Miniserre in grote serre

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Miniserre in grote serre

Berichtdoor Cumulus op 22 jun 2013 16:40

Hallo,

Het is ondertussen volop zomer (kuch hoest) maar toch begin ik er steeds meer van wakker te liggen hoe ik mijn gevoelige planten door de volgende winter ga loodsen. Heb dit jaar erg veel verliezen gehad en wil het eens op een andere manier aanpakken.

Ik heb het idee opgevat om een muurserre binnenin mijn gewone serre te plaatsen. De planten die enkele graden vorst kunnen verdragen zoals sommige palmbomen en citrussen komen dan in de serre welke ik boven -5 graden houd en degenen die ruim boven nul moeten blijven zoals de siernetels komen dan in een kleine muurserre die binnenin de serre staat en waarin ik dan verwarmingskabels en/of noveenkaarsen zet.

De muurserre zou ongeveer op dit gedacht moeten zijn, met meerdere schappen zodat ik meer planten op een kleine oppervlakte kwijt kan:

Afbeelding

Ik vind echter alleen kasjes die te klein zijn (één meter of minder) of te groot (1,9 meter of groter terwijl ik een tussen 1,4 en 1,8 m zoek om in de serre te krijgen, met dubbelwandig polycarbonaat.

Iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen vinden?

Dank bij voorbaat

Hendrik
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Re: Miniserre in grote serre

Berichtdoor turtleboy op 22 jun 2013 18:57

Als je een beetje handig bent kun je er zelf een maken dan ben je niet afhankelijk van gangbare maten,lijkt me niet zo moeilijk met aluminium of houten profielen moet dat zeker lukken.

groeten,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 jun 2013 01:10

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 23 jun 2013 10:23

turtleboy schreef:Als je een beetje handig bent kun je er zelf een maken dan ben je niet afhankelijk van gangbare maten,lijkt me niet zo moeilijk met aluminium of houten profielen moet dat zeker lukken.

Echt handig ben ik helaas niet of het moet al de beruchte HendrikMertens(tm) constructies betreffen waar iedereen van huivert of net in de lach schiet. Maar aangezien de mensen mijn gevoel voor humor schijnen te waarderen, kan ik misschien wel zo'n constructie maken en als backup die kleine muurserre van Tuinadvies voor de aller-aller kostbaarste planten.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 30 jun 2013 21:30

Het probleem heeft zichzelf al opgelost: iemand van de aquariumvereniging wat verderop is met zijn hobby gestopt en ik mocht zijn aquarium overnemen :)

Met 500 liter inhoud kan ik alle Japanse siernetels er in kwijt en bovenaan kunnen gemakkelijk lampen gelegd worden (T5 lichtbalken van mijn oud terrarium en een HQI lamp)

Er is ook ventilatie voorzien van computerfans die ik op mijn zonnepaneel heb aangesloten en je op de foto's ziet hangen.

Aquarium1.jpg
Aquarium1.jpg (255.32 KiB) 4343 keer bekeken
Aquarium2.jpg
Aquarium2.jpg (241.42 KiB) 4343 keer bekeken
Cumulus

5 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming