Colocasia Jack's Giant

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Colocasia Jack's Giant

Berichtdoor Carlo op 07 sep 2012 15:14

Van deze colocasia heb ik een knol besteld van maar liefst 1KG en heb hem zojuist binnen gekregen.
Nu wordt het natuurlijk een moeilijke keus wat ik er mee ga doen. Ofwel, oppotten en binnen voor het raam opkweken of bewaren tot het voorjaar. Ik weet dat het niet het ideale tijdstip is voor zo'n aankoop maar nu had ik de kans en in het voorjaar greep ik meestal naast. Het voorjaar laat nog zeker 6maanden op zich wachten en of dat de knol goed zal doen is nog de vraag. Koel en droog zal het advies luiden verwacht ik. Nu oppotten is natuurlijk ook niet ideaal. Ik kan hem enkel een plek voor het raam aan de westkant van het huis geven of in de koude kas op het zuiden welke ik dit jaar ga proberen vorstvrij te houden. Wie heeft een goede raad voor mij?
Carlo

148 bedankjes

Re: Colocasia Jack's Giant

Berichtdoor shusui op 07 sep 2012 18:23

Is idd een beetje een slechte moment nu he.
Ik zou hem nu oppotten, maar dan moet hij wel heel de winter veel licht, en 20°C hebben.
Je moet ook denken, hoe lang is de knol al in rust?
Is hij vorige week uitgegraven en afgesneden, of is hij al een half jaar in rust...
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 07 sep 2012 20:15

Ik denk dat ie al langer in rust is want er zitten geen wortels meer aan, alleen groeipunten.
20graden en licht zal niet zo'n heel groot probleem zijn verwacht ik.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 08 sep 2012 17:34

vond m zo gaaf dat ik er ook 1 gehaald heb, geen knol maar klein plantje (nu nog) :D
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 sep 2012 12:53

Ik denk dat ik hem vandaag maar eens onder de grond ga stoppen. Althans.... Is er iemand hier die kan vertellen of ie helemaal onder de grond moet ofdat ie misschien iets boven de grond uit moet steken?
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 09 sep 2012 13:19

Zojuist kreeg ik deze gebruiksaanwijzing van de verkoper. Iemand bekend met deze manier?

Zum Antreiben Behälter mit Deckel 2-3 cm mit Wasser auffüllen, die Knolle leicht erhöht (so dass sie nicht direkt mit dem Wasser in Berührung kommt) reinlegen. Auf die warme Fensterbank stellen. Durch die Wärme und Luftfeuchte wird sie schnell austreiben. Sobald sie schön ausgetrieben ist, wird sie in humosen Waldboden getopft. Ab Mai draußen in den Halbschatten und viel Wasser geben. Mit Hornspänen, Pferdemist und Rasendünger wird sie explodieren.

Google vertaling:
Voor het aandrijven van container met deksel 2-3 cm met water, de knollen licht gestegen (zodat ze niet direct in contact komen met het water) voor de gek gehouden. Plaats op een warme vensterbank. Door de warmte en vocht zal snel spruit. Zodra ze wordt verdreven mooi, ze is ingegoten in het groene bos vloer. Vanaf mei buiten in de schaduw en veel water zijn. Met hoorn krullen, paardenmest en gazonmest, zullen ze ontploffen.

Ofwel zeer vochtig en warm wegleggen maar niet in het water. Als de scheuten uitgekomen zijn oppotten en licht wegzetten.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor StijnV op 12 sep 2012 11:18

Ik doe het zo:
Knol oppotten zodat die 2 cm onder de potgrond zit.
En dan warm wegzetten. Niet te nat ! Potgrond bevat genoeg vocht.
Extra water kan je geven eenmaal de plant boven de grond komt.

In de donkere wintermaanden voor een zuidraam zetten. En zie dat je een product tegen spint in de buurt hebt, want je zult het nodig hebben ! De plant houdt niet zo van de lage luchtvochtigheid binnenshuis.
StijnV

12 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 20 maart 2013 22:12

Ik vroeg me af hoe je Colocasia Jack's Giant er nu bij staat? En ook hoe hij er bij anderen bijstaat? :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor luc op 20 maart 2013 22:18

Bij mij wordt het hoog tijd dat er meer zonlicht er doorkomt
Zodat ze mss terug op gang willen komen , voorlopig staan ze stil en is de stam al flink ingekrompen :evil:
Tja afwachten :?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 20 maart 2013 22:32

Die van mij ligt al maanden in de groenbak door mijn stomme eigenwijze actie. Ik heb me niet aan de gebruiksaanwijzing gehouden en de knol gewoon opgepot. Hierdoor is ie gaan rotten. Dure grap dus geen tweede poging meer. Vooraf had ie een tijdje in de kelder gelegen waardoor de groeipunten uitliepen en ik dacht dat ie wel geplant kon worden. Vervolgens gewoon teveel water gegeven.
Een vochtige omgeving is het toverwoord maar dus geen direct water zoals dat van (te natte) potgrond.
De hierboven beschreven werkwijze zal naar mijn mening goed werken.
Een paar keer flinke damp uitademen in een grote gripzak met daar in de knol en vervolgens een tijdje wegleggen schijnt ook goed te werken.
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers