Hoe krijg ik bloei in mijn Strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Hoe krijg ik bloei in mijn Strelitzia

Berichtdoor kamiel2 op 18 mei 2013 12:59

BILD0010-800.jpg
BILD0010-800.jpg (58.69 KiB) 3795 keer bekeken

Beste vrienden,
Hier een foto van de planten na de winter.
Ik heb ze nu buiten gezet, ik denk dat er heel wat vooruitgang geboekt,verleden jaar hadden ze verhakkelde bladeren.
Maar nog steeds zie ik geen teken voor bloemen (al zijn er planten bij van 7 jaar en ouder) ze hebben verleden jaar een tik gekregen en dat is waarschijnlijk de reden dat ze niet bloeien?
Heeft er iemand een tip om de plant te stimuleren of het bloeien een beetje aan te wakkeren, alle ideeen zijn welkom.
veel groetjes
Kamiel
kamiel2

0 bedankjes

Re: Hoe krijg ik bloei in mijn Strelitzia

Berichtdoor JmC4c op 02 jun 2013 17:06

Ik heb dit topic aangepast voor jou Kamiel ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor RdB op 02 jun 2013 18:55

De mijne bloeien probleemloos: 's zomers volle zon, veel water en voedsel, 's winters tot de bloemen verschijnen koel en droog, daarna de woonkamer in om er van te genieten.

Ruud.
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor kamiel2 op 03 jun 2013 08:58

@Jm
Hartelijk dank!! :D
@RdB en de andere vrienden
Even korte beschrijving wat ik doe, misschien is daar iets verkeerd bij?
Eens de vorst voorbij en wanneer de temperaturen boven 10° komen dan zet ik die buiten (ong. midden mei), geef ik ze dan ook wat meststof (gedroogde koeiemestkorrels) dan regelmatig regenwater, ze staan op een min of meer beschutte plaats, gemiddeld zon maar zo weinig mogelijk wind, (om afbreken en openvallen van de bladeren te vermijden) verder gieten indien nodig, voor de rest worden ze met rust gelaten, eens de winter eraan komt zet ik die binnen in een kamer waar redelijk licht is maar temperaturen tussen 15 en 20° (chauffage) krijgen ze veel minder water en geen meststof meer, om volledig tot rust te komen, ik heb anders nergens plaats om ze te laten overwinteren, aan bladvorming heb ik geen gebrek maar bloemen nog nooit (een 3-tal jaar terug eens 1 bloemstengel maar die is nooit open gekomen) en in 2011 grote problemen met bruine bladverkleuring die nu gelukkig voorbij is, (reden, ik denk slechte voeding gebruikt, tabletten die zich langzaam oplossen met als resultaat wortelverbranding, na afspoelen van de wortels en verpotten is alles beter beginnen gaan en krijg ik terug nieuwe bladeren regelmatig) nu hopen op bloemen waarvoor elke tip welkom is.
alvast bedankt
Kamiel
kamiel2

0 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 03 jun 2013 10:57

Volgens mij was de theorie dat ze juist voedsel-arm gehouden moesten worden om te bloeien, maar Ruus heeft andere ervaringen dus? Vreemd,... ;)

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers