onbekende palm met witteschimmel/beestjes???

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: onbekende palm met witteschimmel/beestjes???

Berichtdoor Bizzz-R op 13 jan 2014 22:03

Advies: weg ermee voordat ook je andere planten besmet raken. Het is nog hardnekkiger dan spint en zit niet alleen op blad en stam, maar ook op de wortels. Of rigoureus bestrijden met gif en de palm in quarantaine houden totdat je zeker weet dat je van de wolluis af bent. Anders weg ermee, sorry.
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 13 jan 2014 23:13

Weggooien vind ik wat kort door de bocht. Als je huisdier ziek is maak je het toch ook niet meteen dood? Het is niet eenvoudig om de wolluis te verwijderen maar het is ook niet onmogelijk he. In de handel zijn meerdere (ja, chemische) producten verkrijgbaar om ze te bestrijden. Loop bvb. maar even binnen in een Aveve of zo... Er bestaan bestuivingsmiddelen (oa. van Bayer) die goed hun werk doen mits je de voorgeschreven concentratie wat verhoogd (zeker met jou extreme aantasting) en verder zijn er bestrijdingspillen die via de potgrond- wortel opgenomen worden door de plant (lijkt me meer iets voor het voorjaar).
Weggooien zou in ieder geval zonde zijn.
In quarantaine houden is uiteraard geen slecht idee maar verder zou ik alles proberen om hem te redden. Een echte liefhebber vecht voor zijn planten :evil:
ps: als stap één zou ik al voorzichtig met een vochtige vod zo veel mogelijk van de witte smurie wegwrijven. Vervolgens wekelijks behandelen tot alles weg is. SUCCES!!
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 jan 2014 00:33

Met Peter eens. Hij is te groot om zo maar af te voeren.
Alle grond eraf, alle grond en witte smurrie afspuiten met de tuinslang (buiten natuurlijk, ik zo het lekker op het gemeentestoepje doen :)) en chemisch bestrijden + quarantaine is wat ik zou doen. ik zou hem zeker niet weggooien ondanks dat ik beaam dat wolluis nare troep is.

Wat ik me wel afvraag: Hoe heeft de vorige eigenaar het in hemelsnaam zover laten komen dat die plant onder de witte brij zit!??

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jan 2014 02:25

Het is een flink exemplaar dat er ondanks de zware aantasting nog redelijk vitaal uitziet. Dit formaat koop je voor een tientje of 5, dus is het maar net hoeveel moeite je eraan wilt spenderen. Wolluis is een hardnekkig ongedierte. Meestal kieper ik aangetaste planten na een aantal vruchteloze bestrijdingspogingen weg. Toen ik de grote Chamaerops humilis 'Arborenscens' voor het eerst bij een kweker zag, zat deze palm afkomstig uit Florida vol met wolluis. Ik heb de palm desondanks gekocht met de voorwaarde dat deze ongediertevrij zou worden geleverd. Dat is gelukt, dankzij een intensieve behandeling met zware bestrijdingsmiddelen die je als particulier niet ter beschikking staan.
Voor de bestrijding van wolluis is een systemisch middel waarschijnlijk de beste methode. Volgens de verpakking zou Calypso van Bayer daarvoor geschikt kunnen zijn. Toegediend als gietoplossing wordt het gif door de plant opgenomen en worden zuigende insecten systematisch uitgeroeid. Deze behandeling moet een aantal malen worden herhaald. Naarmate de palm warmer staat, zal het middel effectiever werkzaam zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor pevano op 14 jan 2014 18:16

De palm stond niet voor niks bij het grofvuil. Al het geld wat je gaat besteden aan middelen om die wolluis te killen kan je beter besteden aan een verse nieuwe palm.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 14 jan 2014 21:52

Hi ,

Zeker niet weg gooien , buiten ermee en alles eens goed afspuiten met een waterstraal , daarna een scheut groene of bruine zeep in een emmer en een scheutje brandspiritus erbij en en dat goed met een verfborstel invrijven op de wolluis of alles wat wit ziet , daarna terug afspuiten met een waterstraal en laat de palm maar buiten staan in de regen , deze soort kan goed tot tegen 0 graden , zorg dat de wortel kluit ook goed nat is , deze soort verlangt constant vochtige grond .
Ik heb met deze grootmoeders wijze al veel planten gered van de vuilkar .

mvg Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 14 jan 2014 22:20

Sorry Etienne, maar zachte zeep met spiritus helpt echt niet tegen wolluis. Groene luis krijg je er wel mee weg, maar veel meer niet.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor patrick_palm op 15 jan 2014 01:04

500ml `bio` insectenspray van de gamma leeg geknepen. ben benieuwd.
Bijlagen
dadelsave1.jpg
dadelsave1.jpg (176.9 KiB) 3439 keer bekeken
patrick_palm

1 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 15 jan 2014 09:19

Peleroly schreef:Weggooien vind ik wat kort door de bocht. ............. Een echte liefhebber vecht voor zijn planten :evil:
............

Nou, Peter, nu vind ik dat jij iets te kort door de bocht bent. In mijn ogen ben je juist een liefhebber wanneer je de planten die reeds in je bezit zijn behoedt voor besmetting met wolluis. Wolluis en zeker de eipakketten zitten vaak op plekken waar geen bestrijdingsmiddelen worden toegepast. Dus niet alleen in de pot, onder de pot of onder de potrand, maar de vrouwtjes vliegen en kunnen de eierpakketten ook elders leggen. Voor je het weet zijn er meerdere planten besmet en is het einde zoek waardoor mogelijk meerdere planten sneuvelen. Liever één plant opofferen dan het risico voor lief nemen om ook de rest van je planten eraan bloot te stellen.

Helaas weet ik uit ervaring wat voor ellende wolluis veroorzaakt en vecht er nu al een aantal jaren tegen. Zonder dat ik de wolluis volledig heb kunnen bestrijden.

In quarantaine houden lijkt een mogelijkheid, maar is ook niet geheel zonder risico. De kans bestaat dat een beestje, nimf of eitje aan je handen of kleding blijft hangen en zo op een andere plaats belandt waardoor de rest van je planten besmet kan raken.

ik bewonder jullie voor het durven aangaan van de strijd met de wolluis. Het enige waar ik jullie voor wil behoeden is het risico voor de rest van je planten. Vergis je niet in de hardnekkigheid en de kracht van de wolluis.

Zijn er personen die een wolluisinfectie volledig hebben weten te bestrijden? Graag hoor ik jullie ervaringen zodat ik ook die kan toepassen. Is aangieten met Admire een optie?
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 15 jan 2014 14:52

Ik zou er ook niet aan beginnen maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk. Bij wolluis vliegen trouwens alleen de mannetjes :mrgreen: .Maar ik ben nog niet zo overtuigt dat het wolluis is ,kan ook schildluis zijn als ik het zo zie.Niet helemaal goed te zien op de foto. admire op de aarde in verhoogde concentratie werkt inderdaad perfect tegen alle soorten luis.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?