alocasia knol

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

alocasia knol

Berichtdoor swebo op 28 apr 2013 16:06

Hallo

Mijn alocasia portodaro is niet uit zijn winterrust gekomen. De top is ook bruin geworden. Daarom wilde ik de warm-water-methode (http://www.hardytropicals.co.uk/forum/viewtopic.php?f=109&t=19197) uittesten, maar bij het verpotten bleek dat er geen wortels meer aan de knol zitten.

De knol is 15 cm groot. Onderaan zitten nog een paar miniknolletjes. Kan ik deze knol oppotten in de hoop mijn alocasia weer tot leven te wekken? Zo ja, hoe pak ik dat best aan?

Greetz
Bijlagen
alocasia.jpg
foto
alocasia.jpg (31.07 KiB) 5058 keer bekeken
swebo

0 bedankjes

Re: alocasia knol

Berichtdoor Tropica Flora op 28 apr 2013 22:03

Ik heb hier zelf een mini alocasia machoriza knolletje gekiemd door hem gewoon in stekgrond van circa 28 graden te duwen en twee maanden later is de plant eindelijk mooi boven de grond gekomen, de wortels vormden al na 1 maandje ongeveer.

Ik heb ook de colocasia kiemtechniek van het plastic zakje (hier op het forum te vinden) geprobeerd alleen na het vormen van redelijke uitlopers sloeg de schimmel er ineens hard op en was het binnen 2 dagen weg en waardeloos.

Voor zover mijn minimale ervaring, hoop dat je er toch wat aan hebt.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor swebo op 30 apr 2013 23:34

Bedankt voor de tips! Ik ga de zakjestechniek uittesten, dan kan ik eventuele vorderingen beter in de gaten houden.

Greetz
swebo

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 mei 2013 00:52

Wordt hier wellicht Alocasia portora bedoeld, als ik op A. portodara zoek verschijnt alleen dit forumbericht?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 01 mei 2013 07:37

voor die zaktechniek toch eerst eens controleren op zachte plekken in de knol want deze zorgen voor de schimmelgroei , en hou de knol goed warm .
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 01 mei 2013 14:50

NickyDP schreef:voor die zaktechniek toch eerst eens controleren op zachte plekken in de knol want deze zorgen voor de schimmelgroei , en hou de knol goed warm .

En het missen van zachte plekken is geen garantie voor het niet vormen van schimmel, mijn knollen waren helemaal hard maar schimmelden toch ineens.
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten