Kosten drukken met houtzaagsel toevoegen aan potgrond

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Kosten drukken met houtzaagsel toevoegen aan potgrond

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 nov 2013 22:36

Ik ben aan het experimenteren met houtzaagsel toe te voegen aan mijn cocopeat. Zaagsel neemt ook water op en is lang niet zo duur en zo zwaar als kokos. Anders zeul je je een hernia met al die potten. Ben benieuwd of de planten geen bezwaar aantekenen tegen een mengsel van zaagsel en kokos.

https://www.dropbox.com/sc/nq0psjmnd6b2ihs/IRab9e9K15

Hier een closeup van het mengsel. Ik hou niet zo van 'kleurtjes' in de potgrond (daarom gebruik ik nooit vermiculiet of andere witte steentjes). Dit zaagsel zal vanzelf bruin kleuren, zeker wanneer je straks gaat bemesten met vloeibare koemest.

https://www.dropbox.com/sc/ct14594lvzlnnrj/AUZr1Uylc3

Vandaag heb ik van Leon jonge washy's en dadels gekregen. Had dus een leuk avondje met het oppotten van de nieuwe plantjes. Ik heb 5 potten gebruikt voor de washy's en 5 voor de dadels. Dat is rijkelijk krap en ik zal dan ook volgend jaar zomer wel moeten verpotten. Maar dat doe ik liever bij mijn vakantiehuisje. Daar heb ik de ruimte.

https://www.dropbox.com/sc/k4q2rglu86oxj0f/Cq66N9jnl-

Hier een close up van de washy's. Ze moeten even recht trekken nog, maar dat is in een paar dagen wel gebeurd. Dan kijken ze weer fier naar de hemel.

https://www.dropbox.com/sc/ey5yjubqg39t2kf/7_hLNEj3Ir

Als laatste de dadels in de pot. Dat was een beetje een graafwerk vanwege hun flinke wortels, maar alles is gelukt.

https://www.dropbox.com/sc/zqmeig9smcdc3rv/ImOFjx2ZtC

Het lukte niet altijd om de dadelnoot een stuk onder de grond te krijgen. Maar een met een klein beetje aarde er over zal ie het ook wel redden. Het gaat in dit stadium meer om de wortels en de dadel zelf sterft meer en meer af.

https://www.dropbox.com/sc/gy9flhp7trxponn/qDbv7cC5BT

Ik zet veel van mijn planten 's nachts onder de belichting. Hier staan Leon's washy's al onder de lamp:

https://www.dropbox.com/sc/rqhkxgzszwvciz8/SI2Wp-vOMq
https://www.dropbox.com/sc/vsu9abltqcxucnt/xm-raxS_Mt

Al met al een zeer geslaagde uitwisseling! Ze hebben vanuit het zonnige Limburg een nieuw huis in Amsterdam gevonden en uiteindelijk komen ze op de Veluwe. Maar eerst maar even aansterken en tot rust komen voor de plantjes!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Kosten drukken met houtzaagsel toevoegen aan potgrond

Berichtdoor p e t e r op 19 nov 2013 23:02

Ik vrees dat je je potgrond erg gaat verzuren met het houtzaagsel.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 nov 2013 23:20

Ja, het abietine- en plicatinezuur in pijnboomzaagsel vormt een probleem, maar wil het toch even proberen. Een bijkomend voordeel van deze zuren is dat het de grond desinfecteert wat weer voordeel biedt bij de bestrijding van ziekteveroorzakende insecten in de potgrond.

Maar ja, de palmen moeten wel van een beetje zuur houden. Dat is nog maar de vraag. Maar goed, proberen kan altijd.

Misschien kan ik de zuurgraad verminderen door toevoeging van magnesium. Dat wordt ook aangeraden voor palmen die in zure bodem staan. Voor elk probleem is een oplossing.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 20 nov 2013 22:10

Een goede standaard potgrond zonder cocopeat mankeert niks aan en kost je de kop niet.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 nov 2013 13:38

Buiten dat zaagsel spotgoedkoop is scheelt het ook een stuk in gewicht. Zaagsel is superlicht in vergelijking met potgrond. Scheelt je een breuk. Het gaat me dus niet alleen om het geld.

Tot nu toe lijkt het experiment te lukken. De zaailingen van Leon staan nog wel een beetje slap, maar dat is altijd het geval bij verspenen. Palmen houden niet zo van verpotten. Wat veel hoop geeft is dat de kleur van het blad nog mooi frisgroen is en niet verkleurd. Dat duidt erop dat de grond niet al te zuur voor ze is. Voor de zekerheid heb ik vloeibare koemest gemengd met het water. Daar zit veel magnesium in.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 nov 2013 18:35

Ik denk dat je dit pas een geslaagd experiment kan noemen als je daadwerkelijk een mooie stevige palm hebt opgekweekt puur uit dit mengsel ;) ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 nov 2013 19:20

Tot de definitie van experiment behoort de mogelijkheid van een mislukking. Oftewel: probeer je niks dan vind je ook niks :thai: :happy_thai:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 nov 2013 00:10

Zaagsel werkt niet. Als gewicht besparen een doel is - en dat kan soms - dan zou ik perliet gebruiken.
Kosten besparen kan op zichzelf nauwelijks een doel zijn - een zak potgrond kost 5 euro en je vult er tientallen potjes mee. De voeding die je toevoegt kost waarschijnlijk bovendien meer dan de besparing op potgrond
vwb voeding: Het eerste jaar of zo hebben ze geen boodschap aan het medium, de voeding komt uit de zaad. Daarnaast zit er voor maanden bemesting in je potgrond. Bemesting zo vroeg voegt weinig toe en kan zelfs weer een ander probleem veroorzaken (verbranding).
Ik heb het idee dat je problemen probeert te bestrijden dat niet had hoeven bestaan

voor experimenteren ben ik echt altijd in, maar het heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde te testen wat al bekend is. Als potjes met zaagsel bemesten met magnesium goedkoper en beter zou zijn, dan kochten we al onze potplanten in de tuincentra in zaagsel ipv potgrond.

Ik verwacht overigens absoluut dat de washies en dadels overleven hoor, maar of ze net zo gezond groeien als in een conventioneel medium, betwijfel ik ten zeerste.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Leonn op 24 nov 2013 00:47

Ikzelf heb ook nog meerdere washys en canariensis staan in gewone mediteriane grond van de intratuin.
Dit is dan ook een mooie manier om van tijd tot tijd eens te vergelijken.

Ze komen dan ook hiervandaan :thumb_up:

Ik heb nog niks van voeding oid toegepast. En was dat ook nog niet van plan.
De tijd zal het leren. Is voor mij ook de eerste keer ooit met groen.

P
Leonn

1 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 nov 2013 09:59

Ik lees net dat houtvezel op zich geen kwaad kan maar dat het beter is om het eerst te laten composteren in de compostbak eventueel toegevoegd met boomblad. Zaagsel van geimpregneerd hout dient te allen tijden vermeden te worden. Daar zit gif in.

Artikel:

POTGROND (MINIDOSSIER)
Nagenoeg elke potgrond bestaat voor meer dan de helft uit turf. Die zorgt er voor dat het water optimaal wordt vastge­houden en dat je planten of zaden niet meteen uitdrogen. Zelfs potgrond die het label “biologisch” draagt, mag turf bevat­ten; het is immers een natuurlijk product. Toch blijft het afgraven van veen alles­behalve milieuvriendelijk. Bij de ontginning van veen gaat niet alleen een eeuwenoude habitat verloren, de afgegraven plekken herstellen is ook heel moeilijk. Bij het ontginnen komt bovendien een pak CO2 vrij.

Kokosvezels en kokosturf, een reststof van de kokosindustrie, vormen een prima alternatief om de potgrond luchtig te houden. Helaas komen die helemaal uit landen als India en Sri Lanka, met een grotere ecologische voetafdruk als gevolg. Leveranciers van ecologische potgrond streven er momenteel naar om de helft van alle grondstoffen lokaal te betrekken en turf als bestanddeel af te bouwen. In dat opzicht scoren gecomposteerde schors of schors­compost en houtvezels bijzonder goed. Ook lokaal geproduceerde groencompost vormt een vast onderdeel van ecologische potgrond. Potgronden zullen meer gediversi­fieerd worden, afhankelijk van het gebruik. Zo vormt kokosvezel een prima alternatief om in te zaaien en stekken, maar blijkt het ongeschikt voor zuurminnende planten. Precies omdat er in zowat elke standaard potgrond voorlopig nog altijd turf aanwezig is, zetten meer en meer tuiniers de stap naar een zelfgemaakte mengeling.
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 24 nov 2013 10:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken