Wanted: Merel

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Wanted: Merel

Berichtdoor Itrme op 21 aug 2013 17:44

Iemand enig idee of er een goede manier is om een merel te vangen?

In de kas bij mijn oma zit een merel die de vervelende gewoonte heeft de pruimen, tomaten en waarschijnlijk (zodra ze rijp zijn) ook de paprika's kapot te pikken.

Nou is het niet zo erg als het om een enkele vrucht gaat maar het lijkt erop alsof hij elke dag een nieuwe uitkiest. De vleestomaten hangen nu bijv. rottend aan de struik voor ze echt plukrijp zijn.
Ik heb in de kas een paar Pepino's staan en ik vrees dat mochten deze vruchten krijgen deze ook aangevreten worden.

Iemand enig idee hoe je van deze vogel afkomt?
Itrme

70 bedankjes

Re: Wanted: Merel

Berichtdoor turtleboy op 21 aug 2013 20:15

Is er een mogelijkheid om de kas te sluiten bijvoorbeeld met horrengaas?vangen is geen optie de vogel komt weer terug,of iets in de kas wat afschrikt.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 aug 2013 21:56

zilverpapier of CD aan een touwtje? Kippengaas?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 aug 2013 22:20

Het is helaas al een ouder kas. Dus alle gaten afdichten etc zou een dure grap worden.

Eerder dit jaar waren wel de doperwten afgeschermd met een net maar de tomaten zijn hier veel te groot voor.

Eerlijk gezegd was ik niet van plan de vogel weer vrij te laten als ik hem gevangen had :fluiten: Nou ben ik helemaal pro dier/natuur en alles maar in dit geval ben ik vooral praktisch en zou ik die vogel gewoon de nek om willen draaien :fluiten: Of iemand moet aanbieden hem naar de andere kant van het land te brengen :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 21 aug 2013 22:51

Boa lenen?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 21 aug 2013 23:45

Last van een merel? Hoe kun je zoiets menen? Waarschijnlijk zit je gewoon met een slakkenplaag, en is het net de merel die die de slakkenpopulatie binnen de perken houdt. Merels eten namelijk hoofdzakelijk insecten.

En als u toch denkt dat de merel de grote schuldige is: koop een zakje gedroogde meelwormen, en strooi er daar elke dag een kleine hoeveelheid van uit. Probleem=opgelost.

B.
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 22 aug 2013 01:12

Benoit schreef:Last van een merel? Hoe kun je zoiets menen? Waarschijnlijk zit je gewoon met een slakkenplaag, en is het net de merel die die de slakkenpopulatie binnen de perken houdt. Merels eten namelijk hoofdzakelijk insecten.

En als u toch denkt dat de merel de grote schuldige is: koop een zakje gedroogde meelwormen, en strooi er daar elke dag een kleine hoeveelheid van uit. Probleem=opgelost.

B.

Ja bult! Hoofdzakelijk insecten....... Als ik hier de kasdeur ook maar 10cm open durf te laten staan lopen ze gewoon naar binnen om vervolgens alle aardbeien half op te vreten. Niet gewoon een vrucht helemaal op eten zoals het hoort maar overal gewoon een keer in pikken en heel de oogst verkloten. Zwarte bessenstruik in vier dagen helemaal leeg. Framboos is helemaal een ramp. Kruisbes x aalbes idem dito.
Gisteren zat dat klotebeest alvast weer te loeren of de bramen al een beetje rijp waren, en ja hoor, vanmorgen zat ie er alweer een bende van te maken.
Twee volle emmers pruimen zijn er inmiddels af en daar kon ie lekker niet bij omdat er een net om zat.
Onze nieuwe pup vind het helemaal te gek om achter vogels aan te rennen dus vanaf nu zal ie in geen geval meer rustig in de tuin komen zitten.

Laat hem eens een paar keer goed schrikken door hem op te wachten en de volle laag te geven met een supersoaker. :evil:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 22 aug 2013 03:16

@Itrme,
Ik zou hem lekker vangen en uitzetten Dat beest zijn nek omdraaien wordt je zelf niet goed van en je maakt het beestje ook niet ook niet blijer kan zelf niet zo tegen dierenleed, ook al gaat het over wespen 't zijn levende wezens en dus blijf je er vanaf sommige mensen doen dit nog niet maar dat zal ooit wel komen.
Gewoon uitzetten, en zeggen het ga je goed.
Je draait toch niet ook van je zelf of iemands anders zijn nek om?
Zo kan je in mijn ogen wel een eind komen.

Voor planten is het erg, maar ook voor het beestje ook al zijn er in nederland 100den ervan..
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Esther op 22 aug 2013 14:16

Is het geen spreeuw toevallig?
Hier laten de merels het fruit gewoon met rust in tegenstelling tot de spreeuwen die vernielen alles wat in de bomen hangt en idd overal een paar keer in pikken om vervolgens naar het volgende te gaan. Dankzij een buizerdbeest ben ik nu van een groot gedeelte verlost: die lusten de spreeuwen wel. :evil: De merels daarentegen hebben liever een vette regenworm die ze graag voor m'n voeten weghalen als ik in de tuin aan het spitten ben...
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 22 aug 2013 15:10

Esther,
IK weet dat de merels bij mijn broer altijd aan de bramenstruik zitten en dat vindt hij ook niet erg.
Je maakt een merel ook blij met een appel.
Je kan beter zorgen dat hij er niet meer de kas in kan, als je hem vangt en eruit zet komt hij toch weer terug.
Maar laat het beestje alsjeblieft in leven.

Het beestje wil alleen maar lekker eten en als jij de kans krijgt om lekker te eten zou je het ook doen.
Marc_S

66 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips