niet, het blijft een risico onze hobby waar van alles fout kan gaan
@luc, leuk dat je het aangeeft, maar als ik het rolluik had dichtgemaakt en ik een melding van te lage temp. zou krijgen [op batterijen neem ik aan ] had ik bij een stroomstoring niet buiten kunnen komen, de rolluiken zijn elektrisch!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC