Klopt Richard, en er staan nog wel meer exoten, maar dit was even een greep uit wat ervaringen. Butia heb ik vanavond ook uitgepakt en was ik vergeten toe te voegen. Ook deze heeft geen bladschade en ziet er nog net zo uit als vorig jaar. Behalve dan de rommelkluwen van balderen omdat deze met jute bij elkaar gebonden zijn geweest (iemand een tip hoe dit beter kan?). Dus met slechts drie mooie bladeren (de 'oogst' van vorig jaar) en rest oude, van voorgaande winters beschadigde bladeren. Is nog wel kerngezond maar hoop dat het groeitempo zich gaat versnellen dit jaar. Want de speer is weer in prima staat (2,10 m lang, te zien net rechts van het midden in de plant), dus nu al vier winters op rij goed overleefd. Bij deze ook een foto.

- Butia na de winter.
- butia.jpg (118.16 KiB) 4995 keer bekeken
Mijn canariensis was er vorig jaar slecht aan toe. Maar heeft zich redelijk hersteld, in die zin dat nadat het rotte hart eruit is gegroeid, zijn er vier nieuwe bladeren tot ontwikkeling gekomen. Drie min of meer gehalveerde en de vierde was weer helemaal in tact, maar moet nog verder uitgroeien. Het hart ziet er nu na deze winter weer goed uit, maar eerlijk gezegd leek dat vorig voorjaar ook. ALs er nu geen speerrot opsteekt, geef ik m de kans verder te ontwikkelen.
Ook mijn humilis had vorig jaar veel bladschade omdat ik een nacht met -11 over het hoofd had gezien. gelukking geen speerrot en veel nieuw herstel. Eigenlijk bijna al het blad wat je op de foto ziet is nieuw blad en is deze winter wel goed doorgekomen.

- Chamaerops ook goed doorgekomen. Hoop op veel nieuw blad dit jaar!
- humilis.jpg (112.38 KiB) 4995 keer bekeken