Vandaag ook sneeuw in Zeeland..niet weer die rotzooi he!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Misschien een klein sprankeltje hoop voor deze zomer: ik was vorig jaar in Nieuw Zeeland waar het eind oktober en begin november nog sneeuwde op zeeniveau (wat overeenkomt met sneeuw in Bordeaux eind april/begin mei) en toch schijnen ze daar nu een warme en fantastische zomer te beleven. Wel hebben ze daar vooral op het noordereiland met droogte te maken dus misschien een goed idee om nu nog snel een extra waterton te installeren (die nu wel met noppenfolie moet bekleed worden).
Het koude weer wordt mogelijk veroorzaakt door overmatige sneeuwval op het noordelijk halfrond die dan weer komt doordat warme lucht meer vocht kan bevatten (global warming). Boven sneeuw koelt de lucht nu eenmaal sneller af en het zou ook kunnen verklaren waarom dit weerspatroon op het einde van de winter optreedt (grootste sneeuwbedekking) Dit zagen we ook al in 2005 en 2006 en enkel december 2010 lijkt er een uitzondering op te zijn.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
En ja hoor, hier is het toch weer meegevallen. Een paar vlokjes sneeuw en vannacht -2. Vandaag een waterig zonnetje. Volgende week zal vrij zonnig worden, volgens de berichten... Deze kou kan trouwens makkelijk tot eind april duren. Hopelijk krijgen we daarna dan eindelijk eens die fantastische zomer! Voorlopig sterkte allemaal want ik zal niet de enige zijn met jeukende handen...