Crinum asiaticum

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Crinum asiaticum

Berichtdoor draco op 18 mei 2013 00:18

Vandaag bij een tuincentrum stond ik oog in oog met een partij megagrote Crinum asiaticum. Het nieuw uitlopende blad toonde een purperen gloed waartegen de rose bloeiwijze mooi contrasteerde.
Heeft er iemand ervaring met deze soort en wat zijn de verzorgingseisen met betrekking tot de standplaats en minimale overwinteringstemperatuur ? Kan deze soort in de zomer naar buiten?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Re: Crinum asiaticum

Berichtdoor JmC4c op 18 mei 2013 10:31

Net even opgezocht, knappe crinum. :thumb_up:
Jammer dat men er weinig info over vind. :(
Dus zal ik geen grote hulp kunnen bieden. ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor mayja1 op 18 mei 2013 10:52

Mooie soort, jammer genoeg niet in mijn bezit.
Enige info is te vinden op:
http://www.jaycjayc.com/crinum-asiaticum-lily/

http://davesgarden.com/guides/pf/go/93829/#b
Marian
mayja1

43 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 mei 2013 04:17

draco schreef:Vandaag bij een tuincentrum stond ik oog in oog met een partij megagrote Crinum asiaticum. Het nieuw uitlopende blad toonde een purperen gloed waartegen de rose bloeiwijze mooi contrasteerde.
Heeft er iemand ervaring met deze soort en wat zijn de verzorgingseisen met betrekking tot de standplaats en minimale overwinteringstemperatuur ? Kan deze soort in de zomer naar buiten?

Was het blad echt purper? De gewone C. asiaticum is groen met witte bloemen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 mei 2013 23:22

Tzt maak ik er wel een foto van. Ze zijn voorlopig nog niet verkocht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Aloeysius op 03 jun 2013 22:13

Heb een variant van deze plant: Crinum amabile: deze soort is heel gemakkelijk in de winter in een verwarmde kamer te zetten (wel goed water geven!) en staat in de zomer bij mij buiten, zonder problemen...zelfs de afgelopen nachttemperaturen van slechts 5 á 6 C hebben geen enkel negatief effect op deze soort...is te vergelijken met de C. asiaticum (schijnt gerelateerd te zijn aan C. procerum -schitterende soort, normaliter te zien in de Hortus Leiden - en deze op haar beurt is weer verwant aan C. asiaticum--> verwarrend, maar familie dus!)
Aloeysius

3 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 29 jun 2013 07:27

In Charleston in Georgia stond ook een witte Crinum, lijkend op C. asiaticum, maar moet iets anders zijn. De echte Crinum asiaticum kan absoluut geen kou hebben. En Georgia kan af en toe wat vorst hebben in de winter. Meestal lichte vorst aan de kust.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten