petroleum kachel

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: petroleum kachel

Berichtdoor alloo op 06 nov 2013 16:47

Luc,ik geloof zelf dat er alarme zijn ,die automatische u verwittigen naar uw gsm

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 06 nov 2013 16:54

Dat alarm (niet van die gsm natuurlijk) staat tegenwoordig standaard op eender welk weerstationnetje waarbij je dan de externe sensor in de serre zet en op het weerstation zelfs de t° kunt instellen van wanneer het moet afgaan. Mijn weerstation werkt met een adapter maar er zitten ook batterijen in die onmiddelijk overnemen bij eventuele stroompanne.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor luc op 06 nov 2013 17:15

Hitch schreef:Dat alarm (niet van die gsm natuurlijk) staat tegenwoordig standaard op eender welk weerstationnetje waarbij je dan de externe sensor in de serre zet en op het weerstation zelfs de t° kunt instellen van wanneer het moet afgaan. Mijn weerstation werkt met een adapter maar er zitten ook batterijen in die onmiddelijk overnemen bij eventuele stroompanne.

Voila de oplossing :thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2013 22:06

Hitch schreef:Dat alarm (niet van die gsm natuurlijk) staat tegenwoordig standaard op eender welk weerstationnetje waarbij je dan de externe sensor in de serre zet en op het weerstation zelfs de t° kunt instellen van wanneer het moet afgaan. Mijn weerstation werkt met een adapter maar er zitten ook batterijen in die onmiddelijk overnemen bij eventuele stroompanne.

Had ik nog niet aangedacht, bedankt voor de hint Hitch. Je hebt vaak meer in huis dan je weet :thumb_up: Ik gebruik een temperatuur en hygrometer van Oregon scientific met adaptor, maar ik zie nu dat er ook batterijen ingaan. Of ze er ook inzitten moet ik nagaan en tegelijk de handleiding erop nazien of er een alarmfunctie beschikbaar is? Nadeel van deze draadloze sensor is dat de signaalontvangst weleens wegvalt en met name als het stevig vriest. De afstand is slechts 4 m maar met 2 x dubbelglas ertussen en enkele temperatuurovergangen is de overdracht kennelijk beperkt. Beter is misschien een alarmbel buiten aan de kas en dan maar hopen dat de buren mijn bezorgheid waarderen :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 08 nov 2013 19:48

Mijn ervaring met Zibro kachel , heb er vroeger ook één gehad voor mijn planten in de serre aan het huis te vrijwaren van vorst ,ongeveer een 32 m2, was een splinter nieuwe aankocht , ondanks dat er veel van gezondheid -veiligheid en properheid werd beschreven in de handleiding ,waren toch mijn twee dwergpapagaaitjes bij één van de eerste nacht van hun stok gevallen en s'morgens dood , ook hing er altijd wat geur van verbranding,sommige planten hadden daar wat te lijden onder ,de behuizing is uit plaatstaal , na een jaartje begon de roest al zich te tonen , ook het verbruik en de prijs was zeer prijzig , ook ik ging bij de pomp ,er zat geen ventielator op , dus de warmte was maar enkel voorwaarts en beperkt , ik heb dat ding uiteindelijk weg gedaan om de redenen dat het te duur was aan brandstof .
Ik werk nu de laatste jaren met een simpel elektrisch verwarmings toestel uit de Hubo , regelstaand 1 of 2 kwatt uit kunstof , geen roest meer, ergens zelf een termostaat gehangen in de verste hoek waar planten staan en dit geeft voor mij nu het perfekte resultaat , verbruik is minder dan de Zibro en er is luchtstroming , de lucht blijft schoon en ook de zwakkere planten die met de Zibro last hadden blijven nu mooi en gezond .
In geval dat de stroom uitvalt zet ik er wat kaarsen in .

mvg Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 nov 2013 02:13

asiantjen schreef:Mijn ervaring met Zibro kachel , heb er vroeger ook één gehad voor mijn planten in de serre aan het huis te vrijwaren van vorst ,ongeveer een 32 m2, was een splinter nieuwe aankocht , ondanks dat er veel van gezondheid -veiligheid en properheid werd beschreven in de handleiding ,waren toch mijn twee dwergpapagaaitjes bij één van de eerste nacht van hun stok gevallen en s'morgens dood , ook hing er altijd wat geur van verbranding,sommige planten hadden daar wat te lijden onder ,de behuizing is uit plaatstaal , na een jaartje begon de roest al zich te tonen , ook het verbruik en de prijs was zeer prijzig , ook ik ging bij de pomp ,er zat geen ventielator op , dus de warmte was maar enkel voorwaarts en beperkt , ik heb dat ding uiteindelijk weg gedaan om de redenen dat het te duur was aan brandstof .
Ik werk nu de laatste jaren met een simpel elektrisch verwarmings toestel uit de Hubo , regelstaand 1 of 2 kwatt uit kunstof , geen roest meer, ergens zelf een termostaat gehangen in de verste hoek waar planten staan en dit geeft voor mij nu het perfekte resultaat , verbruik is minder dan de Zibro en er is luchtstroming , de lucht blijft schoon en ook de zwakkere planten die met de Zibro last hadden blijven nu mooi en gezond .
In geval dat de stroom uitvalt zet ik er wat kaarsen in .

mvg Etienne

Ik ken de omstandigheden niet waaronder de Zibrokachel werd gebruikt. Goede ventilatie is belangrijk vanwege het zuurstofverbruik en anders wel het risico op koolmonoxide vorming. Dit wat de mogelijk doodsoorzaken betreft van de dwergpapagaaien. :cry:
Een tip wellicht voor mensen die nog op zoek zijn naar elektrische verwarming. Ik zag deze week robuust uitziende ventilatorkachels te koop bij Aldi.
Het voordeel van elektrisch verwarmen is evident, geen warmteverlies omdat geen luchtverversing nodig is. Tenzij de verse lucht uit een voorverwarmde ruimte wordt aangevoerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 nov 2013 11:34

Hoi, heb sinds vorig jaar ook een zibro-kachel, ik heb jaren met de normale petroleumkachels gewerkt en die dingen stinken echt :!: De zibro [electronische blaaskachel die op kerosine brand] is een reukloze goedwerkende kachel die de zaak snel op temperatuur heeft, nadeel in mijn geval is de min temp. +6ºC dit is te hoog voor mijn stalling daar die pas afslaat bij +12ºC en dan het verbruik te hoog wordt, de thermostaat zit onder aan de achterkant van het toestel en deze ga ik uitbouwen en hoger plaatsen zodat de kachel vlugger afslaat.
Hoop dat het lukt want ik vind hem best betrouwbaar, totdat de stroom een keer uitvalt en niets meer werkt, buiten de oude stinkpetroleumkachels om dan, of de kaarsen die Etienne aangeeft of de brandertjes van Cumulus ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 nov 2013 13:29

Op alle nieuwe petroleumkacheltjes (toch mijn type) zitten beveiligingen zoals omvalbeveiliging, brandbeveiliging, uitval als de t° te hoog word in de kas, co2 beveiliging,... De digitale thermostaat op mijn modellen werkt perfekt en laat de kachel elektronisch aanslaan of afslaan op de gewenste t°(+1°). Hierdoor word het verbruik ook flink beperkt natuurlijk en brand hij enkel op wat hij nodig heeft. Toch werkt het het best als je de kachel even openvijst en de temperatuursensor in zijn volle lengte uit de kachel haalt. De kabel opgeslagen in de kachel is er alleszins lang genoeg voor om een kleine meter uit het toestel te kunnen hangen. De ventilator werkt ook naargelang de behoefte van de warmte sneller of trager. De luchtvochtigheid gaat idd wel wat naar omhoog maar door de luchtcirculatie van de ventilatoren absoluut niet zo extreem als bij de oude niet te regelen ventilatorloze petroleumbranders. Die luchtvochtigheid is natuurlijk juist goed voor de meeste planten. Bij een gewone warmeluchtblazer merk je juist dat er veel bladverdroging is bij vele planten doordat die warme bewegende lucht te droog is.
Zelf zou ik niets anders meer willen. Kan er eigenlijk maar 2 minpunten op aangeven en dat is dat de petroleuminhoud te klein is (4lt) naar mijn zin en dat wanneer er een stroomuitval is geweest de kachel terug opstart in standaardprogramma wat wil zeggen dat hij de t° op 21°C wil brengen. Als het buiten vriest en hij moet de t° naar 21°C brengen dan verbruikt hij natuurlijk ook een pak meer doordat hij lange tijd op volle kracht moet werken om naar die 21°C te gaan en blijven werken om dan die 21°C vast te houden.
Wat verbruik betrefd... Wanneer het enkele jaren terug -22°C vroor verbruikte de kachel op 12 uur een volle tank maar draaide dan ook constant en ik had de thermostaat op 8° gehouden voor een serre van 3 op 4.5 m met een nok van 3.2 m.
In een globale winter waarbij de kachels van half september tot april draaien verbruik ik voor +/- 150€ aan petroleum. Wat op 18.75€/maand komt. De serre is natuurlijk wel helemaal voorzien van dikke noppenfolie. Ik denk dat wanneer ik het met elektriciteit moest verwarmen ik minstens aan het drievoudige van dit bedrag kom.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 10 nov 2013 01:24

150 euro aan cost is redelijk vergelijkbaar met een huurstalling van die grootte die wintervrij is...niet echt slecht dus.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming