Aanbieding bij Gamma (nederland)

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Aanbieding bij Gamma (nederland)

Berichtdoor turtleboy op 09 jan 2014 15:13

Heb al vaker planten bij de Gamma gekocht en qua kwaliteit niks mis mee zal me verder een worst wezen waar ze vandaan komen ik kijk naar mijn beurs ;)
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Esther op 10 jan 2014 23:45

toen ik ruim 7 jaar geleden bij ons huidige huis wat plantjes wilde hebben, heb ik bij de Gamma de complete kar met afgeprijsde vaste planten, compleet uitgedroogd, gekocht voor een habbekrats en datzelfde bij de Hornbach (ook een bouwmarkt) gedaan. Deze planten zijn er bijna allemaal nog en degene die gesneuveld zijn is dankzij de woelratten of door de leemgrond hier. Ook kuipplanten van de Aldi en Lidl die je in het voorjaar in een kartonnen doosje kunt kopen, heb ik al een paar jaar en doen het prima.

De meeste palmen die ik heb komen van hobbykwekers af, toen de trachy's nog niet voor een appel en een ei bij de bouwmarkt lagen, en dit zijn nu grote exemplaren. En natuurlijk heb ik ook 2 Phoenixen van een bouwmarkt die het niet hebben overleefd, maar ik heb ook palmen van een profi handelaar gehad die het niet hebben overleefd. Ik wist nog niets van kleikluiten af en ook de verzorging was waarschijnlijk niet altijd zoals het moest, aldoende leert men. Je moet een beetje geluk hebben en goed opletten wat je koopt en hopen dat ze met jouw verzorging groot worden. Verder denk ik dat de gemiddelde Gamma bezoeker denkt bij een palmpje daar: ow gaaf zo'n palmpje dat gaan we eens proberen! En die kent dan nog wel de naam Intratuin, maar namen van palmenkwekers kent men niet en weet waarschijnlijk niet eens dat ze bestaan.

Met een beurs van uienleer kun je niet altijd bij diegene kopen die je het graag zou gunnen of waar je graag zou willen. En of dat nu de plaatselijke kaasboer is i.p.v. de grootgrutter of de Gamma i.p.v. bij een palmenliefhebber/-kweker in hart en nieren, beide opties zijn goed en begrijpelijk :thumb_up:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 jan 2014 23:58

Mijn grote P.canariensis komt van de Gamma vandaan voor nog geen 10 euro, ja dit was een klei kluit (duidelijk grote productie plant) maar wortels zagen er goed uit en heb de plant toch meegenomen. Mijn ervaring is als ik de kluit ga spoelen om de wortels bloot te leggen dat de plant zo dood is. Dit geeft zo veel stress en beschadiging dat ik dit niet meer doe. Gewoon de kluit zo in de goede grond, dit vermengt vanzelf wel. ;)

Ook palmen van palmenkwekers hadden precies dezelfde grond als de palmen bij de gamma of praxis. Het is een beetje kijken naar de planten zelf, zien ze er goed uit, standplaats in de winkel etc.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 jan 2014 02:08

De Gamma hebben we hier niet in de buurt maar bij de Karwei koop ik toch vrij regelmatig planten hoor. Ook de phoenix enkele jaren terug. Die heb ik toen eens een seizoen in de volle grond gehad. Boven de grond weinig groei maar onder de grond was niet normaal hoe dat zichzelf had uitgebreid.
Die palm had ik destijds weer verkocht omdat ik hem beu was maar nu moet er toch maar weer een nieuwe voor terug komen. Helaas net de actie bij Karwei gemist.

Echter gaat het niet altijd goed. Ik heb al een paar keer voorgehad dat ik achteraf gezien een dood fruitboompje had gekocht. Waarschijnlijk bij de verkoop al dood geweest maar dat kun je natuurlijk niet zien wanneer al het blad eraf is. Schors afkrabben kan wel maar zelfs wanneer het boompje al weken dood is zal het onder de schors groen zijn. Samen met mijn zus hadden we in 2 jaar tijd wel 5 dode fruitboompjes van Karwei. Ter plekke mijn beklag doen leek me een moeilijke weg dus het hele verhaal maar even publiekelijk gemaakt op klacht.nl waarna de volgende dag al een medewerker van de plaatselijke Karwei contact zocht. 5boompjes volledig vergoed gekregen met het verzoek om de fijne afhandeling ook even op die site te vermelden. Tuurlijk doen we dat mevrouw.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 11 jan 2014 09:09

Over het algemeen zal er niks mis zijn met de planten maar dan moet je wel een beetje kennis hebben of geluk. En natuurlijk kan er ook troep bij de kweker staan, maar er is bij mijn kwekers veel meer keuze en kennis aanwezig zodat eendagsvliegen hier niet elke keer dezelfde vragen hoeven te stellen.
Mooi voorbeeld van de kennis van InterGamma (Gamma, Karwei...), staan in hun folder bamboeplanten.
phyllostachys Aurea, Bisettii en Pseudosasa Japonica, "niet woekerend!".
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 11 jan 2014 11:33

En laten we eerlijk zijn de gewone doorsnee consument koopt een plant en als die niet meer mooi is halen ze een nieuwe daar draaien de tuincentra toch op,stel je voor dat iedereen denkt zoals wij exotenliefhebbers dan verkochten ze niet veel.
En zoals de meeste hier al aangeven gaat het ook om kennis en een beetje geluk hebben.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor GeL op 11 jan 2014 15:03

@Rob, weer iets bijgeleerd:

Dus als ik op een blauwe maandag mijn schoonmoeder meeneem naar de Gamma, en die op een onoplettend moment tussen de schappen duw ben ik ervan af en krijg ik er wellicht nog geld voor ook.
Ik moet alleen nog even met mijn schoonvader overleggen maar ik denk dat dit een gouden tip is. Gamma here I come! :mrgreen:

Gr,
Michel

PS: Ben het overigens volledig eens met je statement.
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jan 2014 13:57

Ik volg Esther.
Voor de meesten is zó'n aankoop nu net de stap naar ons.
Want meestal gaat het vroeg of laat toch fout en gaat men Googlen. Ofwel lukt het juist heel goed en is de smaak te pakken.

Deed me trouwens denken aan 2 leuke Livistona's die bij familie op de vensterbank (... ja, boven de verwarming ja!) stonden. Ze stonden er prachtig bij. Net als die keer ervoor. Onmogelijk dacht ik, die soort met zo'n droge lucht... :roll:
Dus uiteraard een complimentje gegeven maar bleek het gewoon om versie zoveel te gaan. Ze waren sinds de vorige keer al een paar keer vervangen door nieuwe :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 03 feb 2014 16:39

Grappig om dit alles te lezen! Zoals lapalmeraie zegt ben ik ook op deze manier bij dit forum gekomen. Gelukkig maar. Door on kennis leert men.

Maar zo verkikkerd raken op een bepaald soort dat je het toch wilt proberen. Toen kwam ik jullie tegen. Alle kennis is hier voor handen. Geweldig.

Genoeg gezeverd. Dit soort acties horen er nou eenmaal bij.

Gr ralph
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 feb 2014 17:00

De G*mm* doet van alles om de crisis in bouwmarktland te keren. Er is in dat land te veel concurrentie. De tijden dat iedereeen een aanhangbakkie huurde om op zaterdagmiddag wat te gaan klussen zijn allang voorbij. De mensen hebben geen geld meer. En de markt is verzadigd.

K*rwei, Pr*xis, Bouwm*rkt en hoe ze verder ook allemaal mogen heten mogen wat mij betteft allemaal failliet gaan. Nederland is er een stuk saaier op geworden met die grote megaketens die de kleine detailhandelaar hebben doodgeconcurreerd. En nu zijn ze veel te groot om de teruglopende klandizie op te kunnen vangen.

Dus gaan ze nu maar Ikea meubeltjes en andere onbouwmarktse goederen als een Cycas en roebelenii's verkopen.

Wees blij. Het is hun laatste doodsstrijd. Binnenkort zijn we van ze af. En ook van die eeuwig klussende buurman die met zijn boorherrie onze rust vergalt en geen weekendje stil kan zitten.

Mediteren, ho maar. Altijd maar in beweging en op de vlucht voor het Zelf. Maar binnenkort niet meer. Want dan is de G*mm* niet meer. Hooray!

:welkom: :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips