wanneer moeten de canna's naar binnen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

wanneer moeten de canna's naar binnen

Berichtdoor margaretha op 02 okt 2013 21:18

Vorig jaar heb ik eind oktober de canna's (volledig uitgebloeid ) uit de volle grond gehaald.
Laten drogen en koel weggezet.
Eind mei leek het me warm genoeg om ze weer terug in de volle grond te plaatsen.
Het resultaat was dat het erg lang duurde voor ik blad had.
En sinds 2 weken heb ik eindelijk weer bloemen.
Kunnen ze buiten blijven tot half november?
(ik wil wel graag van de bloemen genieten)
Of gaan ze kapot van een beetje nachtvorst?
Hoe kan ik ze volgend jaar eerder in bloei krijgen.
Als ik ze eind april plant is de kans van nachtvorst nog aanwezig.

Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Re: wanneer moeten de canna's naar binnen

Berichtdoor JmC4c op 02 okt 2013 21:34

Meestal wacht ik dat de 1ste vorst het blad bruin heeft gemaakt.
Knip de stengels weg en graaf de knollen uit.
Verwijder de meeste aarde en plaats ze in een zak met droge turf.

Grtz,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 02 okt 2013 21:35

ikzelf laat ze gewoon buiten staan tot dat er een goede nachtvorst overheen is gegaan dan worden de bladeren zwart. Dat is voor mij dan het moment om ze eruit te halen en binnen weg te leggen. Bij mij lopen ze ook vrij laat uit maar dat komt omdat de grond buiten dan nog vrij koud is als ik ze weer in de grond zet.
Als je wilt dat ze eerder uitlopen kun je ze in een pot zetten en wat warmer wegzetten zo medio april en dan na de laatste nachtvorst alsnog in de volle grond zetten, dan hebben ze al een voorsprong.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 okt 2013 10:34

Hi,

Normaal doe ik als in Esthers bericht, maar afgelopen winter heb ik een klein experiment uitgevoerd met canna (ingegeven door luiheid eigenlijk), en de knollen gewoon laten zitten.
Planten stonden pal tegen de gevel aan in volle grond, en ik heb ze slechts afgedekt met het eigen loof. Afsnijden in november/december (vlak tegen de eerste vorst) en de hele loofbos over de knollen gemikt. Verder niet afgedekt. Afdeklaag pas verwijderen na laatste vorst.
Erg succesvol geweest - er was weliswaar enige sprake van knolverbranding agv de vorst, maar de hele rij is opnieuw uitgelopen en bloeide bijna 2 maanden eerder dan de knollen die pas in mei naar buiten gingen.
Let wel, de knollen overwinterden echt pal tegen de gevel in een vrij droge plek (afschot/overstek dak houdt alle west/zuidwest nattigheid eraf in de winter), maar werden wel degelijk een paar keer door een laag sneeuw bedekt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 05 okt 2013 11:53

Ik heb dit indertijd ook gepoogd maar bij mij kwamen ze pas heel laat terug op, bleven ook uiteindelijk kleiner dan de voorgetrokken exemplaren en er was elk jaar meer uitval waarschijnlijk door rot aan de knollen maar bij mij stonden ze dan ook gewoon in de tuin en kregen alle neerslag over zich heen. De planten werden ook elk jaar fijnder en kleiner dus ik vond het geen suc6. Het ging om de gewone C. indica en de C. musafolia.
Enkel de C. stuttgart deed het elk jaar beter tot die 2 horrorwinters van enkel jaren terug er overheen gingen. Toen was het meteen einde verhaal.
Dit jaar laat ik een grote pol C. altensteinii in de grond zitten maar ga er wel een zeiltje overheen leggen oid om de boel wat droger te houden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 05 okt 2013 18:17

Ik heb ook zo'n testje gedaan, net als Rob.
Gewoon enkele canna in volle grond gelaten , bladafval en karton erbovenop.
En over hoogte mag ik zeker tevreden zijn; want diezelfde canna staat op de voorgrond en is kleiner gebleven ;)
Wat had ik in grond gelaten : Canna Stuttgart, Brasiliensis, Cleopatra, indica enz.
Allemaal op diezelfde plaats enkel de canna Stuttgart en de andere met rode bloem zijn terug naar boven gekomen. Op 2 plaatsen geprobeerd, tegen een gevel en in de tuin. Dus lukt niet met elke canna. Dit jaar laat ik wat canna Musfolia Rubrum ook in de grond.

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 okt 2013 16:49

Standplaats doet daarbij wel veel hoor!
Droge en beschutte plaatsen zijn veel succesvoller voor overwintering in volle grond.

Hier graaf ik de meest ook uit na de eerste nachtvorst en zet ik ze 'et een beetje loof in bakken op zolder.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Ronnie D op 01 nov 2013 14:17

MMMMmmmm ik wilde de canna's gewoon dit jaar in de volle grond laten zitten midden in de tuin..... Zal er toch nog eens over na denken wat ik er mee ga doen :?
Ronnie D

12 bedankjes

Berichtdoor stekkiepower op 03 nov 2013 15:49

Ik heb mijn opgepot en naar binnen gehaald om uit te drogen. Mag ik gewoon koel op zolder overwinteren? En moet alles weggeknipt worden tot aan de grond? Of enkel de bloemsteel?

Groeten!
stekkiepower

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 04 nov 2013 00:12

Afknippen op 10cm en lekker koel weg zetten op zolder. Er mag gerust nog wat grond aanzitten, dat droogt wel.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming