Palmen tegen speerrot beschermen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Palmen tegen speerrot beschermen

Berichtdoor Exotique op 24 okt 2013 21:33

Speerrot, de nachtmerrie van iedere palmenliefhebber. Zelf heb ik een palmenplantage bezocht op het levendig eiland Java. Daar hebben ze iets clevers bedacht om speerrot te voorkomen: in het hartje van de palm brengen ze zeewater aan. Dat bevat zout en zou de bacterie geen schijn van kans geven.

Dit is het weetje van de maand oktober. :applaus:
De definitie van "Exoten": ze zijn grillig, onvoorspelbaar en sexy.
Exotique

0 bedankjes

Re: Palmen tegen speerrot beschermen

Berichtdoor draco op 24 okt 2013 22:14

Exotique schreef:Speerrot, de nachtmerrie van iedere palmenliefhebber. Zelf heb ik een palmenplantage bezocht op het levendig eiland Java. Daar hebben ze iets clevers bedacht om speerrot te voorkomen: in het hartje van de palm brengen ze zeewater aan. Dat bevat zout en zou de bacterie geen schijn van kans geven.

Dit is het weetje van de maand oktober. :applaus:

Ook ter voorkoming van vorstschade. Kun je als biochemicus wel uitrekenen hoeveel de vriespuntdaling bedraagt ;) Ik zou wel voor KCl of CaCl kiezen in plaats van Natriumchloride.
:welkom:

p.s. Glycerol een polyalcohol is trouwens ook een prima middel ter voorkoming van vriesschade. Echter het werkt alleen als het in de cel terechtkomt. Vorstbestendige planten maken in najaar vergelijkbare polysachariden en polyalcoholen aan ter bescherming van kwetsbare celdelen zoals eiwitstructuren.
Ook glycerol geeft vriespuntdaling, maar ik zou het niet in de speer gieten maar deze liever geheel droog houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Palmen tegen speerrot beschermen

Berichtdoor Dutchlatino op 26 okt 2013 10:11

Belangrijk om te weten is het vriespunt van zeewater. We wonen hier helaas niet in de tropen dus zo vlak voor de koude periode lijkt me deze tip niet aan te raden. Misschien een idee om even een zoutvaatje boven de plant te houden. Zelf gebruik ik preventief Bordeauxse pap :)
Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips