Ik krijg weer verschillende vragen inzake hoe ik mijn brugmansias overwinter. Daarom open ik maar een topic waar iedereen zijn vragen / opmerkingen kwijt kan.
Veel brugmansias kun je op verschillende manieren overwinteren. Het hangt af van de mogelijkheden die je zelf hebt.
KELDER
Dit jaar ga ik voor het eerst diverse bruggen in de kelder overwinteren. Ik kies hiervoor volwassen planten die relatief koud kunnen overwinteren. Bruggen die meer warmte nodig hebben (zoals bijvoorbeeld de Bergkonigin) overwinter ik in een andere ruimte. De planten die de kelder in gaan snoei ik tot ze niet te hoog (maximaal 2 meter) zijn en niet te breed (ik kweek alle bruggen in vierkante potten van 22 cm en ik probeer ze zo terug te snoeien dat ze niet meer dan 20 a 30 cm breder zijn dan de pot). Ik haal al het blad van de bruggen (groeipunten zo veel mogelijk intact laten) en spuit ze tegen mijten en insecticiden). Na het opgraven en de snoei laat ik ze buiten nog 2 a 3 dagen drogen. Vervolgens doe ik een plastic zak om de pot en zet ze bij elkaar in de kelder.
KOELE KAMER / ZOLDER MET DAKRAAM
Ruimtes waar het ’s winter 10 a 15 graden is en licht. Ideaal voor het overwinteren van (opgepotte) stekken. Ook hier al het blad van de planten, pot goed reinigen, spuiten tegen mijten en bladluizen, planten in bakken of schotels onder pot op een zo licht mogelijke plek zetten. Spaarzaam water geven.
KAS
Ik heb een lichte, verwarmde plantenberging met 2 warmteniveaus: minimaal 5 graden en minimaal 10 graden. De planten die ik hier overwinter behandel ik hetzelfde als die naar een koele kamer gaan.
Voorlopig blijven al mijn bruggen nog buiten. Vele bloeien nog, maken knoppen aan. Er is ook nog geen nachtvorst. Ik laat ze buiten gewoon hun gang gaan, mest krijgen ze al enkele weken niet meer, de meeste staan met pot in de grond en hebben voldoende wortels uit de pot in de grond om zelf voor het benodigde water te zorgen.
De volwassen bruggen mogen eventueel een nachtje lichte nachtvorst alvorens ik ze binnen haal, de jonge planten gaan voor de eerste nachtvorst naar binnen.
De zaailingen hebben ik 2 weken geleden uit de grond gehaald, in een pot gezet en de pot in de grond ingegraven. Ook deze gaan vlak voor de eerste nachtvorst naar binnen.
Naamloze bruggen zijn in het algemeen makkelijker te overwinteren dan naambruggen. Deze naamlozen kunnen best (fors) gesnoeid worden, overleven bij een temperatuur iets boven nul, hebben ’s winters geel licht nodig, hopud de potkluit wel wat vochtig.
STEKKEN
Vers gesneden stekken / snoeihout kunnen tijdens de komende periode nog goed wortelen. Veel (verse) stekken van naambruggen wortelen of heel traag of helemaal niet meer. Daarmee moet je wachten tot de dagen langer zijn.