Hitch schreef:De eerste die nog iets zegt van opwarming van de aarde kom ik persoonlijk even wurgen.
Dit slaat toch echt nergens op zeg, wat een pokkeweer. Pas vanaf juni zit er wat beterschap in. Kan ik misschien met mijn verjaardag toch de BBQ ff buiten zetten.

Kom maar op dan
Wereldwijd warmt het klimaat gemiddeld gezien iedere maand nog op, daar zijn tal van grafieken en figuren over naar voren te toveren. Mensen linken heel logisch klimaatopwarming direct aan een stijgende temperatuur. De media heeft daar tevens aan bijgedragen door in een groot koor te roepen dat we vorstvrije winters en bloedhete zomers zouden krijgen. Klimaatopwarming gaat echter gepaard met extremen, en juist die extremen heeft landen als Nederland en Belgie de afgelopen jaren overmatig gezien. De afgelopen koude winters waren tevens uniek zoals een Juli 2006 en een zomer 2003 dat ook zijn geweest. Pak en beet 5 jaar terug behoorde noordwest europa toch één van de hotspots en warmde tig keer sneller op dan wereldwijd het gemiddelde. De afgelopen paar jaar is onze regio juist één die beneden dit gemiddelde ligt. Iets nieuws, wat hier mede verantwoordelijk is zijn de overmatige blokkades op grote hoogte, die veel langer aanhouden zoals "vroeger" het geval was. Zie de afgelopen paar winters die tevens ver Zuid Europa introkken, en eigenlijk ook sinds dit jaar tot aan nu toe te voelen zijn. En eigenlijk zijn er wereldwijd de afgelopen jaren veel opmerkelijke extremen gemeten. Zo zijn bepaalde warme oorden in de wereld al tijden veelal aan de koele kant, echter merk je dat niet direct doordat het sowieso al een pak warmer is dan hier. Dichterbij huis is bijvoorbeeld de sterke opwarming van Scandinavie en delen van Rusland zeer opmerkelijk. Wie kent de enorme hittegolf in Rusland vorig jaar nog met enkele weken tegen de 40 graden aanhangend, wat ook voor die regio zomers uniek is.
Het klimaat veranderd eigenlijk altijd, soms wat sneller en soms wat slomer. In deze snellere fase, komen er iedere keer "nieuwe" dingen om de hoek kijken. Voor wetenschappers is het dus ook niet altijd te achterhalen en zeker op dit moment niet te voorspellen. Dat het klimaat dus veranderd is eigenlijk wel zeker, maar of dat uiteindelijk ook gepaard met een definitieve opwarming in de vorm van warmere winters/zomers blijft de vraag.
Maar al met al, baal ik net zo van het weer als jouw, en ziet ik liever 28 graden dan de 8 die we nu hebben.