Crinum's vertonen groei

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Crinum's vertonen groei

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 10:12

Merkte zojuist na een rondje in de tuin hunkerend naar wat opkomend groen of nieuw leven dat mijn Crinum Alba en mijn Crinum bulbiferum tot leven aan het komen zijn ondanks de nachtvorsten en te koude dagt°. Vooral die C. bulbiferum verbaasd me omdat ik ze pas vorig jaar als grasprietjes had gekocht van Frans Hillen en al meteen in de grond had geplant. Na de eerste nachtvorst was er al niets meer van terug te vinden maar nu komen ze bij nog altijd nachtvorst gewoon terug op. Verbazingwekkend. Van de Crinum x powellii vind ik zelfs in de bodem niets meer terug. Deze liet het vorig jaar tijdens de zomer eigenlijk al afweten door minieme groei alsof hij nog amper kon overleven dus die ben ik hoogstwaarschijnlijk kwijt. Ik heb hem 5 jaar gehad. Kan het zijn dat ze na 5 jaar gewoon dood gaan van nature?
Hitch

156 bedankjes

Re: Crinum's vertonen groei

Berichtdoor JmC4c op 30 maart 2013 10:45

Hitch, Jammer dat je er geen foto bij plaatst, ik vergelijk graag met de planten hier in de grond ;)

Ik heb begin maart enkele in de volle grond geplant. Waaronder de Powellii en Bulbiferum.
Ze zijn nog niet aan de groei maar staan gewoon stil. Even energie in de wortels aan 't steken.
En heb hier enkele in de overwinterkamer staan.
Waaronder de Crinum Moorei, 1 x Ellen Bosanquet en powelli.
Benieuwd wat dit allen geven zal. (zie bijgevoegde fotos)
Om op je vraag te antwoorden , er komen zijknolletjes aan, dus mss gaan andere factoren wel de dood tot gevolg gehad hebben.

Hier in dit topic enkele foto's over crinum ;)

viewtopic.php?f=13&t=9462&p=105775&hilit=crinum#p105775

Groeten,
Jean-Marie

Crinum Moorei
Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 10:51

Ik heb over de planten in de volle grond koepeltjes staan die met wat zonlicht overdag dus wat meer warmte genereren. C. moorei in volle grond is volgens mij dood maar die is ook niet zo sterk als de C. x powellii soorten en de C. bulbiferum zou het sterkst zijn. Mijn andere C. moorei staat in de serre en deze staat ook gewoon stil maar ook kurkdroog. Deze zou ik nu ik erover nadenk wel eens een drupje water moeten gaan geven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 maart 2013 10:56

De Moorei voor het vensterraam staat ook droog ;)

Als ik goed begrijp kan de Powellii in volle grond blijven, hoeven deze extra bescherming of niet? Nu ben ik nog meer nieuwsgierig naar een foto (koepeltjes) :lol:

Heb je geen woelratje ofzo op bezoek hebt gehad.
Zoals je beschrijft, aan de groei en opeens sterven....
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 11:26

Ja, ter vervollediging moet ik erbij zeggen dat ik ze wel verplant had maar dat was om dezelfde reden, namelijk dat ze het na 4 jaar elk jaar een bloemenpracht te hebben vertoond plots achteruit gingen.
De C. x powellii gaf ik gewoon een laagje mulch en ik legde er dan een PVC afdak over om ze droog te houden in de winter. Is me die 4 jaar dus telkens goed gelukt en kwam telkens uitbundig terug tot nu dus.
Merkte daarnet wel dat er 1 piepklein groen blaadje staat waar dus een hele pol stond. Dit jaar had ik er een doorschijnende Curverbak overgezet in de hoop dat dat wat extra warmte zou creëeren.
Ik ga straks ff wat fotootjes trekken en ze hier plaatsen want ik merk dat je je niet kunt houden van nieuwsgiergigheid :lol: :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 maart 2013 11:28

:thai: Ja nieuwsgierig ben ik van nature, als het over planten gaat tenminste :lol:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 11:51

Hier zijn de foto's. ;)
Bijlagen
Crinum Alba-800.jpg
Crinum Alba-800.jpg (85.64 KiB) 5297 keer bekeken
Crinum alba (2)-800.jpg
Crinum alba (2)-800.jpg (93 KiB) 5297 keer bekeken
Crinum bulbiferum-800.jpg
Crinum bulbiferum-800.jpg (99.15 KiB) 5297 keer bekeken
Crinum moorei-800.jpg
Crinum moorei-800.jpg (92.56 KiB) 5297 keer bekeken
Crinum moorei (2)-800.jpg
Crinum moorei (2)-800.jpg (61.29 KiB) 5297 keer bekeken
Crinum x Powellii-800.jpg
Crinum x Powellii-800.jpg (94.27 KiB) 5297 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 maart 2013 12:16

Het kleine sprietje, toont aan dat er nog leven is :thumb_up:
Bedankt, voor de foto's. Steeds leuk om te kunnen vergelijken
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 12:25

Ja, sorry voor de minder duidelijke foto van de C. moorei in de serre maar alles staat daar zo op elkaar gestapelt. Was omdat ik speciaal voor jou die foto wilde hebben zelfs mijn schoen verloren bij het over de planten kruipen die in mijn gangpad staan :lol:
Is tegenwoordig een hele belevenis om daar binnen of buiten te geraken en je wil dat natuurlijk zo voorzichtig mogelijk doen om geen planten te beschadigen.
In ieder geval, alles leeft dus nog :thumb_up: . Ook de Crinum moorei in volle grond waar ik de knol een beetje van heb blootgelegd om te laten zien dat deze nog mooi gezond en hard is. Dit had ik niet verwacht.
Heb trouwens ooit eens een Crinum amoenum gehad. Was prachtig! Jammer genoeg slecht geinformeerd en me door de verkoper laten wijsmaken dat hij winterhard was en uitgeplant. Na de winter natuurlijk einde oefening en ik geraak nergens meer aan deze plant. :(
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 maart 2013 12:33

Heel goed dus, jammer van de C. Amoenum .
Heel veel moeite dus om de plant te kunnen fotograferen :lol: Is hier net hetzelfde ;)
JmC4c

502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten