Ensete ventricosum rot

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Ensete ventricosum rot

Berichtdoor jop op 30 maart 2013 20:06

Beste Palmvrienden,

Gister ben ik naar de winteropslag geweest waar mijn Ensete ventricosums de winter door gebracht hadden. Het is een verwarmde kas. Wat ik aantrof was niet precies wat ik had gehoopt. De stammen waren helemaal zwart, zompig en hadden slakken en schimmels in zich. Ik denk dat er veel te veel water in de oksels van de plant gestaan heeft waardoor dit is gekomen.

Ik ben vandaag terug geweest en heb zo veel mogelijk rotte delen van de planten afgesneden. Daarna heb ik de planten schuin op hun zij gelegd om het overtollige water er uit te laten lopen (voor zover mogelijk). De planten staan nu op een beter geventileerde plek in de kas. Hopelijk wordt het de komende tijd zonnig en warmt die kas flink op zodat ze weer gaan groeien, maar ik houd mijn hart vast eigenlijk.

Mijn vragen: Verwachten jullie dat dit nog goed komt? En heb ik er goed aan gedaan de plant zo ver terug te snoeien?

Grtn. Jop

Voor:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:

Afbeelding
Afbeelding
jop

1 bedankjes

Re: Ensete ventricosum rot

Berichtdoor Hitch op 30 maart 2013 20:28

Voor zover ik kan zien heb je tot op gezond weefsel teruggesneden, dat lijkt me ok dus. Het feit dat er water in de bladoksels stond toen je ze gestald hebt lijkt mij wel niet de oorzaak te zijn want ook mijn exemplaren hadden dit en zij staan er goed bij en zijn zelfs al aan de groei. Enkel wanneer de wortels te veel vocht zijn blijven hebben tijdens overwintering lijkt mij de oorzaak.
Ik duim voor je dat het terug goed komt met je planten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jop op 30 maart 2013 20:40

Hitch schreef:Voor zover ik kan zien heb je tot op gezond weefsel teruggesneden, dat lijkt me ok dus. Het feit dat er water in de bladoksels stond toen je ze gestald hebt lijkt mij wel niet de oorzaak te zijn want ook mijn exemplaren hadden dit en zij staan er goed bij en zijn zelfs al aan de groei. Enkel wanneer de wortels te veel vocht zijn blijven hebben tijdens overwintering lijkt mij de oorzaak.
Ik duim voor je dat het terug goed komt met je planten.

Bedankt voor je reactie Hitch.

Dus wat ik de volgende keer moet doen is de wortels een tijdje bloot leggen zodat ze kunnen drogen begrijp ik?

De grond waarin ze nu staan is vrij droog. Moeten de planten nu toch water gaan krijgen nu het warmer wordt?
jop

1 bedankjes

Berichtdoor plasta op 30 maart 2013 21:10

In plant 281 heb ik weinig vertrouwen. Dat beetje zwart in de kern doet mij vrezen.
Ik heb al vaker bananen met dat beetje zwart gehad....allemaal uiteindelijk verleden tijd.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 apr 2013 23:24

Wat je gedaan hebt is goed en kan geen kwaad nee. Maar dit moet je wel voor de winterstalling doen ipv nu. Dus na het uitgraven eerst laten uitlekken en oppotten in droge potgrond. je grond ziet er erg nat uit dus het wortelgestel zal ook niet denderend meer zijn van de meeste. Dat het een verwarmde kas is zal je geluk geweest zijn want zo vochtig overwinteren van een Ensete is om problemen vragen. Die met de zwarte centers zijn inderdaad waarschijnlijk verloren. Je zal snel zien welke nog overleven, enkele dagen na het afsnijden zie je duidelijke nieuwe groei. Is dit niet het geval dan is de plant vrijwel zeker dood.
Trouwens nu nog geen water geven nee, de grond lijkt me meer dan vochtig genoeg. Er staat ook nog niks van blad op dus er is ook geen verdamping mogelijk. Pas water geven als de groei duidelijk aanwezig is en de temperaturen veel warmer zijn.
En neen, zeker niet de wortels bloot maken en even laten uitdrogen. Gewoon uitgraven, de meeste natte aarde eraf halen, laten uitlekken (oksels) en dan oppotten in droge potgrond en geen druppel water meer geven tijdens overwintering.
Succes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jop op 02 apr 2013 23:29

Tsja.. Het is de eerste keer dat ik deze planten de winter probeer door te krijgen :p Wel balen natuurlijk maar ja, weer een leer moment.

@waterboyke: Ik hoop dat het de komende dagen een beetje warm wordt in die kas zodat die dingen kunnen groeien (en herstellen). Op de foto lijkt de grond misschien wat nat maar ze is echt kurk droog dus ik denk dat ik ze niet echt droger kan krijgen dan dat ze nu zijn, hoogstens ff buiten zetten zodat ze droog waaien, maar dat is misschien weer te koud waardoor ze in shock raken. Ik kijk het ff aan. Zoals je zegt, ze moeten de komende dagen gaan groeien, anders is het jammer. Ik kan er dan misschien nog pups uit halen door hem helemaal tot de grond toe af te zagen :)
jop

1 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 apr 2013 07:12

Met de meeste komt het wel goed als er voldoende warmte is. Ik heb altijd moeite gehad met het vinden van een goede overwinteringsplek voor deze soorten. Maar heb er vele net kunnen redden door ze in of net voor dit stdium om te potten en in een warme huiskamer voor een raam op het zuiden weer aan de groei te brengen. Maarja, daar moet je maar net zin in en ruimte voor hebben. DUs wat mij betreft hangt alles af van de warmte die zich opbouwt in de kas! Succes!
Dennis_S

349 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?