Washingtonia robusta zacht blad na planten

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Washingtonia robusta zacht blad na planten

Berichtdoor phoenix op 02 jun 2013 22:34

Hallo,

Vandaag een redelijk grote Washingtonia Robusta geplant.
De grond is gemengd (aarde (soort klei) met tuingrond).

Doordat de palm in een kas heeft gestaan zijn de bladeren erg hoog. Stam is ongeveer 1,5m hoog en de bladeren reiken tot 3,5 meter.

Nu zie ik net dat de bladeren dreigen om te knikken (daarom hebben we ze nu vast gebonden), maar dat de bladeren ook vrij zacht zijn en bij elkaar vallen (dus niet alleen de steel knikt om maar ook de bladeren dreigen dit te doen).

Wat kan het probleem zijn? (transport schade of iets anders aan de hand?)

Bedankt alvast!

Hier de foto van de palm, deze is gemaakt ongeveer 3 uur na het planten, ongeveer 2 uur later lijken de bladeren zachter te zijn geworden

Afbeelding
phoenix

1 bedankjes

Re: Washingtonia robusta zacht blad na planten

Berichtdoor palmgek op 02 jun 2013 23:31

Wil je uiteraard niet ontmoedigen, maar zal waarschijnlijk nog wel erger worden ook.
Deze plant is vermoedelijk in een kas groot gebracht met een lagere lichtintensiteit en zonder invloeden van buiten zoals wind en regen. Hierdoor komt het blad op extreem lange stelen die een stuk zachter en gevoeliger zijn als van een in de open lucht gegroeid exemplaar.

Maar niet getreurd, alle nieuwe bladeren die buiten groeien zullen een stuk steviger worden en op veel kortere stelen staan. Het blad wat de plant nu heeft zal verloren gaan, nog even geduld dus, maar het komt goed :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 02 jun 2013 23:46

Ok bedankt, de plant is inderdaad in een kas opgegroeid en dat het blad verloren gaat is inderdaad ook bekend. Had alleen gehoopt dat het niet gelijk zou afsterven, maar ben wel enigszins opgelucht dat het niet iets anders is wat fout is gegaan.

Alleen te hopen dat de nieuwe bladeren dan niet te lang op zich laten wachten aangezien de wortels niet heel erg groot zijn.

Bedankt alvast voor de reactie ;)
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 02 jun 2013 23:53

Een nieuw aangeplante palm in de volle grond zal het eerste jaar een groot gedeelte van zijn energie steken in het wortelgestel. zeker wanneer dit wortelgestel in verhouding tot het bovengrondse gedeelte al niet al te groot is. Dit jaar dus maar niet teveel verwachten.
Eenmaal aangeslagen kunnen ze erg hard gaan. Mijn exemplaar in de volle grond is al met zijn vijfde blad van dit seizoen bezig.

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 02 jun 2013 23:57

Wellicht wil je mij eens (mag via pm ofzo) eens uitleggen hoe jij hem overwinterd. We willen hem komende winter graag doorhouden dus alle hulp is welkom ;)
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 03 jun 2013 00:05

In mijn tuin topic staat wel eea vermeld over de overwintering. Mocht je na het lezen daarvan nog vragen hebben, hoor ik het graag van je :thumb_up:

viewtopic.php?f=49&t=4568&start=180

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 21 jun 2013 09:44

Toch nog even een vraagje tussendoor.

De bladeren zijn eigenlijk geheel aan het afsterven (allemaal; zie foto's). De speer is wel helemaal fris groen en is zelfs al een cm of 4/5 gegroeid.

Het fleese doek houd de bladeren omhoog. Zonder dit zouden de bladeren omknakken (door de wind en lengte van het blad).

Wat kan ik het beste doen? Dit zo laten of de bladeren af knippen?

Bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
phoenix

1 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 21 jun 2013 10:07

Wanneer de bladeren volledig bruin zijn mogen ze gesnoeid worden. De plant heeft hier toch niets meer aan, daarnaast ontsieren ze je boompje.
Knip de bladstelen niet te kort, dit kan je later wanneer er weer wat nieuw blad gegroeid is ook nog bijwerken. De nieuwe speren zien er in ieder geval prima uit, dus geen reden om je zorgen te maken. Je zal zien dat deze op veel kortere stelen zullen komen en ook een stuk steviger worden :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor erna op 21 jun 2013 10:09

Ik zou de bladeren er zeker afknippen, die worden toch nooit meer groen.
Gelukkig is de speer nog goed.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor phoenix op 21 jun 2013 10:48

Ok, maar zorgen de nog iets groene delen er niet voor dat hij meer zonlicht opneemt en dus doorgroeit?

Niet dat ik ze afknip en daardoor de rest van de plant stopt met groeien en kapot gaat?

Bedankt
phoenix

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?