Hoe gaat het met jullie Ensete's ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Hoe gaat het met jullie Ensete's ?

Berichtdoor Carlo op 17 apr 2013 23:15

Waarom zou je ze te laag afsnijden Rico? Het kan wel hoor maar dan heb je kans dat je in plaats van één plant een nest vol met pups krijgt. (en dan geen hondjes natuurlijk hé) :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rico op 18 apr 2013 07:22

Ik heb gisteren mij plantjes ook afgesneden. Dus al voor ik na begon te denken. :oops:
Ik denk niet hoor dat ik te laag ben gegaan, er zit nog wel een klein stammetje. Maar toen ik d e afgesneden delen helemaal uit elkaar pluisde zag ik onderaan in de afgesneden speer een heel dun mini speertje zitten. Deze is dus ook 10cm. kwijt...
Maar het zal vast goed komen. Anders hebben we in mei twee kansen voor een nieuwe :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 18 apr 2013 14:49

ik heb gisteren mijn maureli tot op 5cm van de wortels afgesneden, enkel daar vond ik een witte kern.
Daarna de knol in verse droge aarde in een pot buiten gezet.
De diameter van de stam was toch al een 30 tal cm, dus zou deze zeer graag terug in groei krijgen.

Wat doe ik nu het best?

de pot staat buiten op de warmste plek in de zon onder een afdak.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 18 apr 2013 19:47

Ik zou hem niet in droge grond zetten maar juist in nieuwe vochtige potgrond. Verder niet bewateren.
door de lage buitentemp zal ie niet snel gaan groeien dus kan het nog wel even duren. Beter nog even terug naar binnen voor een goede opstart.
Ik heb hier tevens twee superbum's op deze manier weer aan de gang gekregen welke dan ook nog eens op een warmtemat staan.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 20 apr 2013 10:50

Nu lijkt het alsof iedereen z'n Maurelli volledig kort afsnijdt... Dat is normaal gezien toch helemaal niet nodig?

Trouwens nog een tip: het sap dat vrijkomt bij het afsnijden van de bladeren geeft echt heel hardnekkige vlekken in je kleren die er nooit meer uitgaan, dus doe oude kleren aan.. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 20 apr 2013 11:32

Voor mij is het de eerste keer dat ik een banaan zooo kort afsnijdt.

Vorig jaar ben ik mijn ensete glaucum verloren door hem niet af te snijden. deze maakte enkele verminkte bladeren, en bleef daarna stil staan. Totdat ik er na een paar weken eens per ongeluk tegen duwde en die gewoon omviel. Volledig afgerot aan de grond.

Mijn maurreli heeft heel mooi gestaan tot begin maart. Vanaf dan is het laatste blad bruin beginnen worden.

Dus zo kort afsnijden is voor mij de laatste poging om hem over te houden. Stam is nu nog wit in het hart, dus nog in leven. Alles wat erboven zat die ik heb weggesneden was al bruin.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 apr 2013 14:07

Sodiac schreef:Nu lijkt het alsof iedereen z'n Maurelli volledig kort afsnijdt... Dat is normaal gezien toch helemaal niet nodig?

Trouwens nog een tip: het sap dat vrijkomt bij het afsnijden van de bladeren geeft echt heel hardnekkige vlekken in je kleren die er nooit meer uitgaan, dus doe oude kleren aan.. :)

Voorheen deed ik het ook nooit.
Maar het blad dat binnen is gemaakt gaat toch door de zon stuk.
En daarom snij ik er een stuk van af + de andere redenen die ik reeds gaf in vorige reacties.

En iedereen :?: Er zijn hier maar enkelen die het doen ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 20 apr 2013 20:34

Daarom zei ik ook 'lijkt' omdat als je alleen deze thread leest het misschien voor iemand heel normaal lijkt om heel rigoureus je Maurelli in te korten terwijl dat bij een goede overwintering helemaal niet nodig is. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 apr 2013 21:01

Ik begrijp wat je bedoel Sodiac ;)
Ik snij enkel iets dieper dan de nieuwe bladeren, en het zachte gedeelte van de stam.
Dat zie je duidelijk bij voor en na op de 1ste pagina.

Maar ik denk wel dat de meeste onder ons, net zoals ikzelf trouwens, meerdere topic's opzoeken hoor. :) 't Is een goede opmerking dat je plaatst, voor mensen die het niet zouden doen. ;)

Het topic is wat anders uitgedraaid dan verwacht, want ik wou enkel weten :
" Hoe gaat het met jullie Ensete's? "

Ik heb dus inmiddels gezien hoe het met hun gaat via een ander topic
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 20 apr 2013 23:05

Nou dan doe ik het ook nog maar even offtopic. :lol:

Trouwens nog een tip: het sap dat vrijkomt bij het afsnijden van de bladeren geeft echt heel hardnekkige vlekken in je kleren die er nooit meer uitgaan, dus doe oude kleren aan..

Vorig jaar herfst, mijn twee zoontjes van vier jaar oud een half uurtje met de grote gesnoeide bladeren laten spelen. Geweldig om ze te zien sjouwen met bladeren die anderhalf keer zo groot zijn als die mannekes maar vervolgens wel hun broeken en shirts weg kunnen mikken. :shock:
(en mama was not amused :? )
Carlo

148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers