lapalmeraie schreef:Mooi die laatste hybride Trachy op de voorgrond.
Weet je ook welke kruising het is? Staat hij daarom nog niet in volle grond?
En hoe lang heb je deze al in pot?
Deze nieuwe Trachycarpus is door GP provisorisch benoemd als 'new species'. Ik herinner me ergens te hebben gelezen dat het een kruising zou kunnen zijn, i.e. fortunei x princeps ? Het is een verleidelijk denkbeeld, een hybride met een wat eleganter toonbeeld dan dat van de 'stijve'' princeps met inbegrip van de spierwitte onderzijde van het blad, gecombineerd met de groeisnelheid (en winterhardheid

) van een fortunei.
Het getoonde exemplaar komt linea recta uit de kas en heb ik direct in de tuin geplant. Met veel droog blad en een grote rubber kuip eroverheen wil ik proberen het palmpje vitaal de winter door te halen.
Voor de zekerheid staan nog enkele exemplaren in de kas. Ik vind deze palm te mooi om me tot een enkele plant te beperken. Deze 'nieuweling' bevalt me tot nu zeer goed en is op basis van de opgedane ervaring deze zomer, minder problematisch gebleken wat groei betreft in vergelijking met de princeps.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"