welke is het best??

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

welke is het best??

Berichtdoor julie op 18 maart 2010 21:22

Ik zou graag een palm in volle grond zetten in mijn tuin. Ik twijfel tussen de T.fortunei en de T.wagnerianus. Hij zou op een plaats komen waar de hele dag zon is maar wel onbeschermd tegen regen en wind. Welke zou het best overleven en kan het best tegen de kou? En groeien ze dan snel, en hoe groot worden die dan als ze in volle grond staan?

Gr Julie
julie

0 bedankjes

Re: welke is het best??

Berichtdoor Christophe op 18 maart 2010 21:28

Hey Julie,

Als ik van jou ben zou ik eerder kijken naar wat je zelf het liefste ziet. Algemeen wordt aangenomen dat de Trachycarpus fortunei tot -18°C kan, en de Trachycarpus wagnerianus tot -16°C, maar je moet bij deze temperaturen ook naar het vocht en dergelijke kijken. Beide kunnen ze best in de volle zon staan, maar de Trachycarpus wagnerianus is beter bestand tegen wind. De bladeren zijn korter en steviger. De fortunei begint er bij teveel wind wat 'slordig' uit te zien, maar dat heeft ook zijn charme. Verder is een wagnerianus duurder in aankoop en wordt deze minder groot dan de fortunei. Ik geloof (verbeter me als ik mis ben) dat de fortunei tot 10 meter hoog kan groeien, en de wagnerianus tot 5meter. De fortnei groeit 10cm per jaar (of zelfs sneller) als hij tevreden is waar hij staat :)

Maar zoals vermeld, zou ik eerder kiezen wat je zelf het liefste ziet. Ik vind ze beide mooi op de juiste plaats ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor julie op 18 maart 2010 21:33

10 meter :shock:
Amai mijn buren zullen blij zijn :roll:
julie

0 bedankjes

Berichtdoor klaasweb op 18 maart 2010 21:37

Ik zit net ook met een twijfelgeval.
In mijn grote bloembakken (2m op 2m) had ik graag nog een winterharde palmboom gepland. Helaas zal een Trachycarpus te groot worden over enkele jaren, aangezien die bloembak al een halve meter hoog is.

Nu zat ik te denken aan een Chamaerops Humilis of Chamaerops Vulcano. Ik las dat de Vucano iets winterharder is dan de Humilis. Ik zou hem in de winter goed bedekken (wel zonder warmtelampjes ofzo, want geen elektriciteit in tuin).
Zouden ze het zo overleven (ook in strenge winters?)
klaasweb

0 bedankjes

Berichtdoor julie op 18 maart 2010 21:46

Ik heb een C Humilis in een pot op mijn terras staan sedert de herfst. Hij heeft de winter goed doorstaan. Ik heb hem enkel tijdens de vorstperiode beschermt met dekens rond de pot en op echte vriesdagen (overdag ook onder o) deed ik nog vliesdoek rond de hele plant en pot. Nu staat hij al weer volledig vrij. Hij staat wel zuid gericht en beschut door 2 muren.

Gr Julie
julie

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2010 22:02

julie schreef:10 meter :shock:
Amai mijn buren zullen blij zijn :roll:

Maar zó snel gaat dat niet hoor :D
Zoals Christophe zei, kijk je het best naar wat je graag ziet. Ze verschillen vooral in de bladkroon. Qua verzorgingseigenschappen lijken ze sterk op elkaar.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 maart 2010 22:05

klaasweb schreef:Nu zat ik te denken aan een Chamaerops Humilis of Chamaerops Vulcano. Ik las dat de Vucano iets winterharder is dan de Humilis. Ik zou hem in de winter goed bedekken (wel zonder warmtelampjes ofzo, want geen elektriciteit in tuin).

Vulcano winterharder dan humilis? Lijkt me eerder omgekeerd... een humilis recupereert in elk geval beter: als de moederplant kapot gaat lopen er vaak zijscheuten uit.
In de winter ga je de pot goed moeten inpakken, want eens de wortelkluit vervriest, is het einde verhaal... maar op zich wel doenbaar. De plant zelf komt goed door de winter met vliesdoek en bij erge kou een warmtekabel.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2010 22:05

klaasweb schreef:Ik zit net ook met een twijfelgeval.
In mijn grote bloembakken (2m op 2m) had ik graag nog een winterharde palmboom gepland. Helaas zal een Trachycarpus te groot worden over enkele jaren, aangezien die bloembak al een halve meter hoog is.

Nu zat ik te denken aan een Chamaerops Humilis of Chamaerops Vulcano. Ik las dat de Vucano iets winterharder is dan de Humilis. Ik zou hem in de winter goed bedekken (wel zonder warmtelampjes ofzo, want geen elektriciteit in tuin).

Je kunt natuurlijk ook gaan voor kleinere Trachycarpus soorten zoals de nanus of langzamer groeiende en speciale zoals de princeps. Een Chamaerops kan in principe ook zonder bij verwarmen wel de winter doorkomen mits hij voldoende droog staat én voldoende beschermd wordt. Aangezien je met bloembakken werkt moet je iets voorzien waardoor de wortels niet kunnen bevriezen (van binnen bekleden met piepschuim bv.)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 18 maart 2010 23:16

Nu zat ik te denken aan een Chamaerops Humilis of Chamaerops Vulcano. Ik las dat de Vucano iets winterharder is dan de Humilis.

Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde zal zijn ...? :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 19 maart 2010 18:58

@Jullie,ik zou toch een Trach.wagnerianum nemen,de fortunei is op winderige plaats niet om aan te zien en in een winderig jaar een ramp,wag heeft kleinere bladkroon en wordt niet zo groot,Chameropsen kunnen slecht tegen koude winters zelfs hier in west vl bevriezen ze vaak.
Dejagere

45 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen