oleander

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

oleander

Berichtdoor djoeke op 07 maart 2010 16:13

Hoi

Hier enkele fotos van mijn oleander die is blijven buiten staan in de volle grond enkel met vliesdoek rond ook niet zo goed idee geweest blijkbaar ! :(
Zou deze er nog doorkomen ?
Heb er ook nog één op stam die staat in een pot en heeft in het tuinhuis overwinterd deze ziet er wel nog goed uit gelukkig . :P
IMG_1295.JPG
IMG_1295.JPG (84.59 KiB) 26249 keer bekeken
IMG_1296.JPG
IMG_1296.JPG (86.09 KiB) 26249 keer bekeken
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Re: oleander

Berichtdoor emve1980 op 08 maart 2010 10:21

Ik zou nog even wachten tot de nachtvorst definitief vertrokken is en dan voorzichtig gaan snoeien, tak voor tak en stukje voor stukje, net zo lang tot je geen dood hout meer tegenkomt maar levende takken. Grote kans dat er nog wel wat leven in de plant zit.

Weet je toevallig welke oleander het precies is? De ene soort is meer winterhard dan de andere. Niet-winterharde soorten kun je het beste voor de nachtvorst binnen halen, ik overwinter ze altijd in de garage (koud, maar net geen vorst, klein beetje licht). Ik geef dan bijna geen water, misschien een kopje per 2 maanden. De groei komt stil te staan, maar de bladeren blijven mooi en vallen niet af. En zodra het mooi weer is, weer naar buiten (afgelopen weekend al, maar 's avonds wel weer naar binnen ivm de vorst).
emve1980

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2010 10:46

Oei, dat ziet er inderdaad niet florisant uit :?

Mijn Oleander overwintert ook altijd fris hoor. Deze winter staat hij in de onverwarmde serre (waar het vanmorgen -5°C was. Overdag loopt het op tot 23°C. Hij krijgt enkel een laag bladeren op de pot en een stuk serrefolie om de plant zelf heen. Zodra de temperaturen ook 's nachts positief zijn haal ik het plastic er vanaf.

Tot nu toe ziet hij er nog goed uit moet ik zeggen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Patty op 08 maart 2010 11:36

Djoeke, succes met deze oleander! Ik hoop dat er nog iets van over is, ik ben er bang voor!

Ik overwinter mijn oleanders in de garage, daar is het net vorstvrij. Maar ik geef ze nog minder water dan emve1980. Ze hebben 1 keer een scheutje gehad. Deze week krijgen ze weer een scheutje. Zolang het zo koud is krijgen ze niet veel. Als de temperatuur omhoog gaat, gaat de watergift ook omhoog.
Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 maart 2010 13:10

Heb het kaartje eens gezocht OLEANDER NERIUM :thai:
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 maart 2010 13:47

Hehe, ze heten allemaal 'nerium oleander', dat is de correcte wetenschappelijke naam :)

Er zijn echter cultivars van deze plant die zouden winterhard zijn, de 'villa romaine' en 'atlas' bvb.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 09 maart 2010 14:17

Hallo,
Ik vrees toch het ergste voor deze oleander, ziet er niet goed uit. Enkele jaren terug heb ik het ook eens geprobeerd met een gewone oleander, en die heeft het nipt overleefd. Ik heb hem toen terug uitgegraven en opgepot.
beste groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 09 maart 2010 18:13

Hoi Erna,

je moet een zwakke plant hebben gehad. ik heb hier eentje groeien sinds 2007 bij de Brahea dus staat wel wat droog in de winter maar nog nooit schade gehad. is geen speciale ook. heb deze als klein plantje meegebracht van de floralux...groeit en bloeit uitstekend. ze zijn gemakkelijk te stekken dus als je een stekje wil.... ;)...als die het hier goed overleefd zal die dat bij jouw ook wel doen :).

in onze streek is een oleander een redelijk winterharde plant. zelfs in pot overleven ze winters zoals de laatste twee...in het dorp staat er voor de deur van de dokter twee exemplaren in pot. die staan het ganse jaar buiten. vorig jaar hadden ze enkel wat bladval maar verder niets.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor erna op 09 maart 2010 18:52

Hallo Kristof,

Dan heb ik inderdaad tegenslag gehad, hij was zelfs beschermd ( stond in 1 van de huisjes ).
Als je een stekje over hebt, graag, blijkbaar is die van jou een "doorgewinterde".
groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 maart 2010 19:00

hallo kristof

hoe neem je de stekjes gewoon een oud stukje of zo
en wanneer :?:
:thai:
Grtz Bart.