Musa basjoo dit weekend inpakken?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Musa basjoo dit weekend inpakken?

Berichtdoor Rico op 18 nov 2013 22:57

Met normale hutjes bedoel ik eigenlijk een zooi panlatten/palen aan elkaar schroeven, dakje erop en noppenfolie er omheen. Zoals velen hun palmen beschermen. Er is een topic waarin heel heel foto's hiervan zijn verzameld.

Ik moest dit jaar mijn bananen verplaatsen omdat ze achteraf niet goed stonden. En heb ze dus maar in de garage neergezet. Om ze volgend jaar op hun nieuwe plekje te zetten.

Volgend jaar laat ik ze staan in de winter. Ik wil er dan een lichtslang omheen draaien en daar flink wat fliesdoek omheen. Dan een paar cm. ruimte en dan noppenfolie.
Ik zou niet weten waar ik 3 balen hooi moet laten in het voorjaar. De twee cavia's van mijn vriendin vreten dat in geen honderd jaar weg. :lol:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor jop op 18 nov 2013 23:40

mjah en ik heb 4 balen gehaald :fluiten:

iig, ik heb geen elektra in de tuin, dus ik kan niet anders. verder weet ik ook niet precies hoe/wanneer je zo'n lichtslang aan/uit zet. gebruik jij daar een thermostaat voor of doe je het gewoon handmatig? en ik las ook ooit dat zo'n slang te warm wordt om direct om de plant te wikkelen, of is dat onzin?
jop

1 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 19 nov 2013 06:55

Los van de rotzooi die het geeft en de hoeveelheid werk, heb ik nog nooit 1 stam overgehouden met deze methode. Ik werk al enkelen jaren succesvol met een lichtslang en een sok van noppenfolie. Elke stam wordt hier afzonderlijk mee beschermd. Deze methode heeft me nog nooit teleur gesteld. Niks uitgraven, geen gesjouw, geen beschadiging van de pol maar wel planten met al volop blad begin juni.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor jop op 20 nov 2013 15:50

palmgek schreef:Los van de rotzooi die het geeft en de hoeveelheid werk, heb ik nog nooit 1 stam overgehouden met deze methode. Ik werk al enkelen jaren succesvol met een lichtslang en een sok van noppenfolie. Elke stam wordt hier afzonderlijk mee beschermd. Deze methode heeft me nog nooit teleur gesteld. Niks uitgraven, geen gesjouw, geen beschadiging van de pol maar wel planten met al volop blad begin juni.

gaat die lichtslang direct om de stam heen (dus er tegenaan) en daarna die sok van noppenfolie, of juist andersom?.. ik vraag me nl. af of die stam niet te warm wordt. en hoe schakel je die slang in/uit?
jop

1 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 20 nov 2013 16:19

Lichtslang inderdaad rondom de kale stam gewonden, daar overheen wordt de sok van noppenfolie geschoven. Deze moet niet te strak maar ruim passend zijn zodat er zich rondom de stam ook nog voldoende ruimte voor lucht bevindt.
Ik werk zonder thermostaat, dus zodra het onder 0 komt schakel ik de slang zelf aan.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 nov 2013 01:47

Rico schreef:Ik vraag me eigenlijk waarom iedereen die een basjoo in de tuin laat staan heb inpakt met een kuub stro en andere "troep" in plaats van een normaal hutje en een warmtekabel? Dit laatste is vooral in het voorjaar veel makkelijker op te ruimen en geeft, voor zo ver ik het bekijk, minder kans op een tot snot vergaande stam.

Gezien de basjoos van Rico kan een 'normaal' hutje bij hem in de regel al snel worden geütiliseerd als luxe alpine skihut voor een heel gezin, maar evengoed geeft het veel minder rommel.
:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 21 nov 2013 08:04

ik graaf de mijne uit en zet ze per vier in grote vierkante bakken in de serre. De rest van de bananen scheuten die er niet meer bijkunnen laat ik wegvriezen en dienen volgend jaar dan als compost tenzij er een paar wortels zijn die overleven. Dus mocht er iemand interesse hebben in bananenscheuten is het nu de moment want na de eerste vorst zal alles weg zijn.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Rico op 21 nov 2013 23:26

:lol: Valt toch best mee Rob. Ik heb toch al wel heel wat grotere voorbij zien komen op het forum. Jammer genoeg passen die alleen niet meer in een auto :mrgreen:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor jop op 24 nov 2013 18:41

Nog even een update; Ik heb mijn Musa basjoo nog steeds niet ingepakt en als ik de weersvoorspellingen mag geloven blijft dat voorlopig nog wel even zo. Het koudste dat ze voorspellen is -1 ('s nachts), daarna gaat het weer richting de 8 graden overdag en 5 's nachts.
jop

1 bedankjes

Berichtdoor Eric08 op 25 nov 2013 20:43

palmgek schreef: Ik werk al enkelen jaren succesvol met een lichtslang en een sok van noppenfolie. Elke stam wordt hier afzonderlijk mee beschermd.

@Palmgek: enkele vragen: hoeveel meter lichtslang heb je ongeveer nodig voor een stam van ongeveer 2m hoogte ? Blijft die sok een hele winter over de stam of is het nodig om de stam regelmatig te verluchten ? uit hoeveel lagen noppenfolie bestaat de sok?
Eric08

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming