Zaden per vliegtuig

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Zaden per vliegtuig

Berichtdoor ToonA op 30 okt 2013 21:16

Hallo,

Ik zou op het internet enkele zaden uit Amerika willen kopen.
Nu vroeg ik me af, indien ze per post worden verstuurd gaat dit meestal per vliegtuig.
Maar vriezen ze dan niet kapot in het ruim? Of kunnen zaden ertegen?

Weten jullie hier iets van of hebben jullie al ervaring hiermee?

Groetjes,

Toon
ToonA

0 bedankjes

Re: Zaden per vliegtuig

Berichtdoor Carlo op 30 okt 2013 21:32

Goeie vraag, waar ik op dit soort forums eigenlijk nog nooit iemand over heb gehoord.
Ondanks dat ik lang geleden twee jaar luchtvaarttechniek heb gestudeerd zou ik het toch niet weten. :oops:
In je eigen koffer is het natuurlijk niet zo'n probleem omdat ze dan vaak tussen kleding en dergelijke zitten. In het ruim gaan volgens mij ook producten zoals fruit,groenten,bloemen en soms zelfs dieren.
Of het er vriest is een goede vraag maar ik denk van niet want heb nog nooit iemand gehoord over bevroren producten in zijn koffer.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rob op 30 okt 2013 22:36

Volgens mij word die ruimte wel degelijk op temperatuur en drukgehouden. Op een van mijn recente vluchten eens over gesproken met bemanning... je kunt nl direct van de passagiersruimte naar een deel van de laadruimte (deur), en daarmee lijkt 80°C temp verschil wel iets te veel van het goede!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 30 okt 2013 22:54

Tenzij ze vanuit thailand alles in verwarmde vliegtuigen naar hier sturen en vanuit de rest van de wereld niet lijkt me sterk.
Ik denk dat het ruim tot een bepaalde basis temperatuur wordt verwarmd omdat er anders ook andere lading defect kan geraken door de plotselinge temperatuurverandering.

Kortweg, zal wel loslopen gewoon laten versturen :D
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor ToonA op 31 okt 2013 09:58

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik zal het er binnenkort eens op wagen...
ToonA

0 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 31 okt 2013 13:20

Ik denk dat vliegtuigen in het ruim verwarmd zijn. We hadden in Cuba rhum van 80 graden gekocht die dus niet kan bevriezen door de alcohol. Thuis bleek echter dat het water met kleurstof was: de fles is in de vriezer uiteen gesprongen terwijl er een ijsklomp overbleef. De 'vorstgevoelige fles' heeft de reis in het ruim van het vliegtuig dan weer wél overleefd dus lijkt me duidelijk verwarmd ;)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 31 okt 2013 18:04

Nooit geen problemen gehad met bestelde zaden of planten uit alle hoeken van de wereld.

:thumb_up:
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 31 okt 2013 21:15

De romp inclusief zijn isolatie is overal hetzelfde, ook onderin het vliegtuig. De gehele romp is een drukcabine en dus gesloten tijdens de vlucht. Onderin zitten niet alleen onze koffers maar ook veel betaalde vracht. Vaak is vracht ook nog eens verpakt (en dus je pakketje) in containers welke de vorm van de romp hebben.
Dankzij deze betaalde vracht blijft ons ticket betaalbaar. Tja, een Nederlands dagblad van dag van vandaag lezen in je hotel in Egypte is dan helemaal niet zo bijzonder.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Benjamin op 31 okt 2013 22:00

Voor passagiers vliegtuigen geldt inderdaad dat de ruimen redelijk geconditioneerd zijn, anders zou je immers hele koude voeten krijgen, want de vloer tussen de cabine en het ruim is echt niet veel dikker dan een centimeter.

Als je in heeel exotische landen je zaden gaat bestellen, cuba bvb, en je zaden gaan mee met een vrachtvliegtuig als hele ouwe iljoesjin of antonovs dan zou je er een kunnen tegenkomen die geen drukcabine heeft,.... maar dat zou wel zo verschrikkelijk uitzonderlijk zijn, daar zou ik me niet druk om maken :)

Maar niet alle ruimen zijn verwarmt en geventileerd, dat is een optie, maar door de contidionering in de cabine blijft het wel ijsvrij.
Benjamin

2 bedankjes

Berichtdoor Citroentje op 11 nov 2013 20:06

Benjamin schreef:Voor passagiers vliegtuigen geldt inderdaad dat de ruimen redelijk geconditioneerd zijn, anders zou je immers hele koude voeten krijgen, want de vloer tussen de cabine en het ruim is echt niet veel dikker dan een centimeter.

Als je in heeel exotische landen je zaden gaat bestellen, cuba bvb, en je zaden gaan mee met een vrachtvliegtuig als hele ouwe iljoesjin of antonovs dan zou je er een kunnen tegenkomen die geen drukcabine heeft,.... maar dat zou wel zo verschrikkelijk uitzonderlijk zijn, daar zou ik me niet druk om maken :)

Maar niet alle ruimen zijn verwarmt en geventileerd, dat is een optie, maar door de contidionering in de cabine blijft het wel ijsvrij.
ik heb zo,n prachtige hobby en gaat allemaal goed, allen kiemen van zaden heb ik moeite mee.
weten jullie waar ik goed kiem krachtig zaad kan kopen tegen betaalbaare prijs en wat ook werkelijk uitkomt [ ik heb een verwarmde kas verwarmde kweekbakken] groetjes mij.
Citroentje

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips