Winterserre voor jubaea (met detail uitgelegt)

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterserre voor jubaea (met detail uitgelegt)

Berichtdoor greekpalm op 18 jul 2013 03:03

Wel aangezien belgie, juist een beetje te koud en te nat is voor jubaeas, ga ik een zo vriendelijk mogelijk omgeving creeren voor mijn toekomstige palmboom.

Ten eerste ga ik een put graven rond rond de 50 cm diep en 100cm breed, en die vullen met lavasteen en kiezelsteen(zodat zo weinig mogelijk water kan blijven hangen, mijn grond is namelijk bijna puur zand).
Daarbovenop ga ik een 500cm diameter cirkel bouwen met circa 50 cm hoogte (donker baksteen of derna zwart verven),
die ga ik vullen met een mix van kiezels, lavasteen, zand en turf (omgeveer in dezelfde volgorde gevult met kiezels onderaan en turf bovenop, zodat met de jaren heen tzand en de turf tussen de stenen zullen gaan liggen).
Er gaat ook een warmtekabel geplaats worden vanaf omgeveer 50cm diepte tot 25 cm diepte in de vorm van een cirkel met een diameter van omgeveer 100cm (wattage nog ombekendt, maar gaat ergens tussen 200 en 500 watt zijn)en dit allemaal met als op top een laagje zwarte steen.
Eens een temperatuur van -5C (de laatste jaren is dit ergens begin december) word voorspeld, zal een serre worden gemonteerd.
De serre zal gemoneerd kunnen worden zoals legoblokken, elke "blok" gaat omgeveer een hoogte hebben van 120cm, zodat de serre samen met de palmboom kan "groeien". De serre gaat een vierkantige vorm hebben van 350cm en een noord zuid richting krijgen. De noordkant zal een dikkere diameter plastiek hebben die vanbinnen zwart zal geverft worden.
de serre zal een dakje hebben met een rechte hoek (noordkant) en een kleine hoek (rond de 20grade) aan de zuikant gericht.
De zuidkant gaat 2 gaten hebben aan de linkse en rechtse zijkant(omgeveer 25cm van de grond) . Langs daar zal buitenlucht gezogen worden, en verwarmd (en tegelijkertijd gedroogd ook) en met een simpele pijpsysteem aan de andere kant van de serre geduwd(aan de andere kant van de palmboom dus). Aan de bovenkant van de zuidgevel, zal er een andere langwerpige gat bevinden waar warmere lucht(en vochtigheid kan ontsnappen). De juiste afmetingen moeten nog worden berekend.
dit systeem zorgt voor een compleet luchtcirculatie en zal de serre droog houden.
de luchtverwarmers zullen aangaan vanaf een temperatuur van -7 a -8 .Een termometer gaat die temperatuur meten van omgeveer 50cm van de grond(en met de jaren gaat die hoger staan).
De warmtekabels zullen aangaan vanaf een grond termometer (omgeveer 20cm diep) een temperatuur meet van -0.5C.

Aan een hoek van de serre zal een 100cm diepe, 30cm diameter gat gemaakt worden waarbij grondwater diepte gemeten zal worden. (mijn huis ligt namelijk naast een moeras en heb soms grondwater al na 20cm graven....) zodat indien dit een probleem zou kunnen worden voor mijn palmboom(in de verre toekomst) ook grondwater kan worden gepompt.

De serre opzich gaat niet zo extreen duur zijn, maar zal ook voor lange termijn zijn. Electriciteit kosten zouden mogelijk kunnen oplopen, maar dan kan ik nog wat met de temperaturen en/of met de serre afmetingen spelen, temperaturen kan ik afhangelijk met vochtigheid, zonneschijn en weervoorspelling lager of hoger zetten.
Uiteraard gaat diet met een dubbele zekering worden geplaatst, en de automatizering met een arduino worden implementeerd. Programmering zal ikzelf wel doen.

De serre word gedemonteerd vanaf de temperatuur niet meer onder de -4 graakt(ergens eind maart dus)

Ik plan dit te bouwen rond maart, en het af te hebben rond oktober.

Hoe groot de jubaea die ik plan te kopen weet ik nog niet precies...
Bijlagen
winter protection small.jpg
winter protection small.jpg (102.55 KiB) 4732 keer bekeken
greekpalm

5 bedankjes

Re: Winterserre voor jubaea (met detail uitgelegt)

Berichtdoor Ruud op 18 jul 2013 07:16

WOW
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jul 2013 17:43

Ok,een paar vragen misschien.Ga je een deur hebben,je moet er altijd eens in.Is 5 m genoeg voor 10 j?Ik heb hem nu 4 tal winter in de grond en de diameter is rond de 4 m,je moet er best nog rond,of ga je hem wat samenbinden.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 18 jul 2013 18:41

hij zal worden vastgebonden.
de plastieke wanden gaan zeer simpel open kunnen, zo zal ik binne graken (waarschijnlijk van de oost of west kant)

Enig idee als ik de noordkant zwart zou verven of een soort van aluminiumfolie zou gebruiken (zoals die aluminium dekens dat ze gebruiken voor onderkoeling )?

Iemand enig idee voor verbetering ? of opmerkingen?
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jul 2013 19:57

Als je de noordkant toch donker doet zou ik toch bekleden met isolatieplaten recticel ofzo van 10 of 12 cm dik.De verwarmingskosten laag houden,misschien geraak je aan 2 de hands isolatieplaten voor buiten want nieuwe zijn ook prijzig.Ik probeer hier ook de kosten te drukken want elektriciteit is duur voor verwarming.Ik overweeg om zelfs in stenen grote pot grote kaarsen te doen branden die ik heb of krijg van familie die ze toch in de weg hebben in hun kasten.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 18 jul 2013 23:56

je hebt gelijk ivm isolatie.

Ik zou je afraden om kaarsen in de serre te zetten.
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 20 jul 2013 08:06

Waarom zou je geen kaarsen gebruiken als ik vragen mag.Ik zou ze in een stenen bloempot van diameter 50 cm en 60 hoog zetten.Als er de kaarsen omvallen zie ik nog geen brandgevaar.Mijn serre heeft altijd een spleet onderaan en ook bovenaan,de lucht circuleert dan van onder en de vochtige warme lucht wordt boven afgevoerd.Ik werk met digitaal weerstation .Als mindervalide ben ik bijna altijd thuis en de Jubaea staat in de midden van gazon waar ik door het raam altijd op uitkijk .De wanden zijn in eerste instantie uit krimpfolie rond palen in de grond.Rond de krimpfolie doe je dan een rol doorzichtig kleefband,je gaat volledig rond van boven naar beneden,tenslotte om de 10 cm op de houten palen van boven tot beneden duimspijkers De palen staan in dikke zwarte plastiekbuizen(type stadswaterleiding) die in beton in de grond zitten.Tussen de 4 palen worden horizontaal 4 balken vastgeschroefd.Als de herfst begint moeten de palen gewoon in de de buizen.Het dak is uit dik soort licht plooibaar maar niet echt breekbaar plastiek,vast gedaan kruisgewijs met ijzerdraad en krimpfolie,de ijzerdraad vast aan de palen met krammen.Op het dak worden nog 4 pannelatten vast geschroefd op de balken met de dak plastiek ertussen dus.Grootste probleem is het gemakkelijk te warm worden op zonnige dagen.Op die manier is de boel stormvast,al zou ik geen kaars bij hevige wind riskeren,je weet nooit bij storm.Krimpfolie(enkele keren rond de palen gaan is sterker dan serreglas bij storm .Je mag een baksteen ertegen gooien dat doet nog niets.Langs 1 zijde doe ik de kleefband minder laag bij de grond,de krimpfolie is rekbaaar en je rolt je zo tegen de grond de serre in.Ik heb hier in Zuidwest Vlaanderen niet zo veel nachten kouder dan -6° dus zou ik maar weinig nachten de kaarsen aan hoeven.Ik ben alleen maar een manier aan het bedenken om geen of minder electriciteit te moeten verbruiken.Een dikke kaars diameter 7 cm geeft gemakkelijk 50 watt denk ik en in de bloempot kunnen er zeker 15 in .Als ik er 10 in doe dan heb ik voldoende denk ik(500 watt) en hoef ik me geen zorgen meer te maken op een elektriciteitspanne op die ene koude nacht die dodelijk zou kunnen zijn.Ik heb in iedere geval al kaarsen verzameld(hopelijk hoeft de verwarming niet aan en krijgen we een zachte winter) voor volgende winter.Gr.
Dejagere

45 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming