Lichtslang kapot

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Lichtslang kapot

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2013 19:52

Tijdens de laatste sneeuwbuien een paar weken geleden is mijn oudste lichtslang doorgebrand.
Er zat al een tijd een zwarte vlek in de binnenkant op ongeveer 2/3 van de slang en de metalen draadjes waren zichtbaar gescheurd. Afhankelijk van hoe je slang plooide ging het laatste stuk wel of niet.

Tijdens het installeren werd het licht ineens heel fel, zag ik allemaal rook en stonk het naar verbrand plastic. Volledig doorgebrand. :oops:

Gelukkig deed het eerste deel van de slang het wel nog steeds maar het laatste deel bungelt er nu nog wat aan.

Mijn vraag: kan ik dat laatste stuk er gewoon vanaf knippen? Of doet de hele slang het dan ineens niet meer?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Re: Lichtslang kapot

Berichtdoor Bryan*75 op 04 apr 2013 19:56

Normaal gezien als het een led lichtslang is kun je deze afknippen en brandt al het gene erna niet meer maar tot waar je geknipt hebt wel nog. Maar ik zeg dit niet met 100procent zekerheid. grtz
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2013 22:09

Het is natuurlijk geen LED anders zou het geen zin hebben als verwarming ;)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 apr 2013 22:17

Dat hoeft geen LED te zijn om dat te doen, ik heb van mijn vader zijn oude lichtslang gekregen en van deze heb ik ook een heel deel afgeknipt wat niet meer werkte.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 04 apr 2013 22:41

Hierbij het antwoord waar je naar opzoek was. :D
De meeste lichtslangen hebben om een bepaalde afstand markeringen. Meestal is dit om de meter maar dat kan ook afwijken bij sommige slangen. Vaak staan er twee streepjes opgedrukt met een afbeelding van een schaartje.
Aangezien het een oudere lichtslang betreft zullen de markeringen wellicht niet meer zo goed te zien zijn dus even zoeken. Tussen die streepjes kun je met een houtbeitel de slang doorhakken. (Blokje hout eronder natuurlijk)
Er zijn reparatiesetjes in de handel waarmee je na verwijdering van de slechte meters de slang weer kunt herstellen maar aangezien deze slang nauwelijks meer wordt verkocht zul je die bijna nergens meer tegen komen. Uiteindelijk kun je de slang zelfs tot een meter inkorten. Let op dat je er weer een eind-dopje op plaatst. (trouwens ook handig om een kraantje mee vorstvrij te houden. ;)
Dit soort slang hebben wij reeds 15jaar gebruikt op onze carnavalswagens. In al die jaren hebben we zowat 1,5KM van dat spul gebruikt. Steeds weer nieuwe kopen en jaarlijks zo'n dikke honderd meter gewoon weg kunnen gooien omdat het tijdens het verwerken gewoon in de fik vliegt door de kortsluiting.
De laatste 200m zijn nu in gebruik en zullen in het volgende jaar wellicht vervangen worden door led-slang.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 05 apr 2013 10:55

lapalmeraie schreef:Het is natuurlijk geen LED anders zou het geen zin hebben als verwarming ;)

Ja das ook weer lekker slim van mij :).

Grtz
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor dimi op 05 apr 2013 11:02

lapalmeraie schreef:Het is natuurlijk geen LED anders zou het geen zin hebben als verwarming ;)

Dit is niet volledig waar .
Maar een lichtslang geeft inderdaad zo goed als geen warmte af . ;)

Allereerst verbruikt LED natuurlijk maar heel weinig energie. Het kleine beetje energie dat de LEDlamp opneemt wordt bijna allemaal gebruikt voor verlichting en niet voor warmte. Toch kunnen LEDlampen warm of zelfs heet worden, hoe zit dat dan? Allereerst maakt het uit welke soort LED`s er gebruikt worden: 3mm, 5mm SMD of SMD PowerLED`s. U zult vooral bij powerLEDarmaturen merken dat deze redelijk warm worden. Dit is geen stralingswarmte, maar een hele geconcentreerde warmte op de printplaat zelf. Deze warmte wordt vaak gekoeld door een aluminium koelelement. Op deze manier kunnen de LEDjes hun warmte dus prima kwijt. High Power Leds zelf worden ongeveer 45° warm, dit is heel wat minder dan de warmte die een halogeenlampje produceert. Led lampen kunnen dus ook als veiliger bestempeld worden.
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 05 apr 2013 12:12

Hier kwam ook een lichtslang met een zwarte doorgebrande plek tevoorschijn na het uitpakken, ik heb 'm meteen weggegooid want het geheel zag er brandbaar uit en nog een geluk dat de deken waaronder hij zat niet in brand is gevlogen.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 05 apr 2013 12:29

Ook bij ons 2 lichtslangen die verbrand en aan de vliesdoek waren gesmolten.
Tot aan de markering een stuk afgesneden met een breekmes en de lichtslangen kunnen nu volgend seizoen weer dienst doen. Ik zag wel van de 10 stuks die ik in gebruik heb dat diegene die verbrand zijn en bruine verschroeide vlekken hebben allemaal van dezelfde winkel zijn. Die geen schade vertonen zijn dus van betere kwaliteit en heb ik elders gekocht, toch was de prijs ongeveer hetzelfde.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 apr 2013 16:18

Bedankt voor de tips, zo weet ik dat ik veilig kan snoeien.
Ik had zelf ook wel wat schrik voor het in de brandvliegen van het hok dus heb ik dit slechte stuk helemaal vrij gelegd.

Echt is deze lichtslang trouwens niet hoor. Dit is pas zijn 3e seizoen. Maar de eerste 2 jaren liet ik ze niet eerst warm worden voordat ik ze installeerde waardoor je de slang veel moeilijker kan bewerken. Hierdoor sneuvelen de interne kabeltjes sneller is mijn indruk.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel