Hitch schreef:Da's dan straf want mijn bananen worden ieder jaar nadat de bladeren zwart zijn gevroren afgedaan en ingepakt en ik heb ze nog nooit in de 7 jaar dat ze er staan onbeschermd gehad op deze tijd van het jaar. Ik heb werkelijk nog helemaal niets beschermd wat in volle grond staat. Zeer uitzonderlijk voor mijn regio alleszins. Volgende week ga ik stilaan beginnen met de bouwwerkjes en het aanbrengen van de warmtebronnen maar het lijkt er op dat we nog zeker 14 dagen krijgen zonder echte vorst, een grondvorstje te na gelaten in de tussentijd.
Zoals Luc hierboven al verteld puur een locatie kwestie. Mijn dagelijkse metingen lopen terug tot 1 Januari 2006, daarvoor alleen de wintertemperaturen bijgehouden vanaf 2003. Kijkende naar de dagelijkse metingen sinds 2006 heb ik in die periode slechts 4x vorst kunnen meten voor half november, namelijk -0,7 / -1,4 / -0,3 / -0,5 waarvan er ook nog eens 2 in Oktober zijn gemeten. In de tweede helft van november heb ik in alle jaren slechts 11x een negatieve temperatuur kunnen meten waarvan -3.2 het laagste. Vaak zijn het dan ook nog eens vorstnachten van korte duur geweest, waardoor heel vaak de planten er redelijk tot prima bij staan tot in december.
Op basis van ervaringen en de weerkaarten verwacht ik hier dan ook niet of nauwelijks vorst de aankomende week, zowel dan zal deze licht van aard zijn.