Haemanthus Abliflos - Poederwast.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Haemanthus Abliflos - Poederwast.

Berichtdoor Exotengek op 15 jun 2013 00:37

Hallo, Palmvrienden.

Ik heb een tijd geleden een Haemanthus abliflos gekregen van school.
en deze mee naar huis genomen, alleen het is nog maar een plant met 2 bladeren.. en niks van bloei

Hoe zou ik deze plant het beste kunnen verzorgen? en hoe krijg ik deze in bloei?
Ik heb hem op dit moment lekker buiten staan, als het er op neer komt krijgt hij een pot met afwateringsgaten(heeft hij nu niet)

Maar goed, hoe krijg ik deze plant in bloei en hoe verzorg ik hem het beste?

Ik hoor het graag.

Gr, Exotengek - Jowell.
Exotengek

11 bedankjes

Re: Haemanthus Abliflos - Poederwast.

Berichtdoor bush op 15 jun 2013 18:36

hoi,
als allereerste zorg voor een pot met afwateringsgaten (zeker als hij buiten staat) en een goed doorlatend grondmengsel. De plant die ik zelf bezit behandel ik als een succulent en hij bloeit elk jaar. gedurende de zomer staat hij buiten op een zonnige plek en gedurende de winter natuurlijk binnen. swinters geef ik nauwelijks water en zonodig krijgt hij in het voorjaar een grotere pot met verse grond.
groeten,
thomas
bush

2 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 16 jun 2013 18:37

Hallo, Thomas.

Ik zal hem in de vakantie zeker gaan verpotten(Wel wat rustiger dan de vorige keer :lol:)
Ik heb de verzorging al gehoord van een andere forum lid,
Het lijkt zo te horen op de Clivia, doorlatend mengel wat beveel je mij aan?

Zand / potgrond of, Potscherven op de bodem,zand,potgrond en wat perlite?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor bush op 16 jun 2013 19:15

hoi,
potscherven o.i.d. op de bodem kan zeker geen kwaad en zal bijdragen aan een goede afwatering.
de haemanthus die ik zelf heb staat in een mengsel van calathea (luchtige) potgrond van lentse potgrond en perlite. Ik denk dat als je gewoon normale potgrond van intratuin oid neemt en aanvuld met c.a. 30 a 40 % perlite of evt. zand dat je een heel eind komt.
groeten,
thomas
bush

2 bedankjes

Berichtdoor RdB op 16 jun 2013 19:57

De mijne staat in gewone potgrond, jaar in jaar uit voor een noordvenster. 's Winters bijna droog, bloeit jaarlijks en vormt volop jonge planten. Als je de bloem zelf bestuift ontstaan felrode bessen met zaden die al in de bes kiemen

Ruud
RdB

10 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten